Bár a szerződésben vállalt autópályának csak a töredékét építette meg, jelentős bevételekkel tudott távozni Romániából az amerikai nagyvállalat.
Tavalyi erdélyi riportunk - hazai útépítés számára is fontos - tanulságai után újabb hír érkezett arról a közegről, ami miatt bizonyos cégek akár a műszaki elvárások és a határidő teljesítése nélkül is szerencsét próbálnak a román autópálya-építésben. Újra az A3-as autópálya szolgáltatott elgondolkodtató adatokat: egy a román pénzügyminisztérium által készített jelentés szerint a román állam 525 millió euró eurót (mintegy 160 milliárd forintot) veszített azon a szerződésen, amelyet az amerikai Bechtel útépítővel kötött az észak-erdélyi autópálya megépítésére.
Románia 2003-ban kötötte meg a céggel a Nagyvárad-Kolozsvár-Marosvásárhely-Brassó nyomvonalra tervezett, 415 kilométer hosszú sztráda építésére vonatkozó szerződést, ám ebből a 2013-as szerződésbontásig mindössze a pályának a Kolozsvár mellett elhaladó 52 kilométeres szakaszát építette meg az amerikai óriásvállalat. Ezenkívül a magyar-román államhatár és Berettyószéplak közötti 64 kilométeres szakaszon végezte el a munkálatok mintegy felét.
A minisztériumi jelentést megszerző Digi24 hírtelevízió szerint a román állam 1,2 milliárd eurót fizetett ki az amerikai társaságnak. A hírből az is kiderül, hogy a szerződés összértékét 2003-ban 2,2 milliárd euróra tervezték. Bár a végleges szerződéses összeg nem szerepel a hírben, a kifizetés minden bizonnyal aránytalanul nagy a teljesítéshez képest.
A minisztériumi ellenőrök megállapították, hogy az állam indokolatlanul fizetett például 40 millió euró előleget az építőnek, 2011-ben pedig annak ellenére utalta át az útépítő által kért összeget, hogy a román államot képviselő ellenőrök nem ismerték el a kifizetett munka elvégzését. Kár érte az államot a szerződés 2013-as felbontásakor is, amikor 37,2 millió eurót fizetett az útépítőnek, pedig - a jelentés szerint - a Bechtelnek voltak tartozásai a román állammal szemben.
A versenytárgyalás nélkül megkötött Bechtel-szerződés miatt az Európai Unió bírálta Romániát, és nem tette lehetővé, hogy az Európai Unió forrásait is felhasználják az építkezéshez. A román lapok úgy vélték, ez a szerződés volt az ára Románia NATO-csatlakozásának. A romániai korrupcióellenes ügyészség (DNA) több vizsgálatot is folytat a Bechtel-szerződés ügyében. 2013-ban az akkori szállításügyi miniszter jelentette be, hogy a minisztériumból eltűnt a szerződés eredeti példánya.
Hasonló esetek a román autópályákat elemző szeptemberi riportunkban is szerepeltek. Az olasz Salini Impergilo például annak ellenére megkapta a pénzét, hogy az A1-es dél-erdélyi autópálya általuk épített szakaszát 10 hónappal a lezárás után le kellett zárni, mert életveszélyes állapotba került. Hogy milyen nagyságrendű veszteség keletkezett az évek során, arra a botrány idején kitálaló Alin Goga, az állami közútkezelő aligazgatója szavaiból lehet következtetni: beszámolója alapján 2007-től 2015-ig egy 4000 milliárd forintnak megfelelő költségvetésből 2000 kilométernyi autópálya helyett csak 430 kilométer épült meg Romániában.
Különálló lakóövezetet kapcsol Fót további részeihez az út, melyet most felújítottak.
Már javában dolgozik az MKIF az M1-es hídjainak átépítésén.