2024.11.25, Hétfő
A világon kevés helyen képesek arra, amit ez a fehérvári üzem tud
autoszektor.hu

A világon kevés helyen képesek arra, amit ez a fehérvári üzem tud

mti

2018.05.18. 09:11 - Hegedűs Gergely

A Hydro most átadott alumínium-présüzeme magyar mérnökök ötletei alapján lépte meg azt a szintet, amivel ki tudja szolgálni az új fejlesztésű elektromos autókat.

Hirdetés

Átadták a Hydro Extrusion Hungary Kft. (korábban Sapa) székesfehérvári présüzemét. Az alumíniumsajtoló és megmunkáló norvég cégcsoport 21,8 millió euró (mintegy 6,9 milliárd forint) értékű beruházást valósított meg.

A kiosztott sajtóanyag szerint a beruházás során egy új prés telepítése mellett épületbővítésre és a megmunkáló kapacitás fejlesztésére is sor került. A prés építésében és beüzemelésében több külföldi beszállító is részt vett, de a tervezésben és a kialakításban a magyar mérnökök tudása és ötletei nagy szerepet játszottak.


Elnyeli az ütközési energiát

Frank Iepema ügyvezető igazgató elmondta, hogy a 16 millió eurós új présgép jelenleg a legmodernebb gyártóeszközük. Az eszközzel új fejlesztésű, hamarosan piacra kerül elektromos autóknak gyártanak majd különleges alumínium alkatrészeket. Az Audi Q6 és a Jaguar I-Pace elektromos autók projektjeit már elnyerte a cég.

A cégvezető rámutatott, a préssel olyan alumíniumötvözetekből tudnak alkatrészeket előállítani, amelyek nagymértékben elnyelik az ütközési energiákat. Hangsúlyozta, kevés cég képes erre a világon, és a fejlesztésben a magyar mérnökök élen jártak.

Frank Iepema szerint a jövő az alumíniumé, hiszen

míg egy hagyományos autóba átlagosan 19 kilogrammnyi sajtolt alumíniumot gyártottak, addig a teljesen elektromos autók gyártásához akár 280 kilogramm alumíniumra is szükség lehet.   


Fontos, hogy az új üzem is helyben valósul meg

A magyar kormány a Nemzeti Befektetési Ügynökség (HIPA) értékelése alapján 1,15 milliárd forint egyszeri, vissza nem térítendő készpénztámogatást adott a fehérvári beruházáshoz. Emellett 1,46 milliárd forint fejlesztési adókedvezményt is megítéltek.   

A székesfehérvári üzem jelenleg 1569 embert foglalkoztat. A világ egyik vezető autóipari beszállítója 2007 óta van jelen Székesfehérváron: akkor az Alcoa egyes tevékenységeit és üzemcsarnokait vette meg a Sapa, majd a Sapa előbb 50, 2017-ben pedig 100 százalékos tulajdonosa lett a Hydro. A cégcsoport globálisan több mint 35 ezer embert foglalkoztat, éves árbevétele 6 milliárd euró volt 2016-ban. A Hydro székesfehérvári gyára tavaly 260 millió euró (mintegy 82 milliárd forint) árbevételt ért el.

Cser-Palkovics András polgármester szerint a beruházás a közös jövőbe vetett bizalmat jelzi. Az átadón nagyon fontosnak nevezte, hogy a városban működő gyárak új beruházásaikat is helyben valósítsák meg.

Mi épül?Székesfehérvárautóiparüzemépítés

Hírlevél

Hirdetés