A celldömölki csarnokban ütemterv szerint végzik az éves karbantartásokat, javításokat.
Már novemberben elkezdődött a 2023/24-es téli karbantartási időszak a SWIETELSKY Vasúttechnika Kft. celldömölki szerelőműhelyében. A munkálatok az anyavállalattal, a SWIETELSKY AG-vel szoros együttműködésben zajlanak – mondta el lapunknak Horváth László műhely- és karbantartási vezető. Ez azt jelenti, hogy a tervezett javításokat a fischamendi kollégákkal közösen alakítják ki, több hónappal a téli leállás előtt, az éves karbantartási ütemezés alapján. Egyeztetnek a várható javításokról, majd közös műszaki vizsgálatok során határozzák meg az elvégzendő feladatokat. A gépek javításához szükséges előre megjelölt anyagmennyiségeket az osztrák anyavállalat biztosítja a műhely számára. A szerelőcsarnok tevékenységéről már több ízben beszámolt lapunk.
Az ütemterv szerint tavaly novemberben elsőként a külföldi munkaterületről érkezett szerelvényeket ellenőrizték. A SWIETELSKY AG részére tíz darab - gépek, berendezések, járművek és egyéb hosszú áruk fuvarozására alkalmas - Res típusú teherkocsi javítását végezték el, amelyek Németországban teljesítenek szolgálatot. Ezt követően a svéd munkákra bérbeadott FAD kocsiknak az átvizsgálása, tisztítása és javítása történt meg.
Decemberben a csarnok befogadó kapacitását figyelembe véve sorra érkeztek éves átvizsgálásra és téli tárolásra az átépítővonatoknál használt betonaljszállító Slps és Ss vagonok. Idén januárban pedig a magyar munkaterületekről még év végén beérkezett pályaépítő-karbantartó gépek tervezett éves szervizelésével folytatódott a munka.
Említésre érdemes, hogy a celldömölki szerelőcsarnokban első alkalommal végzik a 09-3X RT szabályzógép javítását. Ezt a gépet 2023-ban helyezték üzembe Magyarországon. (Fotóinkon a csoportemelőn felemelt szerkezet kiszerelt szatellit tengelyei láthatók.)
Az egyes javítási feladatokon túl a celldömölki szerelőműhelyben valósítják meg a Vasúttechnika saját gépeinek, kiszolgáló vagonjainak hatósági műszaki vizsgáztatását is.
A karbantartási folyamatokat a hatályos jogszabályokban, törvényekben meghatározott módon fejleszti a cég. A vállalat emellett nagy figyelmet fordít az ECM munkálatokhoz szükséges mérőeszközök, szerszámok évenkénti átvizsgálására, a szükséges beszerzéseket pedig az éves beruházási tervben rögzítik.
De nem minden nagygép karbantartása történik Celldömölkön. Az anyavállalattal történő jó együttműködést jelzi az is, hogy az SMD-80 átépítő vonat felkészítő javítását a magyar kollégák a fischamendi műhelyben végzik. Mint azt korábban részletes cikkben bemutattuk: a SWIETELSKY AG Bahnbau ausztriai, mintegy 24 hektárnyi területen fekvő telephelyén több száz, a legmodernebbek közé tartozó vasúti nagygép javítása, karbantartása zajlik.
A Vasúttechnika kiemeleten kezeli a dolgozók tudásának fejlesztését is. Mint Horváth László műhely- és karbantartási vezető elmondta: minden év januárjának első hetében tartják a műszaki személyzet éves oktatását, valamint ECM műszaki oktatását, a járművezetők pedig a 19/2011 kormányrendeletben előírt időszakos képzésen vehetnek részt. Az említett oktatásokat az idei évben is megtartották. Februárban vasúti járművezető kurzust indít a cég, valamint szervezik a közúti gépjármű flotta (tanker autó, kamion, hegesztő kamion) vezetőinek oktatását is.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.
Jövőre a Keleti-programban újabb beruházások jönnek.