2024.08.03, Szombat

Hirdetés

Infrastruktúra, lakásépítések, munkaerőmobilitás  – levelet írt az uniós elnökség alkalmából a miniszterelnöknek az ÉVOSZ vezetője
Illusztráció

Infrastruktúra, lakásépítések, munkaerőmobilitás – levelet írt az uniós elnökség alkalmából a miniszterelnöknek az ÉVOSZ vezetője

Forrás: ÉVOSZ

2024.07.11. 12:23 - Szabó Ákos

Koji László az ágazat és az általa kivitelezett építmények felhasználói számára is fontos témákban tett számos szakmai javaslatot.

Hirdetés

Az Európai Unió soros elnöki feladatainak ellátása során az egyik magyar célkitűzés az Unió gazdasági versenyképességének javítása. Ehhez az építőipar is szeretne hozzájárulni, melynek érdekében Koji László, az Építőipari Vállalkozások Országos Szakszövetségének (ÉVOSZ) elnöke súlyponti kérdésekre irányítja a figyelmet.

A munkaerő mobilitását, a közbeszerzést, a közlekedési infrastruktúrát, a lakásépítést és a körforgásos gazdaságot emeli ki az ÉVOSZ elnöke a soros elnöknek, Orbán Viktor miniszterelnöknek írt levelében – írja a témákat szemléző tájékoztatójában a hazai ágazati szereplőket összefogó szervezet.

 

Koji László (korábbi fotó, Dernovics Tamás/magyarepitok.hu)

 

Elsőként Enrico Letta volt olasz miniszterelnök 2024 áprilisában közzétett, az Európai Bizottság és az Európai Tanács megbízásából az egységes piac jövőjéről készült jelentésére tér ki az ÉVOSZ elnöke. Hangsúlyozza: az ebben által javasolt intézkedések közül több közvetlen hatással lesz az európai építőiparra.

Ezek a közbeszerzéstől az infrastruktúrán, a körforgásos gazdaságon át a munkaerő mobilitásával kapcsolatos kérdésekig terjednek. Tekintettel a jelentésben tárgyalt kérdések fontosságára, az építőipari szakma is véleményezte azt. Az Európai Építőipari Szövetség (FIEC) tagjaként az ÉVOSZ az több témakkörre szeretné ráirányítani a figyelmet

- derül ki a levelet összegző közleményből, majd ezek bővebb kifejtésére áttérve először a munkaerő mozgásáról esik szó.

 

„Az unión kívüli munkavállalkozók foglalkoztatása közvetlenül az unióüs vállalkozásokon keresztül történjen”

A tájékoztatóban az ÉVOSZ kifejti:

a munkaerő mobilitásának fokozása kulcsfontosságú a jól működő egységes unkaerőpiachoz, hozzá kell járulni a meglévő problémák kezeléséhez, mint például az építőipari vállalatok által Európa-szerte tapasztalható szakképzettség- és munkaerőhiány. El kell érni, hogy az unión kívüli munkavállalók foglalkoztatása közvetlenül az uniós vállalkozásokon keresztül történjen, a nem uniós vállalkozások mellőzésével. Fontos az eljárások egyszerűsítése, mivel a munkaadók adminisztratív terhei óriásiak a munkavállalók fogadásánál és külföldre kiküldésekor

Szintén hangsúlyozzák, hogy elő kell segíteni mindenféle képesítés kölcsönös elismerését a képzés és a szakmák minőségi szintjének megőrzése mellett.

 

 

A jogi környezet alakítása fontos az unión kívülről érkező cégek és a kkv-k szempontjából is

Koji László a miniszterelnökhöz írt levelét tovább szemlézve a közlemény az építési-beruházási célú közbeszerzési eljárásokban a kizárólag áralapú döntések kizárása mellett érvel, ugyanis ez többek között segíthet a belső piacon működő harmadik országbeli társaságok tisztességtelen versenyének leküzdésében, ami az építőiparban az utóbbi időben egyre nagyobb aggodalomra ad okot Magyarországon is.

