A kórház- és tömegközlekedési fejlesztéseket kedvelik, a nagykörúti kerékpársáv viszont nem élvez jelentős támogatást.
A fővárosiak a kórházi, tömegközlekedési és lakóingatlanos fejlesztéseket tartják a legfontosabbnak – derül ki a Portfolio.hu által közéttett szerdai reprezentatív közvélemény-kutatásból, melyet az NRC Kft. piackutató cég végzett el.
Az 1000 fős, 18 és 65 év közötti fővárosi novemberi online felmérése szerint
fejlesztéseket tartják a legfontosabbnak a budapestiek az előttünk álló időszakban.
Ezt közvetlenül követi a negyedik és ötödik helyen a zöldfelületek, közparkok létesítése, illetve az út- és hídépítés.
A közlekedésfejlesztésben a legnagyobb társadalmi támogatottsága a 44 éves átlagéletkorú HÉV járműpark lecserélésének van – derül ki az adatokból (a Budapest Fejlesztési Központ nemrégiben írt ki európai uniós közbeszerzést új, légkondicionált, alacsony padlós kocsikra. A fejlesztés során akár 54 új, korszerű kocsi is érkezhet majd a következő években, mint ahogy arról lapunk is beszámolt.)
A felmérés szerint a válaszolók közel 100 százaléka szerint a főpolgármesternek és a kormánynak együtt kell működnie akkor is, ha politikai vitáik vannak. Hasonlóan fontosnak tartják a megoldások megkeresését és megtalálását a budapesti problémákra a negatív alternatívák helyett. Ugyanakkor 20-ból 19 megkérdezett budapesti szerint lehetőleg úgy kell fejleszteni a fővárost, hogy az ne járjon adóemeléssel és eladósodással – írja a Portfolio a kutatásra hivatkozva.
A forgalomcsillapításra vonatkozó kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy a dugódíjnak az új fővárosi vezetés által is kilátásba helyezett elképzelésével a megkérdezettek mindössze 23,8 százaléka ért egyet. Mint írták, nagyjából ugyanennyien támogatják csak az autós forgalom korlátozását a belvárosban az utcák egyirányúsításával, lezárásával (23,4 százalék). Még ennél is kisebb a támogatása az autósok által használt útvonalak, sávok lezárásának a kerékpáros- és gyalogosforgalom javára (17,4 százalék) és a parkolási díj emelését is csak tízből egy válaszadó helyeselte.
A Portfolio-NRC kutatás alapján kevés budapesti támogatja a nagykörúti kerékpársávok kialakítását. Azt az állítást, hogy "ha kerékpársávok létesülnek, az nem járhat az autósforgalom komoly korlátozásával, a dugók növekedésével", a megkérdezettek 76,7 százaléka helyeselte.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.