2024.04.25, Csütörtök
Jelentős változásra készülhetnek a vasút hazai szereplői: a RailCert Hungary Kft. szervezésében tartott értekezletet az Európai Bizottság szakmai szervezete
Fotók: Nagy Mihály / magyarepitok.hu

Jelentős változásra készülhetnek a vasút hazai szereplői: a RailCert Hungary Kft. szervezésében tartott értekezletet az Európai Bizottság szakmai szervezete

magyarepitok.hu

2023.01.17. 18:25 - Kolinek Nóra

2023-ban módosítják a vasúti Átjárhatósági Műszaki Előírásokat, a munkacsoport ülésén kiemelt figyelmet kapott a változtatással járó feladatok, aktualitások tisztázása, átbeszélése.

Hirdetés

A RailCert Hungary Kft. szervezésében 2023. január 17-én került megrendezésre Budapesten az NB-Rail Egyesület Koordinációs Csoportjának Ellenőrző-irányító és jelző (CCS - Control-Command and Signalling) alrendszert érintő szakmai munkacsoport („Subgroup”) ülése.

A hazai megfelelőségértékelő szervezet vendégül látta többek között olasz partnereit, de a résztvevők között osztrák, spanyol, lengyel, dán, holland, román, szlovén és német kollégákat is köszönthettek személyesen. Az eseményen lapunk is részt vett, és lehetőségünk adódott kérdéseket feltenni a résztvevőknek.

Fotók: Nagy Mihály / magyarepitok.hu

A vállalat támogatja a vasút hazai szereplőit a módosítások bevezetésében

Dégi András, a RailCert Hungary Kft. ügyvezetője ismertette:

„A nemzetközi eseményre az összes NoBo (Notified Body – Bejelentett Szervezet) szervezet meghívást kapott és a legtöbb szervezet képviseltette is magát, több mint 23 fő részvételével 9 különböző országból. Külön öröm számunkra, hogy az NB-Rail Egyesület szakmai értekezlete hazánkban került megrendezésre saját szervezésünkben, ugyanis fontos témák kerültek megvitatásra, mint például a NoBo-fájl aktualizálása és módosítása, valamint az ÁMÉ-k (Átjárhatósági Műszaki Előírások) változtatásával kapcsolatos további kérdések.

A továbbiakban kifejtette:

„2023. január 31-én az Európai Unió illetékes rendeleteinek megfelelően egy nagyobb volumenű átalakítás szükséges a kiadott dokumentumainkkal kapcsolatosan, és az értékelési metódus is meg fog változni. Utóbbira, azaz az ÁME-k változtatására, nemcsak nekünk kell felkészülnünk, hanem a piac összes szereplőjének is, legyen szó beruházói, tervezői vagy kivitelezői oldalról, de a gyártóknak is új szempontoknak kell majd megfelelniük egy-egy rendszerelem/rendszerkomponens gyártása során. NoBo szervezetként elsőként ismerkedhetünk meg ezekkel a változtatásokkal, azok elsajátítását követően a szolgáltatásainkat is meg tudjuk újítani, valamint partnereinket is megfelelő szakmai tudással tudjuk támogatni és kiszolgálni.

2023-ban valószínűleg valamennyi ÁME módosított változatát kiadja az Európai Bizottság, és új értékelési szempont alapján kell lefolytatni a megfelelőségértékelési eljárásokat. Jelenleg ezeknek a felülvizsgálata, véleményezése történik most a tagállomok részéről.”

Dégi András, a RailCert Hungary Kft. ügyvezetője 

A nemzetközi szervezet fő célja a vasúti átjárhatóság elősegítése

Az NB-Rail Egyesület a vasúti ágazat átjárhatóságával foglalkozó bejelentett szervezetek nemzetközi támogatására jött létre.

Főbb célkitűzései:

  • Egységes Európai Vasúti Térség, amelyet az európai követelményeknek megfelelően alakítanak és építenek ki műszaki akadályok nélkül;
  • biztonságos, gyors és környezetbarát vasúti rendszer, amely versenyképes más közlekedési módokkal szemben;
  • interoperábilis, Európa-szerte összekapcsolt vasúti rendszer, amely a gördülőállomány, áruk és személyek szabad mozgását biztosítja, beleértve a mozgáskorlátozottakat is.

Az Európai Bizottság által életre hívott, a tevékenységek ellátásáért és összefogásáért felelős NB-Rail Koordinációs Csoport fő célja a vonatkozó ÁMÉ-k, a kölcsönös átjárhatóságot lehetővé tevő rendszerelemek megfelelőségének vagy használatra való alkalmasságának értékelésére szolgáló eljárások és az alrendszerek hitelesítési eljárásainak megvitatása.

„A hatályos jogszabályok rendelkezéseinek egységes alkalmazása kiemelten fontos a NoBo szervezetek között. Az NB-Rail Koordinációs Csoport értekezletein a RailCert Hungary Kft. mindig képviselteti magát, hiszen a megbeszélések eredményei közlésre kerülnek az Európai Bizottsággal is. A megfogalmazott ajánlások, iránymutatások egyes esetekben azt eredményezhetik, hogy a jogszabályok technikai rendelkezéseit az Európai Bizottságnak felülvizsgálnia és javítania kell, így a szakmai munkacsoport értekezletek kiemelt jelentőséggel bírnak”részletezte Liszi Linda minőségirányítási vezető.

