Évente 60 ezer kamionnyi tranzitárut rakodhatnak át vasútra, érdemben csökkentve ezáltal a környezetterhelést.
Új intermodális vasúti terminált alakítanak ki Szegeden, az egykori kiskundorozsmai átrakó területén - jelentették be a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) közgyűlésén. A Petrolsped Szállítmányozási Kft. beruházásában épülő PSP Terminalon évente 60 ezer félpótkocsit rakodhatnak át vasútra, érdemben csökkentve ezáltal az észak-déli (M5), nyugat-déli (M1) irányú magyarországi tranzitforgalmat és az azzal járó környezeti terhelést.
A 200 millió forintos magánberuházásban épülő terminál 2023 szeptemberében nyitja meg kapuit, alkalmas lesz félpótkocsik, valamint konténerek vonatra rakására is. A PSP Terminal a nyugati és közép-európai vasúti átrakókat köti össze Szegeden keresztül, elsősorban Szerbia, Románia, Bulgária, Görögország és Törökország közúti áruforgalmával.
Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke hangsúlyozta: a fővárosi intermodális forgalom az autópályákat terheli ahelyett, hogy az árukat a határpontokhoz közel vasútra terelnék. Ezért szükség van egy olyan terminálra, amellyel a Szerbia felől kamionon érkező áruk vasútra rakodva elérhetik Észak- Közép- és Nyugat-Európát.
Erre nyújt megoldást a Petrolsped Szállítmányozási Kft. magánberuházásában, Szegeden épülő PSP Terminal. A 4,8 hektáros fejlesztési területen egyszerre 120 félpótkocsit és ugyanennyi TEU konténert (20 lábas szabványkonténer) tudnak majd kezelni. Naponta három, 19 ikervagonból álló 650 méteres vonatpárt képesek kiszolgálni, amelyek szerelvényenként 38 félpótkocsit vagy 38 negyven lábas konténert szállíthatnak.
Ezzel a kapacitással a terminál éves szinten mintegy 60 ezer kamionnal csökkentheti az M5/M1-es autópályák kamionforgalmát.
A létesítmény működését saját fejlesztésű terminál operációs rendszer segíti, daruzható és nem daruzható félpótkocsikat, csereszekrényeket, valamint konténereket tudnak majd vasútra átrakni. A rakodóvágányt az Európai Uniós irányelvekkel összhangban villanymozdonnyal, szén-dioxid kibocsátás nélkül szolgálják ki.
A PSP Terminal az ügyféligények alapján rendszeres vonatokat indít, amelyekkel 1200-1400 kilométeres távolságra lévő vasúti terminálok, tengeri kikötők válnak elérhetővé. Közvetlenül a bettembourgi és poznani vasúti csomópontok, ezeken keresztül pedig akár Franciaország Spanyolország, Olaszország, Nagy- Britannia vagy a Baltikum államai.
A fejlesztést 200 millió forintból valósítják meg, amelyet teljes egészében a Petrolsped Szállítmányozási Kft. finanszíroz.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.