A hazai piacon is ismert PERI zsaluzási technológiáját is használják, hogy a német-dán projekt megvalósulhasson.
A tervek szerint 2029-re készülhet el a világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútja, amely Közép-Európát és Skandináviát köti majd össze. A Fehmarnbelt-alagút gyors közúti és vasúti összeköttetést biztosít, jelentősen csökkentve a két európai régió közötti menetidőt. Az építkezés fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert PERI zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása öt gyártósoron zajlik – írja a lapunkhoz eljuttatott tájékoztatójában a cég.
Kiemelik: amikor megvalósul a projekt, autóval tíz, vonattal pedig csupán hét percre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk, illetve rámutatnak: Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút.
18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.
Egyedi zsaluzatot fejlesztettünk ki a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására. Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül
– mondta el Ézsiás Miklós, a PERI Magyarország ügyvezetője.
A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a PERI német-, lengyel-, és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította el a dániai rødbyhavni kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban immár öt gyártósoron zajlik. A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek. A kezdeti fázist követően a gyártósorok átállnak a folyamatos sorozatgyártásra. A szegmenseket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyére, és lesüllyesztik.
A tájékoztatóban rámutatnak: a specifikus zsalu-rendszer mellett több standard megoldással is segíti a projekt létrejöttét a PERI mérnöki csapata: a PERI UP moduláris állványrendszere variálhatóságának köszönhetően jól illeszkedik az egyedi acélzsalukhoz, és lehetővé teszi a biztonságos hozzáférést a gyártósorokhoz, míg a PROKIT leesést gátló rács megbízható védelmet nyújt a balesetekkel szemben. A beton nyomásának ellenőrzését a PERI InSite Construction mérőeszköze és szenzorai segítik, melyek a beton hőmérsékletének és érettségének hatékony vizsgálatát is lehetővé teszik.
Végül kiemeli a cég: a PERI csapata által kidolgozott precíz logisztikai koncepciónak köszönhetően pontosan tarthatóak a határidők, a rendszeres karbantartás pedig biztosítja, hogy a gyártósorok maximális kapacitással működhessenek. A közleményt azzal zárják, hogy emlékeztetnek arra, a PERI csapata számos alagút építésének sikeréhez hozzájárult már: mérnökeik Magyarországon az M85 részeként nemrég elkészült soproni alagút létrejöttében is fontos szerepet vállaltak (az alagútról lapunkban számos cikket olvashatnak).
A Weinberg számára a fenntarthatóság nem csak papíron, hanem a gyakorlati megvalósítás során is fontos.
BudapART néven pályázatot hirdetett a Market.