2024.10.16, Szerda
Jövőre el kell kezdeni a kivitelezést a 800 milliárdos vasútfejlesztési programban

Jövőre el kell kezdeni a kivitelezést a 800 milliárdos vasútfejlesztési programban

index.hu

2024.10.14. 09:56 - Hegedűs Gergely

A 15 projektet felölelő program jelentős része pályakorszerűsítés, de nem pusztán cserélik az érintett eszközöket, mindegyiknél van hozzáadott érték – derült ki az új MÁV-vezérigazgató Indexnek adott interjújából.

Hirdetés

Jövőre el kell indulnia a kivitelezésnek a 800 milliárd forintos vasútépítési program első projektjeiben – nyilatkozta az Indexnek a MÁV új vezérigazgatója. Hegyi Zsolt terjedelmes interjút adott a lapnak, amelyből az is kiderült, hogy a következő öt-nyolc évben a MÁV-nak legalább 1500 milliárd forintra volna szüksége a teljes vasúti járműpark modernizálásához.


Négy év alatt 500 kilométer vasút építését vetítették előre

A vezető emlékeztetett, a 15 projektet felölelő, 800 milliárd forintos vasútépítési program felét az Európai Beruházási Bank állja. Ennek megfelelően szigorú az ütemterv: idén hónapok alatt el kell jutni a közbeszerzések kiírásáig, jövőre az első néhány projektnél már bontani, sőt építeni kellene, 2029-ig pedig mindent befejezni.

A programban négy év alatt 500 kilométer vasút építését vetítették előre az EBB, illetve a magyar állam forrásaiból. A Hegyi Zsolt szavai szerint az első lépés a hitelszerződés megkötése lesz, amely állami szervek bevonásával történik. „A hitelkérelmen már túl vagyunk, és zajlik a részletes feltételek tárgyalása. Bízunk benne, hogy hónapokon belül lezárul a folyamat, és bejelenthetjük a hitelszerződés megkötését” – árulta el a vezérigazgató.

A program részleteire áttérve elmondta, a 15 projekt nagy része pályakorszerűsítés, de nem „elromlott-kicseréljük” típusú. „Mindegyiknél van hozzáadott érték, azaz kivétel nélkül olyan beavatkozások ezek, amelyek már előre illeszkednek a nagyobb ívű vasútfejlesztési tervekbe is.”


Gépvásárlással növelik a saját karbantartási képességet

A vezető példákkal is élve többek közt kiemelte:

  • kétvágányúvá és 160 kilométer per órás sebességgel járhatóvá válik a Szeged és Kiskunfélegyháza közötti szakasz;
  • javítják és a pálya átbocsátó képességét is növelik Székesfehérvár és Lepsény között, amely a balatoni vasútvonal ez idáig egyvágányú pontja;
  • a Bakonyon átvezető 20-as – Székesfehérvár–Szombathely közti – vasútvonalon emelik a pályasebességet, amely TEN-T-folyosóként is fontos Szlovénia felé;
  • emellett gépvásárlással tervezik növelni a saját üzemeltetésben lévő karbantartási képességet.

Az interjú teljes szövege itt olvasható.

Kötött pályaMÁVvasútfejlesztés

Hírlevél

Hirdetés