Ikervárossá válhat Szeged és Hódmezővásárhely a tram-trainnek köszönhetően.
Csaknem egy éve, november 29-én gördült ki az első menetrend szerinti szerelvény a vásárhelyi nagyállomásról. A Szeged és Hódmezővásárhely között közlekedő vasútvillamost átlagosan 160 ezer alkalommal veszik igénybe az utasok havonta. A korszerű és modern közlekedési kapcsolatnak köszönhetően a két város tíz éven belül ikervárossá válik – mondta az építési és beruházási miniszter az MTI-nek. Lázár János szerint ez előnyös mindkét településnek, de az egész Dél-Alföldnek is, hiszen értékesebbé és vonzóbbá teszi a térséget a munkahelyteremtő tőke számára.
Úgy fogalmazott: ezzel véget ért a mintaprojektnek is tekinthető vasútvillamos fejlesztése. A beruházásért felelős kormánybiztosi munkáját befejezettnek tekinti, az üzemeltetést a jövőben a MÁV Start Zrt. végzi - tette hozzá a hódmezővásárhelyi-makói térség országgyűlési képviselője.
A hazánkban egyedülállónak számító közlekedési megoldás a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában valósult meg, a nagyvasúti kivitelezési munkákat a Swietelsky Vasúttechnika Kft. végezte. A nagyvasúti rekonstrukcióhoz kapcsolódó szakág kiviteli terveket az UTIBER Kft. készítette, a projekt városi vasúti kivitelezési munkáit pedig a STram-TRain 2017 Konzorcium végezte el. Az infrastruktúrával kapcsolatos, csaknem az összes városi vasúti rendszerhez kapcsolódó szakág kiviteli tervét a Főmterv Zrt. dolgozta ki.
A hódmezővásárhelyi villamospálya, illetve szegedi nagyvasúti és villamospályát összekötő szakaszok a Strabag Vasútépítő Kft. és a Belfry PE Kft. kivitelezésében épültek meg, míg a közműkiváltásokat a Sade-Magyarország Kft. végezte el. Egy további beruházásban az új tram train vasút-villamos járműkarbantartó központját a Homlok Építő Kft. alakította ki.
Egy évvel ezelőtt a szerelvények próbaútjáról stábunk látványos videót készített.
Lázár János építési és beruházási miniszter kifejtette: az első tervek megszületésétől a megvalósításig tizenöt éven át tartó projektnek közlekedéstörténeti, valamint gazdaság- és területfejlesztési jelentősége is van. Ugyanis nemcsak az ország első vasútvillamos-rendszere épült ki a két Csongrád-Csanád megyei település között, de száz év óta ez az első olyan beruházás, amely során villamosvonal létesült olyan városban, ahol korábban nem volt.
A hódmezővásárhelyiek életszínvonalában pedig hatalmas fejlődést hoz, hiszen az itt élők úgy kapnak hozzáférést a megyeszékhely oktatási, kulturális, egészségügyi, közigazgatási, sport- és szabadidős szolgáltatásaihoz vagy munkaerőpiacához, hogy közben nem kell elköltözniük szülővárosukból.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.