Az 5. jelű pillérnél beemelték az őrfalat, és már a vízalatti beton bedolgozása zajlik a Duna Aszfalt fővállalkozásában épülő Kalocsa-Paks Duna-hídnál. Ugyanakkor a bal ártéri hídszerkezet már a tolási fázisoknál tart.
A tervezett ütemezés szerint épül Kalocsa és Paks térségében az új Duna-híd a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében – értesült a magyarepitok.hu. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában 2021 tavasza óta zajlanak a munkák, és idén február elején már megtörtént a híd 5. jelű pilléréhez kapcsolódva az acél őrfalelem sikeres beemelése is. A projekt kivitelezésében alvállalkozóként részt vesz a Hídépítő Zrt.
A lapunkhoz eljuttatott összegzés a teljes projektre visszatekintve kiemeli, hogy tavaly az ilyenkor szokásos területelőkészítés után az árvízvédelmi töltéshez csatlakozva organizációs utak és szerelőterek épültek ki.
Emellett a pilléreket körülölelve ideiglenes műszigetek jöttek létre és egy ideiglenes acélszerkezetű hidat is beemeltek, továbbá bárkahidakat építettek, a mederpillérek megközelítését biztosítva.
A beszámoló a cölöpözési munkálatokra is kitér, amelyek során ezidáig az ártéren és a mederben közel 1.400 méternyi cölöpfúrás, illetve mintegy 6.200 négyzetméternyi szádlemez leverése történt meg. A bal parton a 2. és 3. támaszok felmenő szerkezetei, továbbá a jobb parton a 9. támasz cölöpösszefogó gerenda vasbetonszerkezete nagyságrendileg 1.800 köbméter beton beépítésével valósult meg.
Nemrég készültek el a mederhíd 5. támaszának cölöpözési munkái, ezt követően történhetett meg február 10-én az ugyanitt az őrfal acélelemének beemelése.
Jelenleg folyamatban vannak a 6. támasz cölöpözési munkái és az 5. támasznál tervezett 1100 köbméternyi vízalatti beton bedolgozása.
Az összefoglalóból az is kiderül, hogy a kivitelezés kezdete óta folyamatos az acél hídelemek gyártása a Duna Group lengyelországi gyártóüzemében.
Mostanra befejeződött a balparti ártéri híd acélszerkezetének gyártása, ezt folytatólagosan a mederhíd és a jobbparti ártéri híd acélszerkezetének a gyártása követi – utóbbi két projektelem párhuzamosan fut.
A projekt kivitelezése során mintegy 6.500 tonna új acélszerkezet gyártása és beépítése valósul meg.
A tervezett ütemezésnek megfelelően a balparti ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése közel 50 százalékos készültségű, a készre hegesztett szerkezet már 6 sikeres tolási fázison van túl. A szerkezet előre mozgatása több száz tonnányi acél segédszerkezet, illetve speciális, hidraulikus meghajtású tolópadok segítségével történik. A hídszerkezet szakaszos előretolással mintegy 220 métert tesz meg, mire eléri a tervezett helyét az 1. jelű hídfő és a 4. támasz között.
Az idei év elején megkezdődött a jobbparti ártéri híd alépítményeinek kivitelezése is, melyet párhuzamos munkafolyamatként az alábbi három projektelem követ:
Zárásként a beszámoló hangsúlyozza, hogy a vírushelyzet miatti korlátozások visszavonását követően újra lehetőség nyílik betekinteni Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektjének mindennapjaiba. A civil és szakmai érdeklődők számára egyaránt lehetőség van erre a Kalocsa-Paks Új Duna-híd Látogatóközpont által meghirdetésre kerülő időpontokban.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.