2024.04.26, Péntek

Hirdetés

Sikeresen vette az elmúlt év kihívásait és már a pandémia utáni időszakra készül az Indotek - interjú
Kovács András, az Indotek Group értékesítési igazgatója (Nagy Mihály/magyarepitok.hu)

Sikeresen vette az elmúlt év kihívásait és már a pandémia utáni időszakra készül az Indotek - interjú

magyarepitok.hu

2021.06.30. 11:15 - Szabó Ákos

A magyar ingatlanpiac meghatározó szereplője az Indotek Group. Kovács Andrást, a cég értékesítési igazgatóját többek között a vállalat hazai ágazati szerepének mértékéről, a koronavírus járvány piaci hatásairól, az irodák jövőbeli szerepéről, illetve az Indotek számos, nemrég lezajlott nemzetközi akvizíciójáról kérdeztük.

Hirdetés

Mely stratégiával, célokkal és alapértékekkel tudná legjobban jellemezni az Indoteket?

Az Indotek Group ma az egyik legjelentősebb befektetéskezelő Magyarországon, amely pozíciót azzal érte el, hogy opportunista befektetőként tudatosan vállalt kockázatot és folyamatosan kereste a kínálkozó lehetőségeket. A jövőre nézve továbbra is az a célunk, hogy bővítsük a kiterjedt ingatlanportfóliónkat és hogy folytassuk a nemzetközi terjeszkedést. Legfőbb alapértékeink a rugalmasság és ügyfélközpontúság. Mindig is a piac és az ügyfelek igényeinek megértése, azok találkoztatása és kezelése állt az első helyen, illetve azon értékteremtő szemlélet, amellyel képesek vagyunk a környezet számára is valódi értéket jelentő ingatlanberuházások megvalósítására, valamint a leromlott állapotú épületek megmentésére.

Folyamatosan azon dolgozunk, hogy megoldásokat keressünk és nyújtsunk az ügyfeleink, bérlőink elhelyezési problémáira, akár rövid, akár hosszú távon. Jellemzően rendkívül rövid határidőkkel dolgozunk, amely szintén kiemelkedő az irodapiacon. Az ügyfelek nagyon gyakran nem hagynak elég időt az irodakeresésre, illetve előfordulnak olyan rendkívüli események is, amikor különösen rövid idő alatt kell megoldani a költözést, amelyben szintén több éves tapasztalatunk van.

Megbízható, kényelmes és korszerű elhelyezést kínálunk az érdeklődőknek, akikkel hosszú távú, akár több évtizedes partneri kapcsolat köt össze minket, illetve rugalmas feltételeinkkel, széles kínálati állományunkkal segítjük őket az üzleti fejlődésükben és növekedésükben.

Továbbá rendkívül fontos alapérték a rugalmasság, ami azt is magába foglalja, hogy a bérlők részéről felmerült igényeket igyekszünk a lehető legmagasabb színvonalon kiszolgálni, akár átalakításokkal, újra koncepcionálással, illetve a saját szakembereink és erőforrásaink bevonásával.

 

Milyen volumenben és szegmensekben van jelen az Indotek az irodapiacon?

Az irodaházak fontos részét képezik az ingatlanportfóliónknak, az elmúlt években számos, különböző méretű irodaterületet kínáló irodaházat vásároltunk meg. Ma már minden irodaszegmensben megtalálhatóak vagyunk, irodaállományunkkal az irodakategóriák teljes spektrumát lefedjük.

A kezelésünkben álló portfólió közel negyven irodaházat jelent Budapesten, ezen kívül több vidéki nagyvárosban is jelen vagyunk. Többek között olyan irodaházak is a társaságunkhoz tartoznak, mint például az EMKE Irodaház vagy a Focus Point Irodaház.

A bérelhető irodaterületek meghatározó része Budapest dinamikusan fejlődő kerületeiben, frekventált helyeken találhatók. Az irodaportfóliónk jellemzően B+, B és C kategóriás irodaházakból áll, de folyamatosan keressük a lehetőségeket, illetve külföldön is megjelentünk a piacon, legutóbb például több belgrádi irodaházzal bővült a portfóliónk. 

 

Milyen hatással volt a világjárvány a társaság eredményeire? Milyen stratégiát követ az Indotek ebben a helyzetben?

Én azt látom, hogy a társaságunk nem szenvedett oly mértékben a világjárvány hatásaitól, mint számos, akár más szegmensben működő vállalat.

Az irodaportfóliót szerencsére csak kismértékben és átmenetileg érintette a járványidőszak, ugyanis azt tapasztaltuk, hogy a bérlők és az alkalmazottak szeretnek irodában és közösségben dolgozni. A rendkívüli állapotok ellenére több jelentős tranzakciót is eszközölni tudtunk, annak köszönhetően, hogy a megfelelő tartalékokkal rendelkezve kezeltük a helyzetet és felkészültünk akár egy komolyabb, elhúzódó válságra is.

