2024.11.14, Csütörtök
Épülő fejlesztés részelemének hibáiról terjednek fotók az interneten, miközben a javításokat rutinszerűen intézik
Jelenleg zajló munkálatok a gödöllői állomás aluljárójában (NIF Zrt.)

Épülő fejlesztés részelemének hibáiról terjednek fotók az interneten, miközben a javításokat rutinszerűen intézik

magyarepitok.hu

2020.08.31. 14:02 - Szabó Ákos

Még nem adták át végleges formában a gödöllői vasútállomás aluljáróját, de a gyalogos és utas közlekedés folyamatos fenntartása miatt nincsen lezárva. Egy Facebook-poszt miatt máris kritizálják. A több éves projektben épülő Rákos-Hatvan elővárosi vasúti fejlesztés egyik megújuló állomásáról készült képsorozatról megkérdeztük a beruházót. A NIF közölte: az építkezés során felmerülő hibákat a kivitelező automatikusan orvosolja, de ha a későbbi műszaki átadás-átvétel idején is fennállnának még problémák, azokat külön kijavíttatnák, mielőtt lezárulna a teljes projekt.

Hirdetés

Többször írtunk már a Rákos-Hatvan vasútfejlesztésről lapunkban, legutóbb július második felében. A beruházás két alprojektben összesen 53 kilométernyi vasúti pálya modernizálásából, illetve 17 állomást felújításából, valamint több helyen átépítéséből áll, számos más elem mellett.

 

Július végén ezen dolgoztak

Júliusi cikkünkben a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) információi alapján közöltük: a nyíltvonali szakaszokon végzett munkákat követően a hangsúly az állomási, megállóhelyi és pályamenti beavatkozásokra került.

Kiemelték, hogy a 160 km/h-s sebességet lehetővé tevő pályarészek közül elkészült az utolsó is: még júniusban forgalomba helyezték a Tura és Hatvan közötti ívkorrekció jobb vágányát. Többek között szó esett a Tarcsai úti felüljáró építkezéséről, Isaszeg új gyalogos aluljárójának forgalomba helyezéséről, és több állomás – köztük a gödöllői - épületeinek munkáiról is.

 

Félkész állomást adnak át?

 

A Facebook-posztban bemutatott állapot

Most azért írunk a vasútépítésről, mert a közösségi médiában lapunk is találkozott egy sokszorosan megosztott poszttal, amely éppen az említett gödöllői vasúti állomás aluljárójáról és peronjáról készült, meglehetősen rossz képet mutató fotósorozatból és annak kommentjeiből áll. Ezek alapján a félkészként leírt állapotot ábrázoló, szakipari hibákra rámutató képek szerint a posztoló véleménye az, hogy ezekkel a hibákkal együtt fogják átadni a majd az állomást.

 

A Facebook-posztban bemutatott állapot

 

A hibák javítása ebben a beruházási szakaszban automatikus folyamat

Ennek kapcsán megkerestük a NIF-et, rákérdezve, hogy az tervezik-e orvosolni a helyzetet, és ha igen, hogyan. Az infrastruktúrafejlesztő reakciójában rámutatott: folyamatosan felügyeli az aktuális kivitelezési munkálatokat, ezen belül Gödöllő állomás felújítását is. Hangsúlyozták: a felújítási munkálatok még jelenleg is zajlanak az utasforgalom folyamatos fenntartása mellett, nem a végleges állapotot látják a közlekedők.

 

Jelenleg zajló munkálatok a gödöllői állomás aluljárójában

A NIF kitért még arra is, hogy a műszaki átadás-átvétel előtt a mérnöki ellenőrzést végző szervezet rögzíti, a kivitelező pedig folyamatosan javítja a hibákat – a gödöllői állomáson már zajlanak ezek a munkák és szeptember 30-ig készülnek el (erről fotókat is küldtek lapunknak). Ha a NIF a fent említett, később lezajló átvételi-átadás során találna még hibát, akkor azt külön orvosoltatná, mielőtt az aluljárót átadnák végső használatra a közlekedőknek - írták.

 

Átadás előtt előfordul a javítás

Lapunk tapasztalata jelentős részben egybecseng a többek között a hazai vasút- és útnagyberuházások építkezéseiért felelős NIF kommunikációjával. Az építőipari folyamatokat és a különböző beruházásoknál elvárt minőséget ismerve rá lehet mutatni arra, hogy nem egyedi eset, hogy egy nagyobb fejlesztés részegységében még jóval az átadás előtt hibákat észlel akár a műszaki ellenőr, akár a kivitelező, akár a beruházó, mint ahogy az is, hogy az ellenőrzési folyamatok során a szerződésnek nem megfelelő minőséget regisztrálnak.

Ha mindez a végső átadást megelőző műszaki átadás-átvétel előtt fordul elő, a kivitelező felelőssége javítani a hibákat (a gödöllői aluljáró esetében ez történik most). Amennyiben a műszaki átadás-átvétel során, a gyakorlat szerint a beruházó jelzi a kivitelezőnek a problémákat, melyeket az javít, ezt követően adják át végső használatra a projektet. Ha a fent felvázolt folyamatokban feltárt hibákat nem javítják a megszabott határidőkig, annak van általában hírértéke.

Iparági hírekvasútfejlesztésRákosHatvanGödöllő

Hírlevél

Hirdetés