A projekt a NIF Zrt. beruházásában, a Hódút Kft. kivitelezésével valósul meg.
Szinte teljesen elkészült a Poroszló-Tiszafüred közötti kerékpárút műtárgyainak szerkezete – derül ki a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Zrt. közleményéből. A Tisza-hídon már a védőbevonatok elkészítésén dolgozik a kivitelező Hódút Kft. A szakasz hazai költségvetési forrásból, mintegy nettó 3,1 milliárd forintból épül meg. A tó körüli töltésen futó körút hossza a fejlesztéssel 65 kilométeres lesz.
A Tisza-tó nagyobbik, déli része körüli kerékpárút kiépítése az elmúlt években a 33-as számú főút menti szakasz kivételével nagyrészt megvalósult.
Ahogy azt korábban megírtuk, az EuroVelo 11 hálózatba csatlakozó kerékpárút kialakítása során létrejön a 33-as főút Tisza-hídja mellé egy 273 méter hosszú, új, konzolos tartószerkezeten nyugvó átkelő, továbbá két vasúti kereszteződés, illetve a Szomorka-patak felett egy 86 méteres műtárgy is.
A projekt célja, hogy a Tisza-tó 33-as főúttól délre eső, nagyobbik része kerékpárral is körbejárható legyen, ezáltal segítse elő a turizmus további fejlődését, valamint kiszolgálja a hivatásforgalmi kerékpáros igényeket is a két település között.
A projekt keretében a 33-as számú főút jobb oldala mellett a főúttól különálló, mintegy 6,5 km hosszú kerékpárút épül a Tisza-tó Poroszlói gátjától a Tiszafüredi Ady Endre, illetve Ártéri utcákig. A kerékpárút Tisza tavi szakasza keresztezi az Eger- és a Szomorka-patakot, melyeken egy 308 méter, illetve egy 86 méter hosszú, látványos és íves szerkezetű kerékpáros híd épül.
A híd tervezésénél az egyik fő szempont a természetes környezetbe illeszthetőség volt, mely egyebek mellett az íves főtartó könnyedségével, valamint kevesebb pillér alkalmazásával valósul meg.
A két híd szerkezetének össztömege mintegy 500 tonna, mely rendhagyó formájú vasbeton pillérekre támaszkodik fel.
Az acél hídelemeket Lengyelországban és Magyarországon gyártották és speciális közúti szállító járművekkel szállították ki a helyszínre, ahol 200 tonnás autódaru segítségével emelték a tervezett helyükre.
A Szomorka-patak híd fő szerkezete elkészült, az Eger-patak híd szerelése ütemterv szerint jelenleg is folyik, valamint a kivitelező dolgozik a csatlakozó kerékpárút szakaszok vízelvezetésének építésén és aszfaltozásán is.
A kerékpárút átvezetését a Tisza-folyón, a 33-as főút Tisza hidjának pillérjein kialakított konzolszerkezettel biztosítják a szakemberek, melyekre elhelyezték az előregyártott, íves főtartóval rendelkező acél hídelemeket.
A tervező nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy az egymás mellé épített vasúti-, közúti- és kerékpáros híd szerkezete összhangban legyen egymással, illetve minél jobban beleilleszkedjen a környezetbe.
A kerékpáros Tisza-híd szerkezetépítési munkái mostanra befejeződtek, már csak a védőbevonatok elkészítése van hátra.
A kerékpárút keresztezi a Tisza öblítő csatornáját is egy kis műtárgyon keresztül, ahová egy 90 fokban kézi erővel felnyitható 6 méter hosszú kishidat gyártottak, amit a helyszínen raktak össze. A híd már üzemképes és jelenleg itt is a védőbevonatok elkészítésén dolgozik a kivitelező.
A Debrecen – Füzesabony és Karcag – Tiszafüred vasútvonalak kerékpárúttal való keresztezéseiben pedig új labirintkorláttal biztosított új vasúti átjárók is létesültek.
A projekt megvalósításával tehát a Tisza tavi kerékpárút legjelentősebb szakasza épül meg megoldva ezzel a Tisza folyó, az Eger és Szomorka patakok kerékpáros áthidalását, a főúti gépjárműforgalomtól fizikailag elválasztva, a teljes 6,5 km hosszú szakaszon.
Hazánk egyik legszebb iskolaépületét 1932-ben avatták fel, a közelgő 100. évfordulóig pedig elvégzik a főépület külsejének rekonstrukcióját. A szakemberek hat ütemben, összesen mintegy 15743 négyzetméternyi felületet tisztítanak meg, javítanak ki és festenek le a műemléki védelem alatt álló intézményen.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.