2020.03.29, Vasárnap

Az idei év végére a hazai települések kétharmadáról lesz félórán belül elérhető egy négysávos út; négy éve az arány 50 százalék volt.

Hirdetés

Közel 400 milliárd forintból fejeződnek be közúti nagyprojektek 2020-ban - derült ki az Információs és Technológiai Minisztérium közleményéből. A mintegy 160 kilométernyi idei útfejlesztések összértéke hozzávetőleg 390 milliárd forint. Lapunk információi szerint hazánkban eddig egyszer érte el a 160 kilométert az átadott gyorsforgalmi utak hossza, ám a 2010-ben átadott 167 kilométerből 144 kilométer koncessziós szerződés keretében jött létre (az ilyen keretek közt megépült utak nincsenek állami tulajdonban, és a mai napig jelentős terhet rónak a költségvetésre).

A jelentés részletesen kifejti a 2020-ban záródó projekteket:

  • megvalósul Eger bekötése az M25 déli, M3-ig tartó szakaszának átadásával, melyen a a Colas Út Zrt. és a HE-DO Kft. dolgozik;
  • kiépül Sopron gyorsforgalmi kapcsolata az M85 Csorna utáni folytatásával, melynek különböző szakaszain a Strabag, a Belfry Kft., az EuroAszfalt Kft., a Swietelsky Magyarország Kft., a Betonútépítő Zrt., a Dömper Kft. és a Subterra-Raab Kft. dolgozik;
  • az M0 körgyűrűtől Abonyig elkészül az M4, tehermentesítve a 4-es főút főváros közeli szakaszait és a főút menti településeket - ehhez az Üllő és Albertirsa közötti szakaszt a Duna Aszfalt Kft. és az EuroAszfalt Kft. kivitelezi;
  • befejeződik az M4-es autópálya Berettyóújfalu-országhatár szakaszának kivitelezése is a Duna Aszfalt Kft. és a Hódút Kft. által, ezzel az M43 után a második sztrádakapcsolat jön létre Erdély irányába;
  • Zalaegerszeg, valamint az M7 közelében is elkészül az M76 egy-egy szakasza - előbbinél a Strabag, utóbbinál a Colas a kivitelező; 
  • átadják a komáromi Duna-hidat a a Hídépítő Zrt. és a Mészáros és Mészáros Kft. generálkivitelezésében, amely 60 kilométeres kerülőtől kíméli meg a teherforgalmat;
  • célba ér az M0-ás déli korszerűsítésének első üteme is a Strabag által.


2020: a lakosság 86 százalékához kerül közel a gyorsforgalmi hálózat

A közlemény utal a fő stratégiai célokra is: a megyei jogú városok és a kiemelt gazdasági területek bekapcsolása a gyorsforgalmi hálózatba, valamint az autópályák és autóutak elvezetése a határig a szomszédos országok kapcsolódó fejlesztéseihez igazodó ütemben.

További cél, hogy az ország bármely településéről 30 percen belül elérhetővé váljon egy négysávos útszakasz.

Az útprogram 2016-os elindításának idején ez az elvárás a hazai települések kevesebb mint fele, a magyar emberek kevesebb mint háromnegyede esetében teljesült. A megvalósult és tervezett fejlesztésekkel az idei év végéig ezek az arányok nagymértékben, a települések mintegy kétharmadára, a lakosság esetében pedig 86 százalékra javulnak.


Egy évtized alatt 6000 kilométernyi út újult meg

A jelentés kitér arra, hogy 2010 óta összesen mintegy 500 kilométer autópálya vagy autóút épült meg Magyarországon. A többi között megvalósult Salgótarján és Szombathely gyorsforgalmi összeköttetése, létrejött az első gyorsforgalmi kapcsolat Románia irányába. Az évtized elejétől 2019 végéig több mint 6000 kilométernyi útszakasz felújítása készült el 755 milliárd forintból.

Az összegzés előre is tekint, hangsúlyozva:

a 2016 és 2024 közötti időszakban a közúthálózat korszerűsítésére szánt 3200 milliárd forint nagyobbik felét, 1800 milliárd forintot hazai forrásból tudják előteremteni.

ÚtépítésútfelújításColasHE-DO Kft.StrabagBelfry PE Kft.EuroAszfalt Kft.Swietelsky Magyarország Kft.Betonútépítő Zrt.Dömper Kft.Subterra-Raab Kft.Duna Aszfalt Kft.Hódút Kft.Hídépítő Zrt.Mészáros és Mészáros Kft.A-Híd Zrt.

Hírlevél

Hirdetés

Hirdetés