A vállalat termékeit ezúttal a baseli Roche Bau 2 irodaház tornyának építése során használták fel.
A Baselben található Roche Bau 2 közel 205 méteres magasságával és 50 emeletével Svájc legmagasabb irodaépülete lesz. Az új irodaház alapterülete 30 x 60 méter, ami lényegesen kisebb, mint az első toronyé (Bau 1), magassága viszont 30 méterrel haladja majd meg. A MEVA és a Marti AG összehangolt partnerként együttesen vállalták az új projekt kivitelezését a Roche Bau 1-en végzett közös munka után.
A MEVA mérnökei már a Roche 1 irodaház építésében is részt vettek, és az itt szerzett tapasztalatoknak köszönhetően világos volt számukra, hogy a megvalósítás során mire kell odafigyelni a Roche 2 esetében.
A korábbi tapasztalatokból kiindulva az építészmérnökök már a tervezés korai fázisában javasolták a zsaluzási tervek részletes kidolgozását a zsalupartnerrel együttműködve.
A beruházás során a torony alatt először a három alagsori szint épült meg a 20 méter mély munkagödörben. Az első földkiemelést követően a kör alakú nyíláson egy kitámasztó födémet betonoztak, az alatta fekvő külső falak építéséhez pedig az STB 450-es támasztóbakot használták. Mivel a szűk munkagödörben nem volt lehetőség a zsalu daruval történő mozgatására, a támasztóbakok gördítőegységeit alkalmazták. A MEVA itt új, a zsaluzattól még kevésbé kinyúló mozgatóegységeket alkalmazott, hogy lehetővé tegye a szűk munkagödörben a nagy helyigényű munkálatokat.
A városközpontban fekvő nagyberuházás logisztikai problémái miatt automatikus kúszózsalut használtak. Miután az első épület esetében egyidejűleg dolgoztak két merevítő magon, a második épület merevítő magjánál is hasonló eljárást alkalmaztak.
„A központi részt egy előcsarnok, azaz egy lobby választja ketté, így két kúszórendszerrel tudtunk párhuzamosan dolgozni” - magyarázta Volker Götz, a MEVA mérnöke, aki vezető szerepet játszik az irányításban. Azt is hozzátette, hogy ez lényeges időmegtakarítást jelent az építkezés során.
A két központi rész falait 3,8 méter magasságig kezdetben a Mammut 350-es falzsaluval készítették. A kivitelezés ezen szakaszában különös figyelmet szenteltek a az aknák geometriai pontosságára, melyekről emiatt háromdimenziós rajzok készültek. Az így készített ábrákon tervezték meg a fontos részleteket, illetve a tervek alapján alakították projektspecifikussá a kúszórendszert. A merevítő magok bebetonozott első ütemére szerelték fel az automatikus MAC-kúszórendszert.
A MEVA munkatársai közel 100 járófelületet gyártottak le kifejezetten a Roche 2 tornyának követelményei szerint.
Fontos volt a tartókat, a gerendákat és a munkahengereket is a kívánt méretre szabni, hogy a helyszínen zavartalanul haladhasson az építkezés. A MEVA ezzel a szolgáltatásából azt kívánja elérni, hogy az ügyfél számára a lehető legegyszerűbbé és leghatékonyabbá váljon a kúszózsalu alkalmazása. Így mindössze négy hét alatt készül el a MAC-kúszórendszer szerelése az építkezés helyszínén.
A precíz előkészítésnek köszönhetően Baselben közvetlenül az elemek megérkezése után leemelhették a kész járófelületeket. Ezáltal a MAC közvetlenül és azonnal szerelhető volt anélkül, hogy az esetleges átmeneti tárolás helyet foglalt volna a szűk munkagödörben. Így nem volt üresjárati idő a MAC felépítése és alkalmazása között.
A MAC zsalu járófelületébe felhajtható nyílásokat szereltek, hogy az építési munkák alatt a merevítő mag aknáiba a kész lépcsőegységeket bedaruzhassák. Az előregyártott elemeket a kúszóegységen keresztül emelték az aknákba. A MEVA tervezte MAC része egy darupálya melynek segítségével a daruzandó épületszerkezeteket az MAC kúszóautomata alatt is pontosan lehetett mozgatni, tehermentesítve mindezáltal a toronydarut.
A rugalmasság fontos kritérium volt ennél az építési projektnél. A nagy magasságban végzett munkák során a síneken vezetett MGS védőpalánkrendszer átfogó általános védelmet nyújt.
A MAC és MGS szükséges átépítését a MEVA részletesen megtervezte, hogy a munkálatok egyszerűek és biztonságosak legyenek. Úgy alakították ki a rendszert, hogy az egyes szerkezeti elemek egységként vehetőek le, meggyorsítva ezzel a bontás folyamatát is.
A MEVA és Marti által kidolgozott biztonsági koncepciók képezték a részletes munkautasítások alapjait. Ennek köszönhetően a Roche 2 magasház építési munkáit biztonságos munkafolyamatokra lebontva, lépésről lépésre lehetett tervezni és kivitelezni.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.