További megállóhelyeket akadálymentesítenének az 56-os villamos vonalán, ezért a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított legalább nyolc megálló átépítésére és korszerűsítésére. A projekt részeként átépítenék Hűvösvölgy végállomást is, illetve tervbe vették a Krisztina tér és a Budagyöngye állomások modernizálását is.
Újabb szakaszába lép az 56-os villamosvonal akadálymentesítése: a BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a peronépítési munkák és kapcsolódó infrastrukturális fejlesztések kivitelezésére; az ajánlati felhívás 2025. január 21-én jelent meg – írják a lapunkhoz eljuttatott közleményben.
Az 56-os és az 56A villamost érintő jelenlegi beruházás során a tervek szerint akadálymentesítik az alábbi megállókat:
A beruházás kivitelezése az Európai Unió támogatásával valósulhat meg. A munkák az eredményes közbeszerzési eljárás lefolytatását követően – és a forrás rendelkezésre állása esetén – tervezetten 2025 második negyedévében kezdődhetnek.
A tervek szerint elbontják a meglévő megállókat, és korszerű, akadálymentes peronokat építenek új utasvárók és -tájékoztatók elhelyezésével.
A közbeszerzési kiírás sikeres lezárulta esetében a Szent János Kórháznál átépítik a Széll Kálmán tér irányú buszmegállót és a hurokvágányban lévő peront is. A Déli pályaudvar megállóhely Alkotás utcai végénél új gyalogos-átkelőhelyet alakítanak ki, hogy a villamos-megállóhely a felszínen is megközelíthető legyen. A Mikó utca megállóhelynél az Erzsébet híd irányú megállót áthelyezik, jelenlegi területén cserjéket és fákat ültetnek.
A Kelemen László utcánál egyszerű vágánykapcsolatot építenek be a, hogy a villamosok forgalmi zavar esetén hosszabb szakaszon közlekedjenek. A Dózsa György téri megállóhely és Hűvösvölgy végállomás környezetében kicserélik az elhasználódott vágányokat.
A projekt részeként ezen felül is fejlesztenék még Hűvösvölgy végállomást: a korábbi felszállóhely helyén tárolóvágányokat alakítanának ki, átépítenék a meglévő kettős vágánykapcsolatot, elvégeznék a szükséges felsővezetéki, váltóállítási és áramellátási munkákat, valamint felújítanák a végállomás melletti autóbusz-megállókat.
Opció továbbá a Krisztina tér és a Budagyöngye megálló korszerűsítése, amelyeket – forrás rendelkezésre állása esetén – szintén akadálymentesítene a BKK, de mindkét megállónál jelentősebb mértékű beavatkozások szükségesek.
Az 56-os villamosvonal korrekciójának köszönhetően 2023 szeptemberétől járnak Hűvösvölgyig az alacsonypadlós CAF-villamosok. A villamosvonal 2023-as, részleges felújításának az volt a célja, hogy az új, korszerű szerelvények a teljes vonalat használhassák – mint ahogy arról akkor részletesen beszámoltunk, a munkálatokat több részszerződésben, illetve konstrukcióban a BKV Zrt. megbízásból a Colas Alterra, a TTDExpert Kft. és a DUNAGÉP Zrt. kivitelezte a BKV Zrt. megbízásból a Széll Kálmán tér és Hűvösvölgy állomás között; a projektben azoknál a megállóknál már akadálymentesítették a peronokat, amelyeknél a CAF-villamos fizikailag nem fért el a korábbi peron mellett.
Így a Kelemen László utca, a Zuhatag sor, valamint a Heinrich István utca megállóhelynél – az előírásoknak megfelelő műszaki tartalommal – megtörtént az akadálymentesítés is. Jelen beruházással folytatódik az akadálymentesítés, és a vonal legjelentősebb utasforgalmával rendelkező Hűvösvölgy végállomás peronjai is átépülnek.
További fejlesztések Szolnokra hozataláról is tárgyalnak.
A BKV összesen 27 mozgólépcsőt cserélne és 8 ferdeliftet építene be; a 21 milliárd forintos program finanszírozója az Európai Fejlesztési Bank.