2024.10.07, Hétfő
Kiépült az egységes európai vonatközlekedést támogató ETCS2 rendszer a Ferencváros−Székesfehérvár szakaszon
Fotók: Dernovics Tamás / magyarepitok.hu

Kiépült az egységes európai vonatközlekedést támogató ETCS2 rendszer a Ferencváros−Székesfehérvár szakaszon

magyarepitok.hu

2022.11.24. 13:30 - Kolinek Nóra

A NIF Zrt. beruházásában megvalósult projekt hozzájárul a kölcsönös átjárhatóság feltételeinek megteremtéséhez, a szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez.

Hirdetés

Kiépült az ETCS2 vonatbefolyásoló rendszer a Ferencváros–Székesfehérvár szakaszon. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. beruházásban zajló fejlesztésről Rozsy Gábor, a vállalat vasútfejlesztési igazgató-helyettese tartott prezentációt.

Az európai uniós és hazai forrásból megvalósult 6,9 milliárd forint értékű kivitelezést a Siemens Konzorcium (Siemens Mobility Kft, Siemens Mobility GmbH és Siemens Mobility AG) végezte.

Rozsy Gábor, a NIF Zrt. vasútfejlesztési igazgató-helyettese
Fotók: Dernovics Tamás / magyarepitok.hu

A projektben 63 kilométer hosszan építették ki a vonatközlekedés felügyeletét ellátó rendszert, melyen már 2020 év vége óta próbaüzemben zajlik a vasúti közlekedés. A végleges használatbavételi engedélyt 2022 októberében szerezte meg a projekt.

„A 2-es szintű Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer (ETCS L2) elsődleges rendeltetése a vasúti forgalom biztonságának garantálása a legkülönbözőbb üzemi helyzetekben. A rendszer a kapott menetengedélyek és pályaadatok alapján figyelmeztető jeleket küld, kiszámolja az üzemi és vészfékezési sebességprofilokat, és ezek betartását ki is kényszeríti a mozdonyvezetőtől, ezen kívül ellátja a vonatra és a pályára engedélyezett sebesség folyamatos felügyeletét is”

– ismertette Rozsy Gábor.

Kiépült a kommunikációs hálózat és az irányítóközpontok közötti kapcsolat

„A biztosítóberendezésekkel való állandó kapcsolattartást az ún. RBC (Radio Block Center – rádiós irányítóközpont) teszi lehetővé. Az ETCS L2 rendszert két RBC-re kellett felépíteni, melyből egy már rendelkezésre állt Martonvásáron, egy újonnan létesült Ferencváros állomáson”

– tette hozzá.

A fejlesztés során feladat volt az RBC központok és a vasúti célú kommunikációs hálózat, a GSM-R közötti kapcsolat kiépítése. Az RBC-n keresztüli kapcsolattal a biztosítóberendezéstől nyert adatokat felhasználva kapják a vonatok a GSM-R hálózaton keresztül a továbbhaladásukhoz szükséges információkat.

Az ETCS2 rendszer állandó információcserét tesz lehetővé az állomási biztosítóberendezések, a vonali biztosítóberendezések, valamint a fedélzeten működő berendezések között. A mozdonyvezető az utasításokat a nyílt pályán elhelyezett jelzők mellett egységesen és közvetlenül a vezetőálláson elhelyezett kijelzőn is megkapja.

Jeladók segítik a szerelvények pozíciójának meghatározását

A fejlesztés során a szakemberek a sínszálak közé elektronikus jeladókat (balizokat) telepítettek, melyek komoly szerepet játszanak az ETCS rendszerben a vonatok pozíciójának azonosításában. Az irányítás a Martonvásár, Kelenföld és Ferencváros állomásokon létesített rádiós központokból történik.

A forgalmi szolgálat szükség esetén természetesen a sajátkezelőfelületén keresztül is beavatkozhat a vonatforgalomba.

A megvalósult fejlesztés lehetővé teszi, hogy a szerelvények egyes szakaszokon akár 160 km/órás sebességgel haladjanak. Az utasok a jelenleginél gyorsabban juthatnak el vonattal a fővárosból például a Balatonra. A beruházás hozzájárul a magyar és az európai vasúti hálózat egységesítéséhez, a kölcsönös átjárhatóság feltételeinek megteremtéséhez, a szolgáltatások színvonalának emelkedéséhez.

 

Galéria

Kötött pályaNemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF)vasútfejlesztésSzékesfehérvárFerencváros

Hírlevél

Hirdetés