2024.04.16, Kedd
Az Európai Bizottság újabb esélyt adott a Déli Körvasútnak

Az Európai Bizottság újabb esélyt adott a Déli Körvasútnak

Vitézy Dávid/ Facebook, magyarepitok.hu

2023.06.23. 13:59 - Kolinek Nóra

A közzétett információk szerint hazánk támogatást nyert a Debrecen és Nyíregyháza közötti vasúti fővonal teljes felújítására, a Déli Körvasút megvalósítására újból pályázhat az ország.

Hirdetés

Közzétette az Európai Bizottság a közvetlenül általa kiosztott, transzeurópai közlekedési hálózatok fejlesztésére szolgáló CEF források 2022-es pályázatainak eredményeit – olvasható Vitézy Dávid Facebook bejegyzésében.

A poszt szerint:

a Déli Körvasút ugyan nem nyert a környezetvédelmi engedélyének megsemmisítése miatt, de a Magyarországnak járó forrás egy jelentős részét az EU egy elég szokatlan lépéssel tartalékolta, „félretette” jövőre, így lehetőség nyílhat az újbóli pályázásra a magyar kormányzat számára.

Ahogy korábban is írtuk a beruházás kiváló minősítést kapott az uniótól. 

Vitézy Dávid kiemelte: „fontos újdonság, hogy nemrég a bíróság közzétette írásba foglalt ítéletét, amelyből világosan látszik: a vasút elleni tiltakozások legfőbb hivatkozásai kapcsán a bíróság nem adott igazat a tiltakozóknak. Például a gyakran emlegetett V0 elkerülő körgyűrű kapcsán a bíróság ítélete így fogalmaz”:

„A felperesek által leginkább kifogásolt V0 projekt környezeti hatásai vizsgálata körében rögzíti, hogy annak előnye »a lakott területek teherforgalomból származó zaj és rezgés terhelésének csökkentése. Ugyanakkor klíma szempontból a várható útvonalhossz növekedés miatt növekvő terhelés is várható. A V0 emellett saját nyomvonalán zaj- és rezgésterhelést okoz, valamint hatással van az élővilágra – a vizsgált nyomvonalsáv Natura 2000 területet mintegy 88,4 km-en érint.« A bíróság egyetért a II-IV. r. felperesek azon álláspontjával, miszerint ahol Natura 2000 területekről van szó, az alternatívák jelentősége még nagyobb. Azonban míg a V0 projekt jelentős mértékben érint Natura 2000 területet, addig jelen létesítmény nem érint közvetlenül ilyen minősítésű földterületet, ez a szempont tehát éppen a V0 projekttel szemben a tervezett beruházás indokoltságát támasztja alá.”

A bejegyzés végén a közlekedési szakember összefoglalta:

„a Déli Körvasút és benne az új állomások megépítését továbbra sem szabad feladni, a Bíróság előírásai szerint a környezetvédelmi engedélyt javítani lehet és kell, és továbbra is érdemes kitartani az ország egyik legfontosabb kapacitásbővítő, a szolgáltatás érdemi bővítését lehetővé tevő vasútfejlesztésének megépítése mellett.”

Grafika: Vitézy Dávid / Facebook

Megújulhat a Debrecen és Nyíregyháza közötti fővonal

Szintén 2023. június 23-án egy következő posztban Vitézy Dávid arról számolt be, hogy Magyarország a Debrecen és Nyíregyháza közötti fővonal teljes felújítására 256 millió eurót (a két végponti állomás felújítása nélkül) nyert.

Ez a forrás lehetővé teszi az itt közlekedő tehervonatok és a kör-IC-k számára a pályaállapot további romlásának megakadályozását, és talán a jövőben a 160 km/h elérését (ha a GSM-R és az ETCS L2 vonatbefolyásolás is elkészül).

„Ez egy végeredményben hasznos, de azért leginkább az elmaradt karbantartást pótló, nagy állomásfelújításokat vagy szolgáltatásbővítést nélkülöző hazai fővonali projekt, nem véletlenül előzte volna meg eredetileg a Déli Körvasút a prioritási listán” – olvasható a bejegyzésben.

 

 

Kötött pályaDéli körvasútBudapestDebrecenNyíregyházaEurópai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF)vasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés