Német technológiával felére csökkentették a keretvázas zsaluzás idejét az építkezéseken. Az egyoldalas átkötési technológiát a Mercedes-Benz Járműbiztonsági Technológiai Központja és a müncheni Hirschgarten városrész fejlesztésénél is bevetették.
Ugyan az építőipar jelentős lendületet vett Magyarországon az elmúlt években, a növekedés ütemét fékezi, hogy továbbra sincs elég munkaerő a piacon, amely a rendelésállományt határidőre teljesítené. Ebben a helyzetben versenyelőnyt jelenthet minden idő- és humánerőigény-takarékos megoldás a kivitelezésben.
A zsaluzatokra vonatkozó legfrissebb munkaidő referenciaértékek alapján a PERI MAXIMO keretvázas rendszerrel a zsaluzási idő akár a felére csökkenthető, miközben kezeléséhez kevesebb ember szükséges.
A magyar építőiparban uralkodó, elhúzódó, súlyos szakemberhiány miatt felértékelődhet az a 2013-ban született német munkaszervezési kézikönyv, amely az építőipari munkafázisok időigényének felmérése, a referenciaidők rögzítése által alapul szolgálhat a kivitelezés megtervezéséhez. Németországban már évek óta az ebben a semleges és megbízható adatösszegzésben szereplő referenciaidőket veszik alapul az építkezések kalkulációinál.
A kiadvány egyes fejezetei lefedik az építési munkák széles körét, így külön átdolgozott fejezet foglalkozik a fal- és pillérzsaluzatokkal is. A referenciaértékek különböző méretű és eltérő nehézségi fokú építkezéseken végzett, szisztematikusan rögzített időméréses vizsgálatokra épülnek. A számítások nemcsak a be- és kizsaluzást, valamint a zsaluzatok formaleválasztó olajjal való bekenését és tisztítását veszik figyelembe, hanem az olyan akadályokat is, mint a sarkok vagy a falugrások.
Az egyoldalas átkötési technológiával végzett falzsaluzási műveletek esetében végzett időmérések kimutatták, hogy a MAXIMO keretvázas zsaluzatra meghatározott munkaidők jelentősen eltérnek a hagyományos, többé-kevésbé hasonló keretvázas zsaluzatokéhoz képest.
Az alaprajzi elrendezés és a zsaluzat magasságának függvényében a MAXIMO referenciaértékei 0,15 h/m2 és 0,38 h/m2 között mozognak, ami 50 százalékkal kevesebb munkaidőt jelent a hagyományos zsaluzatokhoz képest. Ezt az előnyt használták ki a Mercedes sindelfingeni Járműbiztonsági Technológiai Központjának építése során is, ahol 20 000 m² – 11,20 m és 23,00 m közötti magasságú – vasbeton falat kellett kizsaluzni rövid építési időkeretben. Andreas Schnaible művezető szerint az állványzat nélküli zsaluzat koncepciót nem is lehetett volna mással kivitelezni, csak az egyoldalú átkötési technológián alapuló, az átkötések helyét optimalizáló MAXIMO keretvázas zsaluzattal.
Ugyanez az idő- és munkaerőigény-takarékos termékelőny támogatta egy másik projekt, a müncheni Hirschgarten városrész határidőre történő befejezését is. Ebben a projektben 12 hónap alatt összesen 40 000 m³ betonból és 5700 tonna szerkezeti acélból álló szerkezetet kellett felépíteni. A keretvázas zsaluzatok újításaként a PERI MAXIMO egyoldalról végezhető átkötéssel rendelkező rendszere felére csökkentette a vasbeton falak zsaluzási idejét.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.