Az M6 autópálya és az 51-es út közötti közúti kapcsolatot és egy modern Duna-hidat tervezett a Speciálterv Kft.
A Mohács két – a Duna által elvágott - részét összekötő híd megépítése régen megfogalmazott célja a városvezetésnek. A projekt most újabb lépcsőfokhoz érkezett,
elkészültek és jóváhagyást is kaptak a kiviteli tervek, így a megvalósítás soha nem látott közelségbe került.
A Mohács és Újmohács településrész között a Duna felett átívelő híd és a hozzá csatlakozó M6-os autópálya, valamint az 51. számú főút közötti úthálózat terveit a Speciálterv Építőmérnöki Kft. a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. megbízásából készítette. A teljesítésbe bevont jelentősebb alvállalkozók a Főmterv Zrt. és az Uvaterv Zrt.
Cikkünkben Zádori Gyöngyi és Fejes Zoltán, a Speciálterv Kft. mérnök szakemberei avattak be a mohácsi Duna-híd és a létrejövő úthálózat részleteibe.
A híd megépülése esetén a két városrész kapcsolata szorosabbá, az átközlekedés gyorsabbá és egyszerűbbé válik, a jelenleg a dunai átkelésre használt komp használata megszűnhet.
A tervezett híd azonban nemcsak Mohács város számára biztosítaná a dunai átkelés lehetőségét, hanem az ország úthálózati fejlesztésében is jelentős előrelépés, mivel kapcsolatot teremt az 51. számú főút és az M6-os autópálya között.
Továbbá a távlati célok között a déli, országos közúti gyorsforgalmi gyűrű bekapcsolódó elemeként is funkcionálhat, összekötve a sugár irányú gyorsforgalmi infrastruktúra elemeket, valamint a déli határ mentén elhelyezkedő városok (Pécs, Mohács, Baja, Szeged) ipari súlypontjait.
A létrejövő úthálózati elem a déli, délkeleti szomszédos országokból érkező teherforgalmak számára is átkelést biztosít a folyón, így azoknak nem szükséges a megközelítőleg 30 kilométerrel északra elhelyezkedő, belterületen található bajai hídon áthajtani.
A beruházói kérésnek megfelelve a nyomvonalat a távlati 2x2 sávos kialakítás figyelembevételével tervezték meg. Az I. ütemben az útpálya alföldi oldali szakaszán az újmohácsi csomópontig 2x1 sávos, másodrendű főútként épül ki, biztosítva a távlati 2x2 sávra történő gyorsforgalmi úttá történő fejleszthetőség lehetőségét. Az újmohácsi csomóponttól az M6-os autópálya csomópontjáig a tervezett útpálya 2x2 forgalmi sávos kialakítással épülhet 20 méteres koronaszélességgel.
Az új nyomvonal az 57. számú főút része lesz, szelvényezése az 51. számú főúttól indul. A tervezéssel érintett szakasz az 51. számú főúttól az M6-os autópályáig húzódik és a 20+182 kilométerszelvényében keresztezi a Duna folyamot, annak 1448+238 kilométerszelvényében. A tervezett út érinti
Az alföldi oldalon a geometriai kialakítás 110 km/h tervezési sebességnek megfelelő paraméterekkel tervezett. A kialakított geometriát a helyi igények, a mezőgazdasági területek, a vízfolyások és a természetvédelmi területek elhelyezkedése nagyban befolyásolták. A kialakított nyomvonal az érzékeny területek figyelembevételével, azok elkerülésével készült.
A tervezett Duna-hídon helyet kapott egy egyoldali, kétirányú kerékpárút a híd déli oldalán. A kerékpárút a helyi hivatásforgalmi kerékpározás, illetve a térség EuroVelo kerékpáros hálózat részévé válik. A tervezett kerékpárút Mohács vasútállomástól a hídon át a Duna balpart árvízvédelmi töltésén húzódó EuroVelo6 kerékpáros útvonalba való becsatlakozásig vezet. Az új kerékpáros nyomvonal az EuroVelo13 (másnéven Iron Curtain Trail) része, amely a volt vasfüggöny vonalán húzódik.
A Duna-híd 3 darab azonos szerkezeti rendszerű, de különböző támaszközű, hálós elrendezésű, függesztőrudakkal tervezett acél ívhíd. Az ívhidakat kéttámaszú tartók sorozataként alakították ki.
A hálós elrendezésű, úgynevezett network felfüggesztőrendszer esztétikus és gazdaságos megoldás, melyet a modern ívhidak esetében széles körben alkalmaznak.
Az egymást többször keresztező hálózatos ferde felfüggesztések a koncentrált terheket az ív hossza mentén hatékonyan elosztják, így az ívekben és a merevítőtartóban jelentősen kisebb nyomatéki igénybevételek keletkeznek, mint a klasszikus felfüggesztési rendszer alkalmazásával, így kisebb szelvényekből alakítható ki a hídszerkezet.
A karcsú szerkezetek esztétikailag is kedvezőbbek, a tájképbe jobban illeszkednek. A lecsökkentett szerkezeti tömeg az alépítmények kialakításában is előnyös, míg a kisebb festendő felület a korrózióvédelem elkészítésében és összességében a híd fenntartásának szempontjából jelent előnyt. Az ívek egymás felé döntött kialakításúak, 14°-os dőlésszöggel. A két ívet a függesztőrendszerhez hasonló network rácsozású keresztkötés-rendszer kapcsolja össze, amelyet csőszelvények alkotnak.
A hídrendszer támaszkiosztása: 270,00+250,00+230,00 méter. E támaszkiosztással elérték, hogy a támaszok fokozottan védett területre nem kerültek. A szerkezeti magasság 2,75 méter. Az ortotróp acél pályalemezt a közút alatt trapézbordák támasztják alá. Az ívtartó magassága a pályaszint felett 37,62 méter.
A mohácsi Duna-híd és csatlakozó utak kiviteli tervdokumentációja már elkészült.
A hídról készített látványvideó az alábbi linkre kattintva is elérhető:
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.