A Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vonalon 166 kilométeren villamosítják a vasutat, jelentősen felgyorsulhatnak a vonatok.
December 10-étől elkezdődik a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasúti pályán kezdődő villamosítási és felújítási munkálatok lebonyolítása. A projektet lebonyolító romániai vasúti infrastruktúrát működtető CFR SA bejelentette, hogy ettől a naptól hosszabb időre leáll a vasúti közlekedés Kolozsvár és Nagyvárad között, a nemzetközi vonatokat alternatív útvonalakra terelik.
A román szállításügyi minisztérium 2022 novemberében írta alá a finanszírozási szerződést a CFR SA-val a Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonal korszerűsítésére. A szerződés értelmében a 9,36 milliárd lejes (712 milliárd forint) beruházási összeget az Európai Unió helyreállítási alapjából biztosítják.
A CFR SA négy szakaszra osztotta a munkálatokat és szakaszonként írt ki pályázatot a 166,2 kilométeres vasúti pálya villamosítására és felújítására, melyet a nyertes cégcsoportoknak 42 hónap alatt kell befejezniük.
A Kolozsvár-Nagyvárad-Biharpüspöki vasútvonalon a villamosítás és pályafelújítás után a személyvonatok 160 kilométer/óra, a tehervonatok pedig 120 kilométer/óra sebességgel haladhatnak majd. A munkálatok során 33 hidat, öt alagutat újítanak fel, és modernizálják az állomásokat is.
A projekt egyik jelentőségét az adja, hogy megvalósításával a Székelyföld és más magyarlakta erdélyi tájegységek elérhetőségét biztosító Budapest-Brassó vasútvonalon jelentősen le tud rövidülni a menetidő. Ezt erősíti, hogy idén szeptemberben a magyarországi oldalon ugyanezen a vonalon adták át a Püspökladány-Biharkeresztes szakasz villamosítását a Strabag Rail Kft. (konzorciumvezető) és az R-Kord Kft. kivitelezésében.
Ahogy a fentiekből is kiderül, az erdélyi és partiumi városokat Budapesttel összekötő nemzetközi vonatok többsége általában a Kolozsvár és Nagyvárad közötti vasúti pályán halad. A felújítás december 10-i kezdete után ezek alternatív útvonalokon továbbra is közlekednek: tehát a Brassó és Budapest, Kolozsvár és Bécs, Nagyvárad és Bécs közötti közvetlen vasúti kapcsolat megmarad.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.