60 milliárd forintból hat jelentős projektet kiviteleznek a tervek szerint saját költségvetésből. Emellett hír érkezett arról is, hogy elhárult az utolsó akadály egy óriási infrastruktúrafejlesztési programhoz szükséges hitel felvétele elől.
A MÁV igazgatóságának múlt heti ülése után jelentős híreket közölt hivatalos Facebook-oldalán Hegyi Zsolt, a MÁV-csoport vezérigazgatója.
Üdvözölte, hogy az igazgatóság elfogadta javaslatát,
így a 2026-os üzleti tervben jelentős összeggel, mintegy 60 milliárd forintra bővült a pályafelújításokra fordítható saját forrás. Ez 25 milliárd forinttal haladja meg a 2025-ös lehetőségeket, közölte, majd ezeket fel is sorolta.
Elsőként említette a Nyugati pályaudvar (Városliget elágazás) és Kőbánya-Kispest között felépítménycserét, és 10 csoport kitérőt is kicserélnek Kőbánya-Teher és Kőbánya-Kispest állomásokon. A nagyon rossz állapotú, 40-60 kilométeres lassújelekkel terhelt pályaszakaszon helyreállítják az eredeti, óránként 80 kilométeres pályasebességet. Ezzel a menetrendszerűség javul, az eljutási idők csökkennek majd a ceglédi és lajosmizsei vonal elővárosi, és a szegedi és nyíregyházi vasútvonal távolsági utasai számára - írta a vezérigazgató.
"A 2026-os évben mintegy 40 csoport elhasználódott kitérő cseréjét tervezzük ebből a programból, hálózati szinten, koncentrálva a legnagyobb forgalmú vonalakra, állomásokra. A program véglegesítése még nem történt meg, a jelenleg egyeztetett helyszínek Budapest-Kelenföld, Rákospalota-Újpest, Kőbánya-Kispest, Debrecen, Maglód, Újszász, Herceghalom és Biatorbágy. Ezek azok a helyszínek, ahol a vonatok gyakran csak egy rossz állapotú váltó miatt kényszerülnek lassításra, ami bosszantó késésekhez vezet, a visszagyorsítás miatt pedig óriási energiaveszteséggel jár" - írta Hegyi Zsolt .
A Miskolc-Nyíregyháza vonalon hídjavításra, ágyazatrostálásra, hosszúsín-cserére, útátjáró átépítésre, kitérőcserére és vágányszabályozásra készülnek. A beruházás célja az ideiglenes sebességkorlátozások megszüntetése a Mezőzombor - Nyíregyháza közötti szakaszon, az eredeti, 120 kilométeres pályasebesség lehető legnagyobb hosszon történő visszaállítása - írta.
A 60-as vasútvonalon, Gyékényes - Berzence állomások között a nyíltvonalon hézagnélküli vágányt alakítanak ki 15 kilométer hosszban, 10 000 darab új vasbetonalj és új hosszúsínek beépítésével, teljes hosszban ágyazatrostálással, szabályozással az eredeti 80 kilométeres pályasebesség helyreállítása, menetrendszerűség javítása a cél 3 milliárd forintból. Ez a szakasz ma még országosan is a legrosszabb menetrendszerűségű vonalszakaszok között van, ez 2026-ban lényegesen javul - írta Hegyi Zsolt.
Az 1-es vonalon tapasztalható rendszeres késések egyik kiváltó oka a feltűnően sok biztosítóberendezési zavar. Itt három évre elosztott program indul, ennek 2026-os részében szigeteltsín- és alkatrészcseréket, és a külsőtéri kábelezések javítását végzik el, ettől a késésekhez vezető zavarok érdemi csökkenését várják.
A jelenleg az óránként 160 kilométeres sebességre kiépített vonalszakaszokon kiemelt karbantartási folyamatok elvégzése is megtörténik, ezek a szakaszok külön beavatkozásokat igényelnek, hogy a 160 kilométeres sebességet folyamatosan fenntarthassák.
Hegyi Zsolt közlése szerint 2026-ban arra is felkészülnek, hogy 2027-től 160 kilométeres sebességgel közlekedhessenek a vonatok Szajol és Lőkösháza között, ami közelebb hozza Békés vármegyét Budapesthez.
Hozzátette: szervesen illeszkedik még mindehhez az Európai Beruházási Bank (EIB) és a magyar állam közös finanszírozásában megvalósuló, mintegy 800 milliárd forintos infrastruktúrafejlesztési program is, amely elől nemrégiben ugyancsak elhárult az utolsó adminisztratív akadály.
Ez összesen 800+60 milliárd forint a pályakarbantartásra és felújításra. Ezzel - a magyar vasút területén évtizedek óta nem tapasztalt nagyságrendű - jelentős összeggel "végre nemcsak léphetünk, de ugorhatunk is egyet előre a magyar vasúti infrastruktúra korszerűsítésében"
- fogalmazott a vezérigazgató.
A villamosok tárolásához és telephelyi mozgatásához szükséges átalakítások első ütemét végezte most el a BKV.
A feltételes közbeszerzési eljárásként kiírt projektben a Kimle és Tatabánya alállomásokat érintő munkák a teljes villamos és építészeti infrastruktúrát érintik.