A városi tehermentesítés érdekében a NIF Zrt. beruházásában egy közel 3 kilométeres út, valamint egy új híd is épül az STR Mély- és Magasépítő Kft. kivitelezésében.
Ahogyan arról korábban már beszámoltunk, egy kiemelt társadalmi igényeken alapuló közútfejlesztés vette kezdetét Győr-Moson-Sopron Megyében: február elején ünnepélyes alapkőletétellel kezdődött meg Mosonmagyaróvár déli elkerülő útjának megépítése. Azóta a fejlesztés a tervezett ütemezésnek megfelelően halad előre az 1-es főút és a 86-os főút közötti szakaszon.
A fejlesztés a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) beruházásában valósul meg, a kivitelezést a STRABAG-csoporthoz tartozó STR Mély- és Magasépítő Kft. végzi el nettó 4 milliárd 598 millió forint értékben, hazai forrásból.
A közel 3 kilométer hosszú déli tehermentesítő út az 1-es és a 86-os főút összekötésével a déli városrész tehermentesítését és az iparterület feltárását valósítja meg 2x1 sávon.
Legutóbb már megírtuk, hogy a beruházás nem csupán egy utat, hanem fejlődési lehetőséget is jelent a város számára, hiszen ezzel a belterületi gépjárműforgalom – főleg a teherforgalom - csökkentése mellett az ipari park fejlesztése is elindulhat.
A projekt célja a 86-os főút Mosonmagyaróvár belterületi szakaszának új nyomvonalra helyezése oly módon, hogy gyorsabb és biztonságosabb kapcsolat jöjjön létre mind a teher-, mind a személygépjármű-forgalom számára az 1-es főút és az M1-es autópálya között.
Az érintett útszakaszon 3 körforgalom épül az 1-es és a 86-os főúti csomópontokban, illetve a főpálya 0+755 kilométerszelvényében. 2635 méter hosszan új, egybefüggő utat építenek ki, a 285 méter hosszú Kenyérgyári úti szakaszon pedig a meglévő út nyomvonala másodrendű belterületi főúti paraméterekkel valósul meg.
A munkák során a MÁV Zrt. 1-es számú, Budapest–Hegyeshalom−Rajka vasútvonala felett egy 26,11 méter + 12,11 méter támaszközű, előregyártott vasbeton hídgerendákból álló felszerkezetű felüljárót építenek, továbbá mintegy 1400 méter hosszban kerékpárutat és közös gyalogos-kerékpárúti szakaszokat is kialakítanak.
A fejlesztés aktuális előrehaladásának részleteiről a NIF Zrt. tájékoztatott minket. A tehermentesítő út úgynevezett "zöldmezős" szakaszán májusra már megtörtént a humuszleszedés, ezt követően pedig a szakemberek elvégezték a vegyes cementes - meszes talajstabilizálást is. Ennek köszönhetően ezen a részen jelenleg folyamatosan zajlanak a töltésépítési, szakaszonként pedig a védőréteg építési munkálatok. Az 1-es számú főúti csomópont Mosoni-Duna árteret érintő szakaszán szintén megtörtént a humuszleszedés és elkezdődhettek a töltésépítési munkák.
Mindemellett számos más területen is jelentős előrelépés valósult meg. Hogy a vasúti műtárgy kivitelezése megkezdődhessen, a szakembereknek előbb el kellett végezniük a szükséges vasúti villamos felsővezeték-és biztosítóberendezés-hálózat kiváltását a híd mindkét oldalán. Ennek köszönhetően már megvalósult a hídszerkezet cölöpözése, melyet egy alaposan kiértékelt próbacölöpözés előzött meg. Jelenleg a hídfők és a közbenső támasz szerkezetépítési munkái vannak folyamatban.
Ennek kivitelezése kapcsán azt is megtudtuk, hogy a műtárgy és az ahhoz kapcsolódó támfal megépítése nagy kihívást jelent mind műszaki oldalról, mind az ütemezés szempontjából, ugyanakkor épp ez jelenti a projekt legérdekesebb részét is:
a műtárgyhoz kapcsolódó támfal úgynevezett gabion elemekből fog megvalósulni, aminek a kivitelezése különös gondot, alaposságot és szakértelmet igényel mind a kivitelező, mind a műszaki ellenőr kollégák részéről.
A tájékoztatásból az is kiderült, hogy szintén folyamatban vannak a közműkiváltási munkálatok a víz-szennyvíz-, az elektromos-, a távközlési- és a szénhidrogén-vezetékeket illetően.
Ezen felül a kivitelezés részét képező, Mosoni-Dunát érintő mederkorrekciós munkálatok elvégzése is megtörtént. A Megyei-csatorna korrekcióra kerülő szakaszán zajlik a vasbeton csövek fektetése és megkezdődtek a monolit aknák építésének előkészítő munkái.
Az út tervezetten 2024 januárjában készül el.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.