2024.03.19, Kedd
Megérkezett a magyar utakra a legmodernebb mobiltérképező rendszer
Fotók: Láng Péter/magyarepitok.hu

Megérkezett a magyar utakra a legmodernebb mobiltérképező rendszer

magyarepitok.hu

2022.12.06. 18:33 - Hegedűs Gergely

A Duna Csoport által beszerzett lézeres mobilszkenner többek közt a gyorsaságot és a biztonságot is növeli, miközben a költségeket csökkenti. További előnye, hogy az utak mellett vasúti és folyami felmérésekre is használható.

Hirdetés

A legkorszerűbb mobiltérképező rendszer beszerzésével növelte hatékonyságát a Duna Csoport. A Leica Pegasus TRK700 Neo a tervezési és kivitelezési folyamatokat egyaránt támogatja a hazai infrastruktúrafejlesztésben piacvezető cégcsoportnál.


Pontos és részletes pontfelhő készül az utakról

A lapunkhoz eljuttatott beszámoló szerint az új lézeres mobilszkennert többek közt 

  • az autópálya és gyorsforgalmi úthálózat felmérésére;
  • a BIM-modellekhez szükséges felmérésekre és feldolgozásokra;
  • a kivitelezés irányításához és ellenőrzéséhez szükséges elemzésekre használják.

Lennert József, a Duna Aszfalt 3D felmérési főmérnöke egy konkrét példát is adott a földmérés modern, digitális formáját biztosító eszköz működésére.

„A mobilszkennerrel ellátott járművel végigjárjuk a felmérni kívánt útvonalat, amelyről ezáltal pár milliméter pontosságú, nagyrészletességű háromdimenziós digitális pontfelhő készül. A tervezési és kivitelezési döntéshozatali mechanizmusokhoz ebből a pontfelhőből nyerünk információkat.”


Nő a gyorsaság és a biztonság, csökkennek a költségek

Kérdésre válaszolva a főmérnök számos tényezővel indokolta a jelenleg legmodernebb mobiltérképező megoldásnak számító lézerszkenner beszerzését. „Miután jelentősen redukálja a felmérési időt, egységnyi idő alatt több projekt végrehajtására nyílik lehetőségünk, ezáltal nő a termelékenység.” Lennert József ugyanígy kiemelte a költségek csökkentését: „Kisebb kiegészítő személyzetre van szükségünk, továbbá kevesebb illesztőpontozást kell elvégeznünk, és ezáltal kevesebb a forgalmi leállás is.”

Hozzátette, a felmérést végzőknek nem kell a forgalmas utakon megállni, és azok mentén sétálni a felmérésekhez (mint például a mérőállomásos, statikus szkenneres mérésnél), így magasabb fokú biztonság garantálható. További előnyként vázolta fel, hogy a lézerszkenner egészen tág lehetőséget nyújt a Duna Csoport számára, hiszen a rendszere remekül használható vasúti és folyami felmérésekre is.

A távolabbi jövőt szem előtt tartva a szakember fontosnak tartotta azt is megemlíteni, hogy az előállított adatok háromdimenziós alaptérképként (HD Map) szolgálhatnak majd az önjáró gépjárművek navigációjához.


A műholdak által nem lefedett területen is kiválóan működik

Lennert József segítségével azt is körbejártuk, hogy a Leica Pegasus TRK700 Neo milyen tulajdonságai miatt tekinthető ma a legkorszerűbb mobilszkennernek.

„Általában elmondható, hogy a gyártó nagymértékben leegyszerűsítette és felhasználóbaráttá tette a használatát a korábbi rendszerekhez képest. A lehető legtöbb műveletet automatizálták, az ellenőrzési feladatokat egyszerűsítették, illetve felhasználóbarát kezelőfelületeket alakítottak ki.”

Külön kiemelte, hogy a GDPR-követelményeknek megfelelően a rendszer elhomályosítja a kameraképeken a járókelőket és gépjármű-rendszámtáblákat. „Egy további erőssége, hogy a műholdas navigáció kiesésekor – pl. alagútban vagy erdős területen – is nagypontosságú navigációt biztosít az extra LiDAR szenzorok által.”


Tesztpályán zajlott az oktatás

Zárásként a főmérnök hangsúlyozta, a Duna Csoport a hazai mélyépítés meghatározó szereplőjeként mindig is kiemelten kezelte az innováció és a fenntarthatóság kérdéskörét. „Jól mutatja ezt, hogy számos újdonságot mi alkalmaztunk először hazánkban; a legkorszerűbb megoldások pedig garantálják, hogy messze felülmúljuk az elvárt minőséget.

Hisszük, hogy a legújabb technológiák, eszközök alkalmazása nemcsak a hatékonyabb, gyorsabb és pontosabb munkát teszik lehetővé, de segítik a környezet megóvását is, sőt munkavállalóink számára is így garantálhatjuk a kényelmesebb és biztonságosabb munkavégzést.”

Az új eszköz használatát kétnapos oktatás keