A Duna Aszfalt kivitelezésében elkészült 19,4 kilométer hosszú, Körmendtől Vasszentmihályig tartó második szakasz átadásával már a teljes – a magyar-osztrák határ előtti rész kivételével – 27,2 kilométeres autóúton lehet közlekedni.
Csütörtökön átadták az M80 autóút Körmend − Rábafüzes (országhatár) szakaszát. A gyorsforgalmi út fejlesztése 2018 tavaszán kezdődött meg a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában.
A projekt keretében kétsávos autóutat alakítanak ki Körmend és az osztrák határnál fekvő Rábafüzes között. A 28,85 kilométeres útszakasz a Duna Aszfalt Zrt., valamint a Mészáros és Mészáros Kft. generálkivitelezésével valósul meg.
A szakaszon épült meg Magyarország egyik leghosszabb völgyhídja, a vasszentmihályi völgyhíd. Az 575 méter hosszú, 11 támaszú gerendahíd technológiai terveit a FŐMTERV Zrt. készítette el.
A híd acélszerkezeteinek gyártását és szerelését a Hódút Kft. megbízásából az MCE Nyíregyháza Kft. végezte. Az alépítmények és a felszerkezet vasbeton részeinek építése, valamint a befejező munkák elkészítése az A-Híd Zrt. feladata volt.
Ahogy arról korábban már lapunkban beszámoltunk a két szakaszban megvalósult beruházás első részeként júniusban megtörtént a vasszentmihályi és szentgotthárdi csomópontok közötti, 6,6 kilométeres szakasz ideiglenes forgalomba helyezése.
Rönök és Szentgotthárd-Jakabháza így már idén nyár elején mentesült az átmenő forgalom alól.
A szentgotthárdi csomópont és a határ közötti, 1,7 kilométeres szakasz megnyitásával be kell várni az osztrák S7-es út legkorábban 2024-ben várható csatlakozását.
A beruházás második részében, 19,4 kilométeren a Vasszentmihálytól Körmendig tartó szakasz épült meg. A kivitelezés befejezésével most a magyar-osztrák határ előtti rész kivételével 27,2 kilométeres szakaszt vehetnek birtokba az autósok.
A beruházó közleménye szerint a fejlesztésben Körmend keleti részén egy szintbeni és Körmend nyugatnál, Csákánydoroszlón, Vasszentmihályon és Szentgotthárdon négy különszintű csomópont készült el.
A teljes szakaszon 24 felüljáró, 13 aluljáró, 8,6 kilométer útkorrekció, 5,1 kilométer szervizút, 700 méter kerékpárút (Körmend Nyugati csomópontnál) és 1,2 kilométer zajárnyékoló fal (Körmend-Horvátnádalja térségében) épült meg.
A projekt során 10,2 hektár csereerdőt telepítettek, több mint 336 ezer fát, cserjét ültettek.
Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára kifejtette: „Az M8 legnyugatibb szakasza készen van, az autóút befejező szakasza a tervek szerint 2024 őszére épül meg az országhatárig.”
V. Németh Zsolt, a térség országgyűlési képviselője beszédében elmondta:
“A beruházásnak köszönhetően a környező települések mentesülnek az átmenő forgalom alól, ezáltal a körmendi és szentgotthárdi Ipari parkok könnyebben megközelíthetőek.”
Bebes István, Körmend polgármestere hozzátette: “A fejlesztés nem csak Körmendnek, hanem az egész térségnek óriási lehetőségeket jelent. Egyrészt az elkerülő megépülésével a települések végre fellélegezhetnek az átmenő forgalom okozta zaj és szmoghatásoktól, másrészt pedig teljesen új dimenziók nyílhatnak meg akár a gazdasági élet, akár a turizmus területén.”
Nyul Zoltán, a NIF Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese beszédében kiemelte: “Az olyan műszaki megoldásoknak köszönhetően, mint a megépített szintbeni és különszintű csomópontok, a szakaszon autózók az egyes települések kikerülésével és érintésével juthatnak el úticéljukhoz.
A beruházás során figyelembe vettük a terület sajátosságait, a megépített Vasszentmihályi völgyhíd és a 700 méteren haladó kerékpárút remekül illeszkedik a Vas megyei tájba.”
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.