A Győr-Gönyű-kikötő megépítésében az A-Híd, a Swietelsky, illetve a Mészáros és Mészáros működtek együtt.
Építőipari Nívódíjat kapott komplex infrastruktúra létesítmény kategóriában a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő, az elismerésnek egy eseménnyel és egy tábla ünnepélyes felhelyezésével állítottak emléket. Ahogy azt már korábban megírtuk, a kikötő a nyugat-dunántúli régió legnagyobb intermodális központja.
Az A-Híd Zrt. vezette konzorcium által kivitelezett kikötő belföldi és nemzetközi áruforgalmat bonyolít le: vízen, vasúton és közúton is megközelíthető. A konzorcium további tagjai a Mészáros és Mészáros Kft., valamint a Swietelsky Vasúttechnika Kft. voltak, utóbbi cég a projekt vasútépítési részét végezte.
„A munkánknak és a kollégáknak köszönhető ez a díj” – mondta Orosz Károly a Híd-csoporthoz tartozó Hídépítő Zrt. ügyvezetője. „Kiemelt jelentősége van, ha az eredményeinket egy erre avatott szakmai bizottság elismeri” – tette hozzá.
Elhangzott még, hogy a tervezőket is komoly kihívás elé állították: a kikötő lefele eső 600 méterét teljesen át kellett alakítani, illetve kijjebb kellett húzni a partfalat 6-8 méterrel.
Három cég, a Győr-Gönyű Kikötő Zrt., valamint az acélelemekkel dolgozó Thyssenkrupp és a Wuppermann Hungary Kft. használja a kikötőt és további cégek betelepülését várják a területre. A Magyar Vagyonkezelő Zrt.-vel már folynak tárgyalások a területek hasznosítására. A Győr-Gönyű Kikötő Zrt. és a Thyssenkrupp tavaly megközelítőleg 350 ezer tonna forgalmat bonyolított le, az újonnan érkező Wuppermann pedig a tervek szerint évente 500 ezer tonna bejövő és ugyanennyi kimenő forgalmat bonyolít le a kikötőben, elsősorban vízen és vasúton.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.