Jelenleg nincs nagy hagyománya Magyarországon, de várhatóan a lakásoknál és az irodaházaknál is előregyártott elemekből épülnek majd fel az épületek.
Az előregyártás újabb kérdéskörét megvizsgálva a talpas és a hagyományos pillérek alkalmazásának előnyeiről beszélgettünk az INETON Kft. gyártmánytervezési csoportvezetőjével. Szerencsés-Aranyos Donát a kétféle csoport legfőbb különbségeként azt emelte ki, hogy a talpas pillért már a gyárban összeszerelik a pontalappal. „Így nem kell helyszíni betonozást végezni, csak a szerelő betonozást, amit aláöntéssel véglegessé lehet tenni” – árulta el a szakember. A hagyományos pillérnél ugyanakkor technológiától is függ a helyszíni munka. „Magyarországon a kehelynyakas maegoldás az elterjedt, de használnak csavarozott kapcsolatokat, úgynevezett oszloppapucsokat is.” Hangsúlyozta, az INETON a fenti megoldások mindegyikét képes alkalmazni, annak függvényében, hogy adott projekthez és épülethez mi a legoptimálisabb.
A technológia történetére is visszatekintve elárulta, bár hazánkban nincs nagy hagyománya, a talpas pillér nem annyira új módszer, Németországban olyan területeken kezdték alkalmazni, ahol nem kell tartani földrengéstől. „Alapvetően akkor érdemes ezzel dolgozni, amikor nincs cölöpözési igény, hiszen – ha húzott cölöpök is vannak - a cölöpöt bekötni a talpba körülményes lehet. Ugyanakkor, ha ez az – kivitelezői, megrendelői - igény, akkor ez is megoldható, ahogyan a csepeli szabadkikötőben saját elemeinkből és saját kivitelezésünkben épülő D2-es épületnél is sikeresen megoldottuk.”
Szavaiból kiderült, mivel a földrengészónán kívüli helyek nagyjából beteltek, ma már ritka a cölöpözés nélküli zöldmezős beruházás. „Ezzel együtt, ha nincs húzott cölöp, akkor a talpas pillér bekötése könnyen megoldható.”
A talpas pillér előnyei közé sorolható, hogy a tömege 10 tonna felett kezdődik, míg a hagyományosé általában 5 és 15 tonna között szokott mozogni. „További előny, hogy a helyszíni munkaigénye sokkal alacsonyabb, egy brigád el tudja helyezni: kiöntik a szerelőbetont, kihozzák a talpas pillért, és elhelyezik ékek segítségével. Ezzel szemben a hagyományosnál a pontalapot a vasas brigád megszereli, azután jön a szerelő brigád által a kehelynyak elhelyezése, végül a zsaluzó brigád kiönti a betont. Itt máris három brigádnál járunk, és csak ezután helyezik el a pillért a kehelynyakba.”
Mindazonáltal a talpas pillér szállítása a tömegét tekintve nagyobb kihívás. „Amíg a klasszikus pillérből akár négy-öt darabot is ki tudunk vinni egy szállítással, addig a talpasból legfeljebb kettőt.” A talpas pillérnél ezzel együtt mind az időben, mind a munkaköltségben jelentős megtakarítások érhetőek el, hiszen ott gyakorlatilag csak a szerelő beton megszilárdulását kell megvárni. „A talpas pillérnél jó esetben egy héten belül már szállítható és felállítható a pillér, míg a hagyományos esetében ez három-négy-hét. További fontos előny, hogy egy kézben összpontosulnak a mérések, és tisztábbak a kapcsolatok, tisztább erőjátékú épület alakul ki.”
A csoportvezető elmondta, a talpas pillér előnyei a D2-es épület kivitelezésénél is megmutatkoztak, ahol a projekt úttörő jellege miatt fellépő kezdeti nehézségek leküzdése után napi nyolc-kilenc talpas pillér helyeztek el.
Ugyanakkor üdvözítő hatása volt annak a kivételes adottságnak is, hogy az INETON földrajzilag rendkívül jó fekvésű üzeme nagyon közelről tudta ellátni termékekkel az építkezést.
Kérdésre válaszolva elmondta, az esetek többségében mérlegelni kell, hogy melyik az alkalmasabb megoldás. „Ahol nincsen cölöp, azonnal azt vizsgáljuk, hogy talpas pillér legyen-e, mert mindenkinek jobb lesz úgy, főleg, ha a szerelést is mi kivitelezzük. Ha viszont magas pillérről beszélünk, földrengésnek kitett területről és cölöpözött épületről, akkor a hagyományos technológia irányába megyünk, kehelynyakat vagy csavarozott kapcsolatot alkalmazva.”
Egy további lehetőség, a hazánkban az utóbbi időben megjelenő oszloppapucsok alkalmazása, amely szintén gyorsítja a folyamatokat. Ezek előnye a könnyűség: a 2,5 tonnás kehelynyakkal szemben az oszloppapucsok – ha a szerkezet megköveteli, a legnagyobb teherbírással számolva - nem érik el a 200 kg-ot. „Ráadásul tisztább kapcsolatot is kapunk, mint két betonréteg között a csavarozott kapcsolatok által, mert van egy fogadószerelvény a pillérben, amihez a helyszínen készített fejtömbbe helyezett tőcsavarokat alkalmazunk.” A talpas pillér esetében az is egy fontos szempont, hogy az előkészítését a gyárban el tudják végezni:
„A vasalás viszonylag bonyolult, viszont ezt gyári környezetben nagyjából fél nap alatt el tudjuk készíteni, és két nap alatt szállíthatóvá válik. Továbbá itt a betont nem kell kétszer önteni, a talpnak egy időben van az öntése, ami gazdaságosabb.”
A fentieket tovább árnyalja, hogy egy projektekhez szükséges munkaerő egyre nehezebben elérhető a szükséges anyaghoz képest. „Magyarországon is egyre többen ismerik fel, hogy nem az anyag a drága, hanem a munkadíj. Márpedig ahhoz, hogy ezek a pillérek megfelelően épüljenek meg, szakemberekre van szükség, de belőlük egyre kevesebb van.” Hozzátette, előfordul, hogy más szakmák képviselői polihisztor alapon bevállalják a pillérek helyszíni munkáit, de ez nem jó irány.
„A legjobb az, ha az egész folyamatot ugyanaz a szakembergárda tartja kézben a tervezéstől a gyártáson át a kivitelezésig.”
Ha a pillérek munkáit nem profi szerelőcsapat végzi, akkor általában nem - közvetlenül - tartószerkezeti hibák szoktak fellépni, hanem a használhatóság csorbul. „Az ipari padlók szétrepedése például klasszikusan a nem megfelelő alapozás esetét mutatja.” Kiemelte, a pillér általában az egyetlen olyan elem egy ipari csarnokban, amely függőlegesen viszi a terheket; többek közt a globális merevségi értékeit is a pillérek tulajdonságai határozzák meg egy csarnoknak. „Miután a csarnokok biztonsági értékei három-négyszeres értéket mutatnak az elvárthoz képest, nem a biztonsággal lesz a gond. Ezzel együtt, ha a csomópontokat rosszul alakítják ki, akkor például a kelleténél nagyobb bemozdulása lesz a háznak, vagy bereped a hőszigetelt szendvicspanel. Ezek mind az épület üzemeltetése során okoznak kellemetlenségeket, ami komoly költségekkel jár, és garanciális vonzatai lehetnek.”
A profizmust és a megfelelő átgondoltságot, illetve előkészítettséget hangsúlyozó fenti nézőpont általánosságban az egész iparágra érvényes, nem csupán a pillérek témakörére. „A 2020-as években azt látjuk, hogy Magyarországon is abba az irányba megyünk, hogy minden divízió, amely egy építkezéshez kell, egy kézben kezd összpontosulni. Régen a kevesebb technológia és egyszerűbb szakágak idején jól tudott működni egy-egy divízió egy-egy cégnél, de ma már a szakágnak is több alszakága van”
A pillérek szabadon választható méreteire kitérve a rugalmasságot emelte ki. „Nemrég készítettünk egy 1 méteres oldalhosszal bíró talpas pillért, ami igen nagy méretnek nevezhető.” Hozzátette, három, de akár mind a négy oldalra rövid konzolt tudnak tervezni a pillérre, bármely pillér esetében. A talp vastagságát egészen 60 centiméterig tudják növelni, a keresztmetszetet pedig 3x3 méterig. A talpas pillérnek általános esetben 108/90 centiméteres pillértestet tudnak készíteni.
A funkciók szerinti felhasználást megvizsgálva Szerencsés-Aranyos Donát akár egy előregyártott elemekből épülő családi ház esetében is megfontolandónak tartja a talpas pillérek alkalmazását.
„Ha úgyis előregyártott elemekből építik, és emiatt van kinn daru az építkezésen, mondjuk egy kinyíló tetőszerkezetnél érdemes ezt a lehetőséget megvizsgálni, mert kiderülhet, hogy talpas pillérek esetén akár fele annyiba kerül ez a része az építkezésnek, miután nem kell annyi embert kifizetni.”
Hozzátette, egy nagy volumenű társasház építkezésnél viszont elképzelhető, hogy a hibrid megoldások a leginkább kifizetődők. „Ez még egy darabig így lesz, ám arra kell felkészülnünk, hogy egy idő után már teljes mértékben az előregyártás lesz a költséghatékony.” Ez azért fontos, mert ennek jelenleg nincs nagy hagyománya Magyarországon, de a lakásoknál és az irodaházaknál is előregyártott elemekből épülnek majd fel az épületek.”
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.