A kéregelemes födémek sokoldalú alátámasztó rendszere egy hiánypótló műszaki megoldás és már Magyarországon is elérhető.
Nemcsak a nagy, hanem a kisebb projektekre is gondol a MEVA Zrt. a zsalurendszerek gyártása során. Ezt bizonyítja legújabb alátámasztó rendszere, a VarioMax, amely akár családi házak kivitelezésében is alkalmazható. A három alkotóelemből álló rendszert elemes ill. kéregelemes födémek készítésére tervezték.
Számos előnye mellett a legkiemelkedőbb, hogy teljesen kompatibilis minden gyártó támaszaival és tartóállványzatával, így széleskörűen használható. Teleszkóposan kialakított dupla, kihúzható főtartója rasztermentes, alumíniumból készült. Ezáltal könnyű, viszont nagy teherbírású és tartósabb a H20-as fatartóknál. A teleszkópos megoldásnak köszönhetően könnyen és rugalmasan alkalmazható. A porszórt bevonat miatt pedig kisebb a betontapadása, így gyorsan tisztítható.
A rendszer három alkotóeleme: födémtámasz, dupla és kihúzható főtartó. Bármely alaprajzhoz könnyen alkalmazkodik. Összehasonlítva a szokásos építési móddal, akár 50 százalékkal kevesebb támasz és komponens szükséges hozzá. Ennek megfelelően rövidebb idő alatt összeépíthető, kevesebb munkaráfordítással.
Az új alátámasztó rendszert egy budapesti agglomerációban épülő családi ház kivitelezése során is kipróbálták és bizonyította előnyeit – mondta el lapunknak Katus Katalin, a MEVA műszaki irodavezetője. A 120 négyzetméter alapterületű épületben a födém előregyártott panelekkel tervezett, 23 cm vastag szerkezet volt.
Az ehhez szükséges alátámasztó rendszert rendkívül gyorsan és egyszerűen építették fel, a VarioMax tartókba integrált támaszfogadó csap ugyanis meghatározta a támaszok pozícióját. A főtartók a ritkított alátámasztottságuk mellett is biztosították, hogy a gépészeti hűtő -fűtő csövezéssel szerelt előregyártott kéregpanelek ne mozduljanak el. Miután a födémtámaszokat beállították, elhelyezték a dupla és kihúzható főtartókat, majd rögzítették a merevítő síneket. Ezután már érkezhettek is a panelek.
A tapasztalatok szerint tehát a nagy teherbírású rendszer stabil, tartós, és gyorsan összeszerelhető, amellyel a kivitelezések során sok időt lehet megspórolni.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.