A 600 méter hosszú, Észak- és Dél-Komáromot összekötő közúti híd kivitelezésének közbeszerzési eljárása folyamatban van. Építése a jövő évben kezdődhet meg, az átadása pedig 2019-re várható.
A Komárom és Komárno határán építendő közúti Duna-hídon átvezető útszakasz a magyar oldali 1. sz. főutat köti majd össze a szlovák oldali 63. sz. főúttal. Az új közúti híd iránti igény már évtizedekkel ezelőtt felmerült, hiszen erősítené a gazdasági és kulturális kapcsolatokat a felvidéki magyarság egyik legnagyobb központjával, emellett tehermentesíti majd a belvárosok átmenő forgalmát és a meglévő Erzsébet-hidat.
A Tenders Electronic Daily-n kedden megjelent az építésére kiírt közbeszerzési felhívás, melyet a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) tett közzé.
A dokumentum alapján a kivitelezőnek 600 méter hosszú, egy pilonos, ferdekábeles szerkezetet kell építenie. A pilon a ferdekábeles hidak tartószerkezeti eleme, a híd pályaszerkezete erre van felfüggesztve, a kábelekről érkező erőt az alépítményekre közvetíti. A komáromi híd esetében a 2070 tonnás pilon acélból készül majd, és aszimmetrikus elrendezésű lesz: a keresztirányban a híd fölé hajló pilont a híd befolyási oldalán állítják fel. Magassága a pálya felett 94,5 méter.
A 20,4 méter széles híd öt nyílásából három a meder fölé, kettő pedig a szlovák oldali ártérre kerül. Az autók 11,5 méter széles pályát kapnak, míg a befolyási oldalon 1,8 méter széles gyalogjárdát, a kifolyási oldalon 2,5 méter széles, kétnyomú kerékpárutat terveznek. Az egyedi szerkezet miatt a pilon és kábelek díszkivilágítást kapnak, emellett közvilágítás, légiakadály jelzőfény, hajózási jelzőfény és üzemi belső világítás kiépítésére is sor kerül.
A hídhoz vezető útszakaszok is bővülnek
A magyar oldalon egy 1,3 km hosszú út is kiépül, csatlakozva a már megépült 131 sz. főúthoz (Komárom déli elkerülő útja). Ezen a szakaszon két körforgalom és két kisebb híd lesz, az egyik az ipartelepi kerékpárút felett, a másik a Koppány vezér út felett. Akárcsak a Duna-hídnál, a forgalomba helyezés a csatlakozó útszakaszok esetében is 2019 őszére várható.
Magyarország és Szlovákia közösen eredményes pályázatot nyújtott be a híd és a hozzá csatlakozó útszakaszok uniós forrásból történő megvalósítására. A beruházás koordinátora Magyarország, a fejlesztés a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a szlovák Építésügyi és Regionális Fejlesztési Minisztérium megbízásából a NIF és a Slovenska správa ciest (SSC) Szlovák Közútkezelő Társaság beruházásában valósul meg, 85% uniós és 15% hazai forrás felhasználásával. Elkészülte után Magyarország és Szlovákia osztatlan, közös tulajdonát képezi majd.
Egy mintegy félmilliárd forint értékű projektben tartottak átadóünnepséget.
Középárfolyamon 494 milliárd forintnak megfelelő értékű, mintegy 37 kilométeres autópályaszakasz kivitelezőit választották ki a román hatóságok.