Korábban a 2019-es évet is sikeresen zártuk, ez a tendencia 2020-ban is folytatódott, és annak ellenére, hogy az ingatlanpiacon is egyértelmű lassulást lehetett látni – főként a retail portfólió esetében volt látványos a lassulás a korlátozások miatt –,

nagyon erős akvizíciós tevékenységet folytatottunk, illetve sok esetben előbbre hoztuk a fejlesztési és felújítási munkálatokat, így a korlátozások ellenére is tevékenyen telt az elmúlt másfél évünk.

Az elsődleges üzleti stratégiai megközelítésünk ebben az időszakban az volt, hogy a saját folyamataink áttekintése után továbbra is aktívan kerestük a lehetőségeket, akár a külföldi piacokon, akár új szegmensekben a portfólió diverzifikálása érdekében.

Most azt látjuk, hogy a kkv szektort érintő üzleti bizonytalanság, a különböző szektorokat érintő átmeneti leállást követően, kezd csillapodni, így

bérlőink már a fejlesztéseken dolgoznak, amelyhez mi biztosítjuk a helyet. A bérlők és a bérbeadók közösen dolgoztak a járvány okozta nehézségek leküzdésében, így most már a jövő kihívásaira tudunk koncentrálni.

 

Általánosságban mi mondható el a pandémia hatásáról az irodapiacon: milyen új igényekkel kell számolni, milyen trendek indultak be a járvány megjelenése miatt?

A Covid hatására átalakulnak az irodahasználati szokások, amelyek már rövid-közép távon éreztetik hatásukat. A világjárvány hatásai korán érzékelhetőek voltak az irodapiacon azáltal, hogy elrendelték, vagy legalábbis erősen javasolták a home office munkarendet, ugyanakkor mi jellemzően azt tapasztaljuk, hogy a bérlők továbbra is igénylik az irodaházakat.

A korábbi teljes munkaidős modellt átmenetileg felváltotta a home office, amiről kiderült, hogy ugyan kényszerből hamar át lehet rá állni, de hosszú távon nem jelent megfelelő megoldást a hatékony munkavégzésre: a home office elidegenít, a közösségimunkavégzést elsorvasztja, illetve darabossá teszi.

Természetesen mi is láttunk olyan bérlőket, akik változtattak a meglévő bérleti szerződéseiken, mert nagy volt a bizonytalanság és szerettek volna költséget csökkenteni, ugyanakkor a home office sok kérdést vet fel, többek között az eredményességet és hatékonyságot illetően, nem beszélve a csapatkohézió fellazulásáról, amely a nap végén ugyancsak rontja az eredményességet. Vannak olyan munkakörök, amelyeknél mindegy, hogy honnan dolgozik a munkavállaló, olykor jobb is a részleges elszigeteltség, de általánosságban negatívabb hatása van a munkára és a munkavállalóra, mint azt korábban feltételezni lehetett.

Én úgy gondolom, hogy

a munkaadók és a munkavállalók továbbra is igényelni fogják az irodaterületet, legfeljebb nem olyan rendszerességgel, mint a járvány előtt, így új munkarendek alakulhatnak majd ki a jövőben, amelyeknek az elsődleges fókusza az lesz, hogy létrejöjjön egy mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak megfelelő home office-iroda, úgynevezett hibrid arány.

A hibrid irodahasználat esetén a munkavégzés helye jellemzően az iroda, nagyobb közösségi terekkel és a mainál sokkal cellázottabb irodakialakítással, illetve részben megmarad a home office is, amely megadja a munkavállalónak azt a szabadságot, hogy egy-egy feladatot otthonról tudjon elmélyültebben elvégezni. A piaci tendenciája ennek a munkarendnek a heti 3-4 nap iroda és 1-3 nap otthoni munkavégzési arány, természetesen az egyes üzleti szegmensek igényei szerint.

Ezzel párhuzamosan az irodák fizikai kialakításán is változtatni kell majd és elsősorban az emberek biztonságára kell jobban figyelni. Így például nagyon fontos lesz a munkavállalók közötti tér növelése, a megfelelő higiéniás eszközök kialakítása, a közösségi terek biztonságos elrendezése és a digitális megoldások további fejlesztése.

Az elmúlt másfél év tapasztalatából kiindulva a cellázottabb irodai elrendezés egyértelműen az egyes munkavállalók csoportonkénti elválasztását célozza meg, felvállalva ezzel egy esetleges további járványhullám hatékony kezelését, illetve az üzleti folyamatosság biztosítását.  Az, hogy a bérlők ezeket az intézkedéseket hogyan valósítják meg, sok mindentől függhet, így ez még a jövő kérdése, de annyi biztos, hogy mindenkinek alkalmazkodnia kell az új helyzethez.

 

Milyen kihívásokat jelent ez az Indotek számára és hogyan tud erre reagálni a társaság?

A portfóliónkban található irodaházak esetében nem jelent problémát az esetleges átalakítások gyors és hatékony elvégzése, illetve a bérlők igényeinek megfelelő technikai és építészeti megoldások megvalósítása. Ez részben annak a jelentős tapasztalatnak köszönhető, amivel vállalatunk rendelkezik, illetve a hatékony és összehangolt munkának, amelyet a vállalatcsoporton belüli feladatokra szakosodott osztályok végeznek. Saját projektmenedzsment csapattal dolgozunk, illetve házon belül építész-tervező segíti megtalálni a legmegfelelőbb, egyben idő- és költséghatékony elrendezést bérlőink számára.

A világjárvány ideje alatt igyekeztünk folyamatosan kommunikálni a partnereinkkel és megérteni a helyzetüket, így büszkén mondhatom, hogy sikeresen vettük az esetleges akadályokat és időben, illetve érdemben is reagálni tudtunk a megváltozott körülményekre.

Jelenleg a világjárvány utáni irodai létre készülünk, így a bérlőinkkel közösen folyamatosan azon dolgozunk, hogy a munkavállalók egy biztonságos, de kellemes környezetbe térhessenek vissza dolgozni. 

 

Melyek azok az alapértékek, amelyek a vírushelyzettől függetlenül sikerre vezetnek a piacon?

Úgy gondolom, hogy az ingatlanpiac és így az irodapiac megköveteli a rugalmasságot. Fontos az ügyfélközpontúság, illetve a szoros együttműködés a partnereinkkel, bérlőinkkel, szállítóinkkal, akik számíthatnak ránk és akikre mi is számíthatunk. Kulcsfontosságú, hogy megértsük a bérlők igényeit és hogy elfogadjuk az elképzeléseiket, de ennél talán még az is fontosabb, hogy nyitottak legyünk arra, hogy változtassunk, ha szükséges.

Mi mindig is különösen ügyeltünk arra, hogy a bérlőinkkel, szállítóinkkal, partnereinkkel szorosan egyeztetve, a lehető legoptimálisabb megoldásokat nyújtsuk, amellyel sok időt és pénzt tudunk megtakarítani, ezáltal versenyképes és gyors választ tudunk adni a piaci tendenciákra. Valamint elkötelezetten és alázattal tekintünk a munkánkra, illetve támogatjuk és kiszolgáljuk bérlőinket minden területen.

 

Mitől jó egy iroda, milyen igényeknek kell megfelelni?

Én úgy gondolom, hogy a jó iroda az a környezet, ahol jól érezzük magunkat, ahol szeretünk dolgozni, illetve, amely megnyugtat, inspirál és kiszolgál minket.

Úgy vélem, hogy a jó iroda egy használati eszköz, amely a segítségünkre van abban, hogy a feladatunkra tudjunk koncentrálni és abból a legtöbbet tudjuk kihozni. A lakásunkhoz képest neutrálisabb, mégis személyes tér, ahol együtt tudunk lenni a csapatunkkal, a kollégáinkkal, tudjuk inspirálni egymást, esetleg ki tudunk kapcsolódni, vagy amennyiben szükséges el tudunk vonulni és az adott feladat megoldására figyelni.

Fontos az irodában felhasznált anyagok minősége, a színek és a berendezés harmóniája, illetve az adott tevékenységi körhöz, munkavégzéshez igazodó elrendezés. Lényeges, hogy az iroda rendezett legyen, működjenek benne a munkánkat segítő technikai eszközök és berendezések. A jó iroda segíti a munkaadó HR munkáját és egyre jelentősebb a munkaerő-megtartó, illetve munkaerő-toborzó szerepe, ezért a munkánk a partnereink számára is meghatározó.

 

Várhatóak irodaház átalakítási, korszerűsítési projektek a jövőben, amelyek a fenti igényekhez alkalmazkodnak?

A portfóliónkban széles spektrumon találhatóak irodaházak, de ezek ma már jellemzően A és B+ kategóriájú épületek. Felismertük azt, hogy a B kategóriára is nagy a kereslet, de a bérlői elvárások és igények ennél a kategóriánál egyre erősebbek. Ebből kifolyólag több irodaházunknál indítottunk el facelift programot, külső és belső megújulást, amely az esztétikai változtatásokon kívül az épületek gépészeti és úgynevezett smart funkcióinak fejlesztését is jelenti.

Több irodaházunk garázsába már telefonos applikációval lehet bejutni, így nem kell a távirányítót keresni és esetleg bajlódni vele. Az egyszeri befektetésen túl, amely a kényelmet szolgálja, az eszközök számának csökkenését, illetve a cserék esetén a környezeti terhelésüket a magunk módján tudjuk kontrollálni, ezáltal is hozzájárulva a környezetvédelemhez. Energetikai projektjeinkkel a felhasznált energia csökkentését tűztük ki célul, amelyet jelenlétérzékelős világítással és ledlámpák beépítésével kívánunk elérni.

 

Melyek azok a hozzáadott általános értékek egy munkahelyen, amelyek – az utóbbi időben széles körben alkalmazott otthoni munkával szemben - egy jó irodai környezetben tudnak érvényesülni, és amelyekhez igenis kell a személyes jelenlét?

A hozzáadott általános értékek a korábban már említett közösségi munkavégzés, a személyes kapcsolatok, a közösen eltöltött ebéd vagy kávézás, amelynek során a kikapcsolódáson kívül számos feladatot át lehet beszélni. Fontos a „soft talk” szerepe is a munkahelyen, amelynek keretében, például egy kávé mellett, számos probléma vagy félreértés simítható el. Ugyancsak lényeges szerepe van az irodának az új munkavállalók gyors beilleszkedésének segítésében, amely home office körülmények között jelentős problémát okozott, de említhetném a munkavállalói elköteleződést, illetve közösségi élményt is, amelyek kiemelten fontosak a dolgos hétköznapokban is. Azt tapasztaltuk, hogy az együttesen megoldott feladatok, a közösség összetartó ereje nem működik számítógépen vagy online.

 

Az irodaportfólióban mit jelentett a Diófa Alapkezelő megvásárlása az Indoteknek? 

Ez év elején kerültek a Diófa ingatlanalapjai társaságunk érdekeltségi körébe. Nagy örömünkre szolgál, hogy a Diófa Alapkezelő, amely tőlünk függetlenül felel az ingatlanokon keresztül a befektetők pénzéért és a befektetéseik biztonságáért, cégcsoportunkat bízta meg az irodaházak, ipari és kereskedelmi ingatlanok működtetésével, kezelésével. Nagy kihívás egy ekkora és minden elemében minőségi portfóliót kezelni.

Az irodapiaci szegmens a Diófa Alapkezelő portfóliójában is kulcsfontosságú, így a két társaság együttműködése révén 12, köztük számos exkluzív, A kategóriás irodaházzal bővült az ingatlanportfóliónk.

A Diófa Alapkezelő az utóbbi években több modern, különböző ügyféligényeket kielégítő irodaházzal gazdagította a portfólióját, mint például az Alkotás Point, a Green House, a V17 vagy az Infopark A, E és G épülete. A korábban megszerzett mélyreható tapasztalatainkra alapozva igyekszünk a lehető legjobbat kihozni az ingatlanvagyonból, mindemellett pedig arra is törekszünk, hogy hozzáadott tudásunkkal az ingatlanok értékét is növelni tudjuk. Elsődleges célunk, hogy az irodaházak a lehető legnagyobb kihasználtsággal működjenek a jövőben.

 

Hogyan épül fel az együttműködés a Diófa és az Indotek között az ingatlankezelés területén?

Az Indotek és a Diófa Alapkezelő közös munkája elsősorban az ingatlanportfólióval kapcsolatos feladatok elvégzésében nyilvánul meg, amely területen az Indotek a több évtizedes szakmai tapasztalata nyomán, hatékonyan tudja támogatni a Diófát. Ez a munka magába foglalja a Diófa portfóliójába tartozó ingatlanok üzemeltetését, menedzsmentjét és bérbeadását, amely feladatokért az Indotek a felelős. A közös munka hónapokkal ezelőtt azzal kezdődött, hogy át kellett tekinteni a konkrét feladatok elosztását és az összes operatív teendőt. Kiváló az együttműködés a Diófa Alapkezelő újjászervezett csapata és az Indotek szakemberei között.

Mindkét fél együttműködően és nyitottan kezelte ezt a helyzetet, ezért hamar meg is kezdődhetett a tényleges munka.

Mi igyekszünk megvalósítani az alapkezelő által megfogalmazott jövőbeli célokat, az ingatlanokat bérlők igényeinek maradéktalan kiszolgálásával. Mindannyiunknak ugyanaz lebeg a szemünk előtt: kihozni a legjobbat a gondjainkra bízott ingatlanokból, és ennek megfelelően megyünk előre. Az utóbbi hónapokban már sikeresen tudtunk új üzleteket kötni, szerződéseket hosszabbítani, amelyek révén jelentős értéket teremtettünk - remélem, hogy a jövőben még több közös sikertörténetünk lesz majd!

Iparági hírekIndotek Groupinterjúingatlanfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés