A Colas Közlekedésépítő, a Colas Hungária és a Duna Aszfalt által épített Abony-Törökszentmiklós 2x2 sávos pályán jelentős előre lépések történtek.
Folyamatosan beszámolunk a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában zajló M4-es autóút fejlesztéséről, legutóbb a Cegléd és Abony közötti szakasz átadása kapcsán. Most az Abony-Törökszentmiklós építkezésről érkezett hír, ahol a teljes szakaszt kitevő két projekt közül az elsőben nem csupán 18,6 kilométernyi négysávos utat, hanem azon belül egy több mint 150 méteres Zagyva hidat is építenek. Itt a kivitelező konzorcium a Colas Közlekedésépítő Zrt., a Colas Hungária Zrt. és a Duna Aszfalt Kft. A 67,897 milliárd forintos projektben a szerződést 2019 májusában kötötték meg.
Lapunkat a Colas-csoport építésvezetője, Poszronya Dóra tájékoztatta a projekt haladásáról. Az alprojektben a 90+859-as és a 109+460-os kilométerszelvények között 3 különszintű csomópont készül el:
Emellett 18 főbb műtárgyat építenek meg, melyek közül kiemelkedik a már említett Zagyva-híd (ennek legnagyobb szabad nyílása szabad nyílása 84 méter, szerkezeti hossza pedig 169,2 méter) és a Millér-híd (legnagyobb szabad nyílás: 45 méter, szerkezeti hossz: 116,4 méter).
Az építésvezető elmondta: jelenleg a projekt középső fázisában járnak, nagy tempóban, ütemterv szerint halad a munka, mind az útépítés és mind a műtárgyépítés területén.
Az útépítésnél a nagytömegű földmű építése zajlik éppen. Egyes műtárgyaknál az alépítmény munkálataival haladnak,
a Zagyva-hídon már viszont akár gyalog át is lehet kelni.
Ez annak köszönhető, hogy az átkelő bal pályájával a felszerkezet szintjéig teljesen elkészült az itt dolgozó Colas Közlekedésépítő, és a híd már a végleges sarukra támaszkodik. Itt most a szegélyépítések és további befejező munkák folytatásával fognak előre haladni.
A jobb pályánál a felszerkezet utolsó elemének a beillesztésével a napokban ér össze a teljes felépítmény.
Ezzel gyakorlatilag 1 év alatt készül el a helyszínen a híd felső szerkezete.
Emellett még számos feladat van hátra a szegélyépítésen és kiegészítő szerkezeteken túl, a befejező munkákig, de ezek a jövő év végi határidőre biztonsággal elkészíthetők – biztosította lapunkat a mérnök.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy milyen kihívásoknak kellett megfelelni, Poszronya Dóra kifejtette: a szokásos ártéri építkezések jelentette nehézségeken felül 220kv-os magasfeszültségű vezeték nehezítette a helyszíni szerelési munkákat.
További különlegessége a projektnek,
hogy egy korábban elkezdett és be nem fejezett, félbeszakadt hídépítésről van szó
– tette hozzá.
Az építés újraindítása után így az acél felszerkezet nagyon jelentős mennyiségű alkatrészét, félkész elemét, valamint részben elkészült szerkezeti darabjait kapták meg. Ezeket át kellet vizsgálni, válogatni, szakértői felülvizsgálatra is szükség volt: mindez több hónapba telt.
A legnagyobb hangsúlyt a leállítási időszak korróziós kárainak rendkívül részletes felmérése kapta. Ezek után a sok kisebb darab kiválogatása jelentette a kihívást a szokásos gyártási folyamat megindítása előtt, azonban ez nem akadályozta meg a munkát.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.