A Duna Aszfalt által kivitelezett projektben a szakasz négysávosítása és a régi sávok bővítése mellett egy különleges elemet is beépítettek.
November 28-án a Gesztely térségében a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. sajtótájékoztatót tartott a Szerencsig négysávosodó 37-es főút projektjéről. A legutóbbi videónk szerint már a befejezéshez közel járó beruházást a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezi. A Szerencs gyorsforgalmi kapcsolatát megteremtő projektben a meglévő kétsávos út nyomvonalát bővítették új sávokkal, valamint a korábbi sávok teljes felújítása és bővítése is megtörtént.
A hétfői sajtótájékoztatón bejelentették, a Gesztely és Szerencs között születő 18,9 kilométernyi új gyorsforgalmi út a Kaposvárra vezető 67-es úthoz hasonlóan szintén zenélő út lesz. A stábunk által készített videón az is kiderül, hogy a Szerencs felé vezető pályán milyen dallamot játszik az 513 méteres szakasz, mintegy 80 kilométeres sebesség mellett:
A hétfői eseményen ezzel együtt megnyitották a főút jobb, illetve a bal pályájának mindkét sávját a forgalom számára az újharangodi és a bekecsi csomópontok között, mintegy 10 km-es szakaszon, amely a zenélő utat is magába foglalja.
A teljes szakaszon a gesztelyi csomóponttól Szerencsig, legkésőbb december elejéig nyílik meg mindkét pálya az autósok számára a végleges forgalomtechnika kiépítésével.
További fontos információ, hogy a projekt teljes befejezése 2023 áprilisára várható, addig ez az útszakasz munkaterület marad, így a kétszer két sávos megnyitást követően is óránkénti hetven kilométeres sebességkorlátozás lesz érvényben a főúton.
Az eseményen a projekt állásáról is számos részlet kiderült. Eszerint az elmúlt hónapokban megtörtént a hidak újjáépítése, elkészült a kopóréteg a teljes építési szakaszon a végleges burkolati jelekkel, szalagkorlátokkal, forgalomtechnikai eszközökkel együtt.
Mind a négy körforgalom beton körpályájának a megépítése is befejeződött. A körforgalmakhoz csatlakozó mellékutak végleges kiépítése is megtörtént, megkezdődött a közvilágítások próbaüzeme. Befejeződtek nem csak a híd-, de a vízépítési munkák is. Sor került az összes közmű kiváltására, jelenleg a műszaki átadás-átvételi, és a használatba vételi engedélyezési eljárások vannak folyamatban, valamint a végleges tereprendezési és egyéb befejező munkák folynak, illetve az útkoronán kívül zajlik a hófogó cserjesáv telepítése.
Az eseményen Koncz Zsófia, miniszterhelyettes, a térség országgyűlési képviselője kiemelte, a régi főút Gesztely és Szerencs között nagyon balesetveszélyes volt, az új szakasszal azonban Miskolctól egészen Szerencsig kétszer két sávot használhatnak az autósok.
Ismertette, az útszakasz építése során több új forgalomtechnikai megoldást alkalmazott a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. a zenélő út mellett.
Lapunk részletesen is beszámolt a NIF által alkalmazott egyedi megoldásokról: többek közt az aszfaltburkolatba beépített RoadMesh acélhálóról, amely gátolja a nyomvályúsodást és növeli az élettartamot. Emellett az útszakaszon a középső elválasztást szinte a teljes hosszban fényvédő hálóval ellátott, két külön oszlopsorra kihelyezett szalagkorlát biztosítja majd. Ugyanakkor egy hét kilométeres szakaszon úgynevezett Bluesystem közúti visszatartó rendszert (sodrony korlát) helyeznek ki, amely ilyen hosszban Magyarországon eddig még nem épült.
Pántya József, a NIF Zrt. útfejlesztési igazgatója elmondta, a főút Gesztely és Bekecs közötti szakasza rendkívül hófúvásveszélyes, ezért a hófúvás okozta balesetveszélyt külön eszközökkel csökkentik. Ennek érdekében a hófúvást okozó uralkodó szélirány felőli (északi) oldalon mintegy 36 hektáron hófogó erdősávot, illetve 12 hektáron hófogó cserjesávot telepítenek, és több mint 41 hektárnyi hólerakó sávot füvesítenek. "A déli oldalon emellett mintegy 300 fa telepítésével és sok ezer cserje elültetésével nagyon barátságos zöld környezet tud kialakulni" - tette hozzá.
A közel 5 kilométeres új út a térség kavicsbányáiból érkező forgalmat vezeti majd rá az 51-es főútra.
Vecsésen dolgozott a hazai útépítő, a projektben a KM Építő Kft. is részt vett.