A Duna Csoport által beszerzett lézeres mobilszkenner többek közt a gyorsaságot és a biztonságot is növeli, miközben a költségeket csökkenti. További előnye, hogy az utak mellett vasúti és folyami felmérésekre is használható.
A legkorszerűbb mobiltérképező rendszer beszerzésével növelte hatékonyságát a Duna Csoport. A Leica Pegasus TRK700 Neo a tervezési és kivitelezési folyamatokat egyaránt támogatja a hazai infrastruktúrafejlesztésben piacvezető cégcsoportnál.
A lapunkhoz eljuttatott beszámoló szerint az új lézeres mobilszkennert többek közt
Lennert József, a Duna Aszfalt 3D felmérési főmérnöke egy konkrét példát is adott a földmérés modern, digitális formáját biztosító eszköz működésére.
„A mobilszkennerrel ellátott járművel végigjárjuk a felmérni kívánt útvonalat, amelyről ezáltal pár milliméter pontosságú, nagyrészletességű háromdimenziós digitális pontfelhő készül. A tervezési és kivitelezési döntéshozatali mechanizmusokhoz ebből a pontfelhőből nyerünk információkat.”
Kérdésre válaszolva a főmérnök számos tényezővel indokolta a jelenleg legmodernebb mobiltérképező megoldásnak számító lézerszkenner beszerzését. „Miután jelentősen redukálja a felmérési időt, egységnyi idő alatt több projekt végrehajtására nyílik lehetőségünk, ezáltal nő a termelékenység.” Lennert József ugyanígy kiemelte a költségek csökkentését: „Kisebb kiegészítő személyzetre van szükségünk, továbbá kevesebb illesztőpontozást kell elvégeznünk, és ezáltal kevesebb a forgalmi leállás is.”
Hozzátette, a felmérést végzőknek nem kell a forgalmas utakon megállni, és azok mentén sétálni a felmérésekhez (mint például a mérőállomásos, statikus szkenneres mérésnél), így magasabb fokú biztonság garantálható. További előnyként vázolta fel, hogy a lézerszkenner egészen tág lehetőséget nyújt a Duna Csoport számára, hiszen a rendszere remekül használható vasúti és folyami felmérésekre is.
A távolabbi jövőt szem előtt tartva a szakember fontosnak tartotta azt is megemlíteni, hogy az előállított adatok háromdimenziós alaptérképként (HD Map) szolgálhatnak majd az önjáró gépjárművek navigációjához.
Lennert József segítségével azt is körbejártuk, hogy a Leica Pegasus TRK700 Neo milyen tulajdonságai miatt tekinthető ma a legkorszerűbb mobilszkennernek.
„Általában elmondható, hogy a gyártó nagymértékben leegyszerűsítette és felhasználóbaráttá tette a használatát a korábbi rendszerekhez képest. A lehető legtöbb műveletet automatizálták, az ellenőrzési feladatokat egyszerűsítették, illetve felhasználóbarát kezelőfelületeket alakítottak ki.”
Külön kiemelte, hogy a GDPR-követelményeknek megfelelően a rendszer elhomályosítja a kameraképeken a járókelőket és gépjármű-rendszámtáblákat. „Egy további erőssége, hogy a műholdas navigáció kiesésekor – pl. alagútban vagy erdős területen – is nagypontosságú navigációt biztosít az extra LiDAR szenzorok által.”
Zárásként a főmérnök hangsúlyozta, a Duna Csoport a hazai mélyépítés meghatározó szereplőjeként mindig is kiemelten kezelte az innováció és a fenntarthatóság kérdéskörét. „Jól mutatja ezt, hogy számos újdonságot mi alkalmaztunk először hazánkban; a legkorszerűbb megoldások pedig garantálják, hogy messze felülmúljuk az elvárt minőséget.
Hisszük, hogy a legújabb technológiák, eszközök alkalmazása nemcsak a hatékonyabb, gyorsabb és pontosabb munkát teszik lehetővé, de segítik a környezet megóvását is, sőt munkavállalóink számára is így garantálhatjuk a kényelmesebb és biztonságosabb munkavégzést.”
Az új eszköz használatát kétnapos oktatás keretein belül sajátíthatták el a Duna Csoport szakemberei. A gyártó magyarországi képviselete és terméktámogatói csapata a Duna Aszfalt Zrt. telephelyén és általa kialakított tesztpályán mutatta be a rendszer üzembehelyezését és használatának lépéseit.
Összesen 14,1 kilométernyi 2x1 sávos pálya kivitelezési dokumentációjának elkészítésére írtak ki feltételes közbeszerzést.
Székelyudvarhely és Székelykeresztúr között több mint 20 kilométer hosszan, négy új hidat is építettek.