A megyeszékhely közlekedésében nagy előrelépést jelentő projekt tervezése során egy várhatóan több mint 15 kilométer hosszú út engedélyezésére készül fel a NIF a városlakók véleményét figyelembe véve.
Mint arról az utóbbi hónapokban már többször is írtunk, a mintegy egy éve átadott M25-ös egri kétszer kétsávos út után újabb jelentős fejlesztésen dolgozik a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a hevesi megyeszékhelyen. Az egri elkerülő út projektje jutott el a tervezési szakaszba: a feladatot mintegy 149 millió forint értékben az UTIBER Közúti Beruházó Kft., az UVATERV Út-, Vasúttervező Zrt. és a Pannonway Építő Kft. konzorciuma végzi el.
Ezt a város közösségének bevonásával valósítják meg, melyhez külön weboldalt és Facebook-oldalt is indított a beruházó, hogy gyorssá és egyszerűvé tegye a kommunikációt az érintettekkel. Ezek jó információforrások a projektről a korábbi közlemény mellett, melyben már kifejtették, hogy körülbelül 15 kilométer hosszúra tervezik a várostól keletre futó elkerülőt.
A legutóbbi Facebook-posztban megerősítik:
Az egri elkerülő úttal kapcsolatos korábbi terveket a tervezői konzorcium megvizsgálta, és ezek figyelembevételével jelen projekt keretében új nyomvonalak keresése kezdődött meg a közösség észrevételeinek bevonásával, a város keleti oldalán.
Mint a NIF írja, az elkerülő
Így az M25 autóút és a 25-ös főút várostól északra lévő szakasza között kapcsolódhatnának az országos közutak és a jelentősebb helyi utak az elkerülőhöz. Az út tervezési sebessége külterületen: 70-90 km/h, belterületen: 50-70 km/h.
A klasszikus elkerülő utakkal szemben nem csupán a városon áthaladó forgalom, hanem jelentős mértékben a város saját forgalmának hatékonyabb elosztására, a város belterületi útjainak tehermentesítésére tervezik az utat.
A projekt mostani konkrét tervezési szakaszában várhatóan jövő év végére a tanulmányterv és a környezeti hatástanulmány készül el – az egriek bevonásával, majd kiadásra kerülhet a környezetvédelmi engedély is. Mindez azért is fontos, mert a város elkerülő útja már hosszú ideje várt és több előkészítési fázison keresztülvitt projekt.
Mint a beruházás honlapjáról is kiderül, először 2006-ban merült fel az elkerülő út elődjének gondolata, majd számos lépés és előkészítő munka teremtette meg az alapot, és 2017-ben elfogadták Eger fenntartható városi mobilitási tervét. Majd 2019-ben elkészült a térségi fejlesztési terv (más néven masterplan), erre épül a mostani tervezési munka is.
A folyamat ütemezése szerint 2021. szeptemberig folyamatosan térképes felületen várnak majd minden nyomvonalat és az utat befolyásoló lényegi információt, észrevételt. Továbbá szakmai és civil szervezetekkel is egyeztetnek már ebben a szakaszban is.
2021 őszén online kérdőív segítségével mérik fel, hogy az érintettek milyen szempontokat tartanak fontosnak az egri elkerülő út kialakítása során.
2021 vége és 2022 eleje között az előzetes nyomvonalváltozatokat és a forgalmi vizsgálatok eredményét bemutatják, majd lehetőséget biztosítanak a nyomvonalváltozatok véleményezésére online térképes vagy kérdőíves formában, valamint – amennyiben a járványhelyzet megengedi – a város több pontján papíralapú és személyes formában is. Emellett szakmai és civil szervezetekkel, valamint a lakossággal online vagy személyes fórum keretében is egyeztetnek a nyomvonalváltozatokról.
2022 őszén mutatják be a végleges nyomvonalváltozatokat és adnak visszajelzést a beérkezett észrevételek figyelembevételéről.
2022 év végén pedig tájékoztatják a nyilvánosságot a kiválasztott változatról és az egri elkerülő megvalósításának további lépéseiről.
Mindemellett a folyamat során a NIF és a tervezők mindvégig várják ezen felül is a kérdéseket, észrevételeket és javaslatokat a projekt honlapján keresztül, egy dedikált űrlapon.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.