A SWIETELSKY alagutat épít, elbontja a régi szerkezeteket és modern új eszközökkel látja majd el az M3-as középső szakaszának állomásait.
Rendszeresen beszámolunk az M3-as metró középső szakaszának munkálatairól: itt az állomásokat a Nagyvárad tértől a Lehel térig a SWIETELSKY Kft. újítja fel, ezek közül 6 helyszínen már át is vettek jelentős munkaterületet is (a két végpont egyelőre még pont nem tartozik ide).
Az Arany János utca és a Ferenciek tere állomásokat tavasszal, a Corvin-negyedet és a Semmelweis Klinikákat júliusban vették át a cég munkatársai. Ezeken az állomásokon a metró nem is áll már meg, de a végpontokon kívül a Nyugati téren (ahol az egyik feljárón dolgoznak) és a Deák téren (itt liftaknán és alagúton zajlik a bányászati munka), illetve a Kálvin téren igen.
Ma délután a beruházó BKV Zrt. közölt részletes tájékoztatást a fejlesztés lépéseiről honlapján, ezt illusztráljuk friss galériánkkal (fotósunk legutóbb a Deák téren, a Ferenciek terén és az Arany János utcánál járt).
A belvárosi mélyvezetésű állomásokon elsősorban bontások zajlanak (ezeknek részleteiről itt olvashatnak több cikkben is), de már az építés folyamata is megfigyelhető:
az egykor nagy helyigényű berendezéseket, új, kisebb, modern rendszerek váltják, méretükhöz alkalmazkodva pedig új terek készülnek.
Az Arany János utca és Ferenciek tere állomásokon elbontották a mozgólépcső szerkezeteket, és csupán egy-egy lépcsősor maradt a helyén, ami a gyalogos közlekedést biztosítja a peron és a felszín között. Az Arany János utcai állomáson már megépült az az ideiglenes lépcső, ami a fel- és lejutást szolgálja a továbbiakban, így az utolsó mozgólépcső bontása is megtörténhet. A Ferenciek terén még tart a fémszerkezetű lépcső kialakításának előkészítése.
Mindkét állomás főszellőző helyiségeiben injektálási feladatokat végeznek, ami egy speciális vízszigetelési módszer. A hosszú évek alatt megjelent vizesedéseket kezelik így, például egyes helyeken a kialakított furatokon keresztül műgyantát juttatnak a falszerkezetbe, ami javítja a beton vízzáró képességét.
A Corvin-negyed és Semmelweis Klinikák állomásokon júliusban indult az újjáépítés. A mozgólépcsők bontása és föld alatti sínrendszereket, a lejtaknákat és dedikált darukat is igénybe vevő szállítása zajlik,
a burkolatok nagy részét már eltávolították, a peron alatti szinten a főszellőzőt szerelik szét, hogy a nagyméretű régi szerkezetet elvihessék.
Jelenleg hosszú, elasztikus csöveken keresztül érkezik a friss levegő az állomások területére. A Corvin-negyedben most már az ideiglenes áramellátás kiépítése is zajlik. Mindkét helyszínen folynak szerkezetépítési munkálatok, ami új helyiségek formáját és elrendezését vetíti előre.
Az Erzsébet téren pedig a Deák Ferenc téri állomás akadálymentesítését szolgáló lift- és összekötő alagút építési munkái haladnak előre különleges alagútépítési módszerrel. Az egykor ide tervezett Nemzeti Színház miatt kialakított 16 méter mély aknát már teljesen kinyitották és bányászati módszerrel folytatták az aknamélyítést még további 10 méteren. Jelenleg az összekötő folyósó alagútépítése zajlik, ami majd a felszínt köti össze az utasforgalmi területtel.
Egy hónapon belül véget érnek a munkák a STRABAG kivitelezésében.
Komoly kihívásokat támasztott az M3-as metró középső szakaszának felújítása a kivitelezők felé. Ebbe avat be minket a KÉSZ Metaltech Kft.