Négy zsaluzókocsi dolgozik majd azon a Kalocsa-Paks Duna-hídnál, hogy a két part közötti teljes összeköttetés létrejöjjön 2023 év végére.
A Kalocsa-Paks Duna-híd kivitelezése tavaly február óta zajlik. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában megvalósuló projektben a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében közel 1 kilométeres, három részből - két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból - álló híd épül. A 2021. január óta zajló kivitelezésben alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz.
A bal ártéri hídszerkezet (kalocsai oldal) a szeptember végén végrehajtott utolsó tolási fázissal a végleges helyére került. A jobb ártéri hídszerkezet (paksi oldal) szerelése folyamatosan zajlik. A műszaki készültség itt jelenleg 30 százalékon áll – olvasható a beruházó közleményében.
A 440 méter hosszú mederhíd alépítményei elkészültek, és ezzel a projekt egy újabb jelentős mérföldkövéhez ért.
A kalocsai hídág indítózöm szilárdulását követően beemelték a zsaluzókocsikat a keleti (kalocsai) oldali mederpillérre. A művelethez szükséges 4 zsaluzókocsi (mindkét mederpillérhez 2-2 db) részegységei 6 országból érkeztek, az egyedi konstrukciót Magyarországon szerelték össze a szakemberek. Az emelésüket a Clark Ádám úszódaru segítségével, egy napos hajózási zárlat mellett hajtották végre, és ugyanígy fog megtörténni a másik mederpillér vonatkozásában is, kb. 3-4 hét múlva.
A zsaluzókocsi, egy bonyolult gépészettel rendelkező segédszerkezet, mely lehetővé teszi a mederhíd főtartóinak a szabad szerelését: 5 méterenként, úgynevezett zömönként halad előre. Egy zöm 14 nap leforgása alatt készül el. A műveletet tehát a Duna felett minden különösebb alátámasztás nélkül hajtják végre, így a kivitelezés teljes ideje alatt a nemzetközi hajózási útvonal zavartalanul üzemel.
A szabad szerelés munkafázist követően, a zárózömök betonozása után a zsaluzókocsikat szétbontják, és tulajdonképpen ekkor jön létre a két part közötti teljes összeköttetés a bal- és jobb ártéri híddal együtt.
Miután a híd főtartó szerkezete elkészült, megkezdődhet a hídtartozékok szerelése, valamint a befejező folyamatok kivitelezése.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.