A hazai piacon is ismert PERI zsaluzási technológiáját is használják, hogy a német-dán projekt megvalósulhasson.
A tervek szerint 2029-re készülhet el a világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútja, amely Közép-Európát és Skandináviát köti majd össze. A Fehmarnbelt-alagút gyors közúti és vasúti összeköttetést biztosít, jelentősen csökkentve a két európai régió közötti menetidőt. Az építkezés fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert PERI zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása öt gyártósoron zajlik – írja a lapunkhoz eljuttatott tájékoztatójában a cég.
Kiemelik: amikor megvalósul a projekt, autóval tíz, vonattal pedig csupán hét percre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk, illetve rámutatnak: Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút.
18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.
Egyedi zsaluzatot fejlesztettünk ki a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására. Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül
– mondta el Ézsiás Miklós, a PERI Magyarország ügyvezetője.
A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a PERI német-, lengyel-, és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította el a dániai rødbyhavni kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban immár öt gyártósoron zajlik. A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek. A kezdeti fázist követően a gyártósorok átállnak a folyamatos sorozatgyártásra. A szegmenseket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyére, és lesüllyesztik.
A tájékoztatóban rámutatnak: a specifikus zsalu-rendszer mellett több standard megoldással is segíti a projekt létrejöttét a PERI mérnöki csapata: a PERI UP moduláris állványrendszere variálhatóságának köszönhetően jól illeszkedik az egyedi acélzsalukhoz, és lehetővé teszi a biztonságos hozzáférést a gyártósorokhoz, míg a PROKIT leesést gátló rács megbízható védelmet nyújt a balesetekkel szemben. A beton nyomásának ellenőrzését a PERI InSite Construction mérőeszköze és szenzorai segítik, melyek a beton hőmérsékletének és érettségének hatékony vizsgálatát is lehetővé teszik.
Végül kiemeli a cég: a PERI csapata által kidolgozott precíz logisztikai koncepciónak köszönhetően pontosan tarthatóak a határidők, a rendszeres karbantartás pedig biztosítja, hogy a gyártósorok maximális kapacitással működhessenek. A közleményt azzal zárják, hogy emlékeztetnek arra, a PERI csapata számos alagút építésének sikeréhez hozzájárult már: mérnökeik Magyarországon az M85 részeként nemrég elkészült soproni alagút létrejöttében is fontos szerepet vállaltak (az alagútról lapunkban számos cikket olvashatnak).
Az ágazat termelése havi az előző hónaphoz viszonyítva 4,6 százalékkal nőtt, éves szinten mérve lényegileg stagnált, fél százalékkal csökkent.
2025-ben is elindítja ingyenes kőműves és burkoló továbbképzéseit a Cemix.