Hozzáteszik: az ESG-kritériumok (környezetvédelem, társadalmi és cégirányítási elvárások) szigorú bevezetése akadályt jelenthet a kkv-k számára, és torzíthatja a versenyt, ezért itt az ÉVOSZ-elnök fokozatos elterjesztést lát indokoltnak.

 

A közlekedési hálózat fejlesztése kulcsfontosságú

Európa csak akkor tudja elérni éghajlatváltozással és ellenállóképességgel kapcsolatos céljait, és megőrizni ellátási láncának szuverenitását, ha a középpontjában egy erős közlekedési ágazat áll. Az infrastruktúrába való befektetés fenntartható és fokozott finanszírozást igényel az EU költségvetéséből vagy más finanszírozási forrásokból – tér ki a szűkebb szakmán túl is érdeklődést vonzó témára Koji László és az ÉVOSZ sajtóközleménye. Mint írják,

szorgalmazzák egy átfogó nagysebességű vasúti hálózat létrehozását, innovatív elektromos töltési infrastruktúra kiépítését a főbb útvonalakon és hálózatokon, valamint a fenntartható városi mobilitási tervek végrehajtását és a közlekedési folyosók kiterjesztését Ukrajnába.

 

 

Az infrastruktúra karbantartása is kiemelten fontos

Koji László hangsúlyozza még: nagyobb hangsúlyt kell fektetni az infrastruktúra karbantartására. Európa közlekedési hálózatának nagy része öregszik, és a forgalom növekedése miatt egyre nagyobb nyomás nehezedik rá. A meglévő infrastruktúra folyamatos karbantartása nemcsak a felhasználók biztonsága érdekében szükséges, hanem a belső piac megfelelő működése érdekében is.

 

 

 

„Sürgősen összehangolt uniós válaszra van szükség a lakáshiány kezelésére”

Ezt követően egy szintén jelentős érdeklődést vonzó témára tér ki a levél, melyben Koji László hangsúlyozza, hogy

a megfizethető lakhatáshoz való hozzáférés a tagállamokban jelentős kérdéssé vált, amely mind a mozgás, mind a tartózkodás szabadságát veszélyezteti. A lakhatási krízishez hozzájáruló tényezők közé tartozik a magas építési költségek, a jelzáloghitel-kamatok és a rövid távú szállások iránti megnövekedett kereslet.

 

 

Ennek orvoslására a közlemény szerint sürgősen összehangolt uniós válaszra van szükség a lakáshiány kezelésére: szükséges a nemzeti lakáspiacokra hatással lévő uniós szabályok, pénzügyi források és politikák felülvizsgálata.

Az építőipar kulcsszerepet fog játszani az európai lakáshiány kezelésében, és be kell vonni a probléma megoldását célzó megbeszélésekbe a szakmát

- mutat rá a vezető ágazati szervezet elnöke.

 

A klímakérdésekben is van javaslata az ÉVOSZ-nak

Kifejti: az építőipar készen áll arra, hogy tovább gyorsítsa a körforgásos gazdaságra való átállását. Kiemeli azt is megfelelő pénzügyi támogatásra van szükség ahhoz, hogy megbirkózzon a teljes építési értéklánc a szén-dioxid-mentesítéséhez szükséges hatalmas erőfeszítésekkel. További támogatást szorgalmaz a kutatási és fejlesztési beruházásokhoz.

Végezetül Koji László levelében kitér arra is, hogy a jelenlegi európai jogszabályi keret nincs felkészülve arra, hogy megvédje az EU társadalmát és gazdaságát a vízhiánytól és a szélsőséges időjárási események okozta gazdasági veszteségektől. Hasznos lenne egy új európai vízügyi keretrendszer kidolgozása, hangsúlyozza az ÉVOSZ.

Iparági hírekÉVOSZlakásépítésinfrastruktúravasútfejlesztésútfelújításútépítés

Hírlevél

Hirdetés