A Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vonalon 166 kilométeren villamosítják a vasutat, jelentősen felgyorsulhatnak a vonatok.
December 10-étől elkezdődik a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasúti pályán kezdődő villamosítási és felújítási munkálatok lebonyolítása. A projektet lebonyolító romániai vasúti infrastruktúrát működtető CFR SA bejelentette, hogy ettől a naptól hosszabb időre leáll a vasúti közlekedés Kolozsvár és Nagyvárad között, a nemzetközi vonatokat alternatív útvonalakra terelik.
A román szállításügyi minisztérium 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonal korszerűsítésére. A szerződés értelmében a 9,36 milliárd lejes (712 milliárd forint) beruházási összeget az Európai Unió helyreállítási alapjából biztosítják.
A CFR SA négy szakaszra osztotta a munkálatokat és szakaszonként írt ki pályázatot a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük.
A Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer/óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer/óra sebességgel haladhatnak majd. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.
A projekt egyik jelentőségét az adja, hogy megvalósításával a Székelyföld és más magyarlakta erdélyi tájegységek elérhetőségét biztosító Budapest-Brassó vasútvonalon jelentősen le tud rövidülni a menetidő. Ezt erősíti, hogy idén szeptemberben a magyarországi oldalon ugyanezen a vonalon adták át a Püspökladány-Biharkeresztes szakasz villamosítását a Strabag Rail Kft. (konzorciumvezető) és az R-Kord Kft. kivitelezésében.
Ahogy a fentiekből is kiderül, az erdélyi és partiumi városokat Budapesttel összekötő nemzetközi vonatok többsége általában a Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pályán halad. A felújítás december 10-i kezdete után ezek alternatív útvonalokon továbbra is közlekednek: tehát a Brassó és Budapest, Kolozsvár és Bécs, Nagyvárad és Bécs közötti közvetlen vasúti kapcsolat megmarad.
Három, egyenként több mint 10 méter magas lift az épült állomáson.
Már 13 kistelepülésen sikerült korszerűbbé és kényelmesebbé tenni a várakozási feltételeket és vonzóbbá a vonatozást a programban, mellyel Berkenye is jól járt.