Heteken belül átadják az első fázist; elkészült a nagysebességű kormányozhatósági pálya, a dinamikus útfelület és a két főépület.
Többek közt a zalaegerszegi tesztpálya építéséről is részletesen beszámolt az autopro.hu-nak adott interjúban Palkovics László. Az innovációs és technológiai miniszter elmondta, az első fázist a következő hetekben, a teljes készültségű pályát pedig 2019 végén, 2020 elején tervezik átadni.
A miniszter hangsúlyozta, a pálya rendkívül feszített menetrend szerint épül, az alapkőletétel mindössze másfél éve volt. "Elkészült a nagysebességű kormányozhatósági pálya, a dinamikus útfelület, a két főépület. Emellett telepítették az 5G kommunikációs rendszert, és elkészült a tesztváros első negyede" - mondta el a miniszter.
Hozzátette, most indul a tesztváros magasabb fokú kiépítése, illetve a másfél kilométer hosszú autópálya-szakasz megépítése. Emellett épülnek a belső összekötő utak és az alacsony sebességű kormányozhatósági pálya, valamint a fékfelület.
Az utolsó elem a nagy sebességű oválpálya, ahol óránként 200 kilométer neutrális kanyarsebességet lehet majd elérni.
"A pályán minden körülményt és közlekedési helyzetet leképeztek, amellyel a közlekedés során a valóságban is találkozni lehet" - mutatott rá a miniszter.
Az összesen 42 milliárd forintos projektben többek között az önvezető autók egyre jelentősebb kutatási területének hazai infrastruktúráját alakítják ki, Európában egyedülálló feltételeket teremtve.
Ahogy azt júliusi cikkünkben jeleztük, a nagysebességű kezelhetőségi pálya, a dinamikus felület és a fékezési felület kialakítása a Duna Aszfalt Kft. és a Szabadics Zrt. feladata volt. Egy augusztus végi hírből az is kiderült, hogy a kezelhetőségi pálya és a dinamikus felületet próbája már megtörtént, és a tesztelő cég elégedetten távozott.
A zalai tesztpályán a magasépítési munkák is beindultak tavaly, ezek első ütemét a ZÁÉV Zrt. kivitelezi. A zalai vállalat az elektromos és autonóm autók laboratóriumát már márciusban átadta. Emellett a tesztpálya fogadóépülete is még idén elkészül, szintén a ZÁÉV által. További jelentős része a projektnek a nyolcszintes irányítóközpont megépítése.
Az autopro.hu interjújából az is kiderült, hogy a zalaegerszegi tesztpályára már megvan az első négy szerződött vállalat, az első négy vevő már végzett is teszteket a pályán. Ezen túl háromszáz céggel folynak tárgyalások, legtöbben autóipari gyártók, beszállítók, telekommunikációs cégek.
A miniszter hangsúlyozta, a zalai pálya kiemelkedő komplexitásában és az önvezető technológiákban. "A Debrecenben gyárat építő BMW Magyarország melletti döntésében is sokat nyomot a latban ez a világon egyedülálló járműipari fejlesztés" - fogalmazott a politikus.
A BMW-beruházásról szólva Palkovics László kiemelte, a kormány és Debrecen együttesen vállalta, hogy az autógyárnak megfelelő környezetet teremt. Meg kell építeni az utakat, vasúti pályát, felüljárókat, autópálya-lehajtót. Szavaival egybecseng, hogy a gyár közelében új csomópont létesül az M35-ös autópályán.
A tárcavezető arra is kitért, hogy át kell alakítani a Debreceni Egyetem képzési szerkezetét. Fel kell készülni a munkaerő biztosítására, ehhez programokat kell indítani. A miniszter szerint több mérnököt kell képezni, és felhívta a figyelmet arra, hogy míg 2012-ben a reáltudományokat tanuló diákok aránya 22 százalék volt, ez ma 29 százalék, míg az EU-átlag valahol a 24 százalék körül mozog.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.