A közzétett információk szerint hazánk támogatást nyert a Debrecen és Nyíregyháza közötti vasúti fővonal teljes felújítására, a Déli Körvasút megvalósítására újból pályázhat az ország.
Közzétette az Európai Bizottság a közvetlenül általa kiosztott, transzeurópai közlekedési hálózatok fejlesztésére szolgáló CEF források 2022-es pályázatainak eredményeit – olvasható Vitézy Dávid Facebook bejegyzésében.
A poszt szerint:
a Déli Körvasút ugyan nem nyert a környezetvédelmi engedélyének megsemmisítése miatt, de a Magyarországnak járó forrás egy jelentős részét az EU egy elég szokatlan lépéssel tartalékolta, „félretette” jövőre, így lehetőség nyílhat az újbóli pályázásra a magyar kormányzat számára.
Ahogy korábban is írtuk a beruházás kiváló minősítést kapott az uniótól.
Vitézy Dávid kiemelte: „fontos újdonság, hogy nemrég a bíróság közzétette írásba foglalt ítéletét, amelyből világosan látszik: a vasút elleni tiltakozások legfőbb hivatkozásai kapcsán a bíróság nem adott igazat a tiltakozóknak. Például a gyakran emlegetett V0 elkerülő körgyűrű kapcsán a bíróság ítélete így fogalmaz”:
„A felperesek által leginkább kifogásolt V0 projekt környezeti hatásai vizsgálata körében rögzíti, hogy annak előnye »a lakott területek teherforgalomból származó zaj és rezgés terhelésének csökkentése. Ugyanakkor klíma szempontból a várható útvonalhossz növekedés miatt növekvő terhelés is várható. A V0 emellett saját nyomvonalán zaj- és rezgésterhelést okoz, valamint hatással van az élővilágra – a vizsgált nyomvonalsáv Natura 2000 területet mintegy 88,4 km-en érint.« A bíróság egyetért a II-IV. r. felperesek azon álláspontjával, miszerint ahol Natura 2000 területekről van szó, az alternatívák jelentősége még nagyobb. Azonban míg a V0 projekt jelentős mértékben érint Natura 2000 területet, addig jelen létesítmény nem érint közvetlenül ilyen minősítésű földterületet, ez a szempont tehát éppen a V0 projekttel szemben a tervezett beruházás indokoltságát támasztja alá.”
A bejegyzés végén a közlekedési szakember összefoglalta:
„a Déli Körvasút és benne az új állomások megépítését továbbra sem szabad feladni, a Bíróság előírásai szerint a környezetvédelmi engedélyt javítani lehet és kell, és továbbra is érdemes kitartani az ország egyik legfontosabb kapacitásbővítő, a szolgáltatás érdemi bővítését lehetővé tevő vasútfejlesztésének megépítése mellett.”
Szintén 2023. június 23-án egy következő posztban Vitézy Dávid arról számolt be, hogy Magyarország a Debrecen és Nyíregyháza közötti fővonal teljes felújítására 256 millió eurót (a két végponti állomás felújítása nélkül) nyert.
Ez a forrás lehetővé teszi az itt közlekedő tehervonatok és a kör-IC-k számára a pályaállapot további romlásának megakadályozását, és talán a jövőben a 160 km/h elérését (ha a GSM-R és az ETCS L2 vonatbefolyásolás is elkészül).
„Ez egy végeredményben hasznos, de azért leginkább az elmaradt karbantartást pótló, nagy állomásfelújításokat vagy szolgáltatásbővítést nélkülöző hazai fővonali projekt, nem véletlenül előzte volna meg eredetileg a Déli Körvasút a prioritási listán” – olvasható a bejegyzésben.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.