2024.12.13, Péntek
Újabb nagy lépés Erdély közlekedésében: vasúton is közelebb kerülnek a magyarlakta területek

Újabb nagy lépés Erdély közlekedésében: vasúton is közelebb kerülnek a magyarlakta területek

mti, magyarepitok.hu

2023.11.29. 16:12 - Hegedűs Gergely

A Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vonalon 166 kilométeren villamosítják a vasutat, jelentősen felgyorsulhatnak a vonatok.

Hirdetés

December 10-étől elkezdődik a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasúti pályán kezdődő villamosítási és felújítási munkálatok lebonyolítása. A projektet lebonyolító romániai vasúti infrastruktúrát működtető CFR SA bejelentette, hogy ettől a naptól hosszabb időre leáll a vasúti közlekedés Kolozsvár és Nagyvárad között, a nemzetközi vonatokat alternatív útvonalakra terelik.

A román szállításügyi minisztérium 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonal korszerűsítésére. A szerződés értelmében a 9,36 milliárd lejes (712 milliárd forint) beruházási összeget az Európai Unió helyreállítási alapjából biztosítják.  

A CFR SA négy szakaszra osztotta a munkálatokat és szakaszonként írt ki pályázatot a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük. 


Nemrég a magyar oldal is nagyot lépett előre

A Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer/óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer/óra sebességgel haladhatnak majd. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.

A projekt egyik jelentőségét az adja, hogy megvalósításával a Székelyföld és más magyarlakta erdélyi tájegységek elérhetőségét biztosító Budapest-Brassó vasútvonalon jelentősen le tud rövidülni a menetidő. Ezt erősíti, hogy idén szeptemberben a magyarországi oldalon ugyanezen a vonalon adták át a Püspökladány-Biharkeresztes szakasz villamosítását a Strabag Rail Kft. (konzorciumvezető) és az R-Kord Kft. kivitelezésében.

Ahogy a fentiekből is kiderül, az erdélyi és partiumi városokat Budapesttel összekötő nemzetközi vonatok többsége általában a Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pályán halad. A felújítás december 10-i kezdete után ezek alternatív útvonalokon továbbra is közlekednek: tehát a Brassó és Budapest, Kolozsvár és Bécs, Nagyvárad és Bécs közötti közvetlen vasúti kapcsolat megmarad.

Kötött pályaStrabagKolozsvárNagyváradErdélyR-Kord Kft.vasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés