A földfalak ponyvás letakarása kulcsfontosságú a madarak költési időszakában.
Évről évre probléma az építési területekre beköltőző partifecskék védelme, ezért körültekintő munkavégzésre és megelőzésre figyelmezteti a beruházókat a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME).
A szervezet hétfői közleménye szerint sok éve jelentkező madárvédelmi probléma országszerte, hogy a tavasszal Magyarországra visszatérő partifecskék épületalapokba, és építési földhányásokba költöznek be. Emiatt hónapokra le kell állítani a munkálatokat, vagy különben az illegálisan folytatott munkavégzés a teljes kolónia, a tojások, a kotló és az etető madarak, valamint a fiókák pusztulását okozhatja.
Az egyesület a rézsűzés mellett egy mindenhol alkalmazható olcsó és egyszerű megelőző módszert, a potenciálisan veszélyes földfalak ponyvás letakarását ajánlja az építővállalatok és vállalkozások, a lakosság és az önkormányzatok figyelmébe.
A fent leírt esetek április második felétől a nyár elejéig könnyen előfordulhatnak. Ilyenkor
több tucatnyi, vagy akár százas nagyságrendben költöznek be költőüregeikkel partifecskepárok.
A probléma könnyen elkerülhető, ha az ilyen potenciális fészkelőhelyeket akár a napi munkavégzést követően, de legalább egy napos munkamegszakítás esetén mindenképp ponyvás, Raschel-hálós takarással érdektelenné teszik a partifecskék számára. A kockázat megállapításához érdemes a területileg illetékes nemzetipark-igazgatóság szakmai segítségét kérni.
Az MME a két sárfészket építő település faj, a füsti és a molnárfecske mellett elindította a partfalakban fészkelő partifecskék és a hasonló költési viselkedésű gyurgyalagok költését segítő akcióját is.
A téli időszakban erodálódott, egy-két méter magas partfalak március-áprilisi függőlegesre faragásával bárki fészkelőhelyet biztosíthat a kolóniák számára, valamint ilyen partfalak kézzel és géppel is kialakíthatók, akár a leponyvázott veszélyes fészkelőhelyek pótlásaként is.
A fecske- és gyurgyalagfészkek adatait továbbá folyamatosan lehet rögzíteni a Fecskeles okostelefonos alkalmazásban.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
A Főmterv, az ÉKM, a KIM, a BME, a CÉH és a Market képviselői beszélgettek a podcast speciális adásában.