Majd hozzátette: „A személyes megbeszélések interaktívak, ezek során olyan kérdések is napirendre kerülnek, amik esetleg egy online meeting során nem. Kiváló visszacsatolási lehetőség ez a résztvevők számára. Az ÁMÉ-kat már kiküldték a NoBo szervezetekhez, jelenleg ezek értékelése zajlik, így lehetőségük adódik észrevételeik megtételére.”

Liszi Linda minőségirányítási vezető

Az előírásokat a digitalizáció és a fenntarthatóság jegyében módosítják

Az ülés első szekciójában a különböző európai NoBo szervezetek képviselői beszámoltak az eltelt időszak fejleményeiről, melyek közül a legfontosabb, hogy az ÁME-k módosításra kerülnek 2023-ban; ebben különösen érintett az Ellenőrző-irányító és jelző (CCS) alrendszer. A munkacsoport ülésén kiemelt figyelmet kapott a módosítással járó feladatok, aktualitások tisztázása, átbeszélése. A módosítások a digitális vasút és zöld teherszállítás jegyében zajlanak.

A CCS ÁME átdolgozása például egy teljesen új ÁME kiadását foglalja magába, amely az eddigiektől eltérően rendelkezni fog a FRMCS (Future Railway Mobile Communication System), az ETCS 2.2 és 3.0 verzióiról, valamint az ATO (Automatic Train Operation) GoA1/2 követelményeiről. A tervezett módosításokkal és alkalmazásukkal kapcsoltban a bejelentett szervezetek az NB-Rail-en keresztül folyamatos információt kapnak, ami elengedhetetlen a gördülékeny átálláshoz.

Kiemelt szerephez jut a vasútbiztonság növelése

A második szakaszban különböző „logbookok” problémái kerültek a diskurzus középpontjába. A logbookba olyan szakmai, értelmezési kérdések, vagy akár ellentmondások kerülnek, amelyet egy adott NoBo szervezet vetett fel, mert nem talált rá jogszabályi megoldást. A munkacsoport üléseken tárgyalásra kerültek a még nyitott logbookok, illetve az újonnan felmerülők is.

A logbookok tárgyalása után egyéb témák bemutatására került sor, amelyet jelenlévők kezdeményeztek. Az utolsó előtti napirendi pont keretén belül kérdéseket és válaszokat lehetett megfogalmazni az ERA (Európai Unió Vasúti Ügynöksége) részére.

Luca Macchi, a RINA Services S.p.A. képviselője kérdéseinkre elmondta:

„A mai nap fő témája az ÁMÉ-k módosítása, így a különböző NoBo szervezetek most is megtehették észrevételeiket. A változtatások érintik az ETCS (Egységes Európai Vonatbefolyásoló Rendszer) rendszer alapjait is. A szervezetek célja, hogy az ETCS rendszer minél stabilabban működjön és azon legalább 10 évig ne kelljen módosítani. Ez a gyártók számára is fontos, hiszen ezáltal még stabilabb alapja lesz a rendszernek.

A fő cél tehát az egységes európai jelzési rendszer létrehozása, azonban egy ideig várhatóan ez még a nemzeti rendszerekkel párhuzamosan fog futni. Napjainkban már kötelező az összes vasúti járművet ETCS-sel felszerelni, ami lényegesen növeli a vasúti közlekedés biztonságát.”

Hozzátette: „A munka tehát folytatódik, számos egyéb nemzetközi munkacsoportban is át kell beszélnünk az esetleges nehézségeket. Az NB-Rail szervezet tevékenysége hozzájárul az európai tanúsítási folyamatok egységesítéséhez, és a különböző NoBo szervezetek itt meg tudják osztani a tapasztalataikat.”

Luca Macchi, a RINA Services S.p.A. képviselője

Dégi András, a RailCert Hungary Kft. ügyvezetője összegzésül elmondta:

„Munkatársaink számára elengedhetetlen, hogy szakmai tudásukat folyamatosan fejlesszék, az aktualitásokkal naprakészek legyenek, és ezekről elsőkézből kapjanak információt.”

A RailCert Hungary Kft. előtt a holnapi napon is fontos feladat áll: az ERTMS (European Railway Traffic Management System) következő munkacsoport ülésének házigazdájaként vendégül látja az ERA (European Union Agency for Railways) képviselőjét és a NoBo szervezeteket, hogy az ETCS és/vagy GSM-R érintettségű projektek harmonizált és egységes végrehajtása, kialakítása az unióban biztosított legyen, továbbá hogy a résztvevők a felmerülő problémákat, kihívásokat egyeztessék.

Galéria

Kötött pályaRailCert Kft.vasútfejlesztésvasúti tanúsításNoBo

Hírlevél

Hirdetés