A Budapest Fejlesztési Központ – együttműködve a Fővárosi Önkormányzattal – megkezdte a sikló tervezésének előkészítését. Környezetbarát, villamos meghajtású sikló és újjászülető, Budapesthez méltó közpark – ezek a fejlesztés várható eredményei.
A Gellért-hegyre vezető sikló több mint egy évszázada szerepel a városfejlesztési tervek között, ám eddig minden a megépítésére irányuló próbálkozás elakadt. A korábbi tervek aktualizálásáról nemrég kormányhatározat döntött, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) megkezdte a sikló tervezésének előkészítését. A fejlesztésnek köszönhetően a jövőben villamosmeghajtású, zérókibocsátású és akadálymentes járműveken juthatunk fel a Gellért-hegyre.
A Citadella a budai oldal egyik kiemelt turisztikai helyszíne. Az ide érkező turistaforgalom jelenleg szinte kizárólag buszokkal zajlik, naponta akár 200 is megfordul itt. Ez jelentősen megterheli a Citadellára vezető utcák forgalmát, állandó zaj- és légszennyezettséget okoz. A Gellért-hegyre vezető sikló megépülésével a Citadella környékéről eltűnhetnek a ma még rendszeres dugókat okozó, környezetszennyező turistabuszok. A tervek szerint a látogatók 2-3 perc alatt juthatnak majd fel a Tabánból a Citadellához és a Szabadság-szoborhoz, valamint a Citadellában tervezett Magyar Szabadságharcosok Múzeumához is.
A Gellért-hegyi sikló a Döbrentei tér mellől indul majd, a Hegyalja utat alagútban keresztezi, az út további részét pedig a felszínen teszi meg a Citadella melletti végállomásig.
A Gellért-hegy jelentős része – mintegy 39 hektár – országos jelentőségű természetvédelmi terület, hőforrásai és barlangjai kiemelt természeti értéket képviselnek, épített öröksége révén pedig a Gellért-hegy az UNESCO világörökség része. Buda ikonikus zöldfelülete ugyanakkor a város talán legnagyobb turisztikai szégyenfoltja is: aki ma itt sétál, az gondozatlan zöldfelületekkel, megrongált padokkal, korlátokkal, kőfalakkal találkozik.
A sikló megépítése azonban ezeken a méltatlan állapotokon is változtat majd, megújul a több tízezer négyzetméteres Gellért-hegyi közpark is.
A megvalósíthatósági tanulmányt a Budapest Fejlesztési Központ a Fővárosi Önkormányzattal együttműködve készíti el, javaslatot tesz a megvalósításhoz szükséges intézkedésekre is. A kormány álláspontja az, hogy
a siklót ne magánberuházó, hanem az állam és a főváros közösen építse meg, az éves működési nyereséget pedig a Gellért téri közpark fejlesztésére és fenntartására fordítsák.
A cikk a Budapest Fejlesztési Központ támogatásával jelent meg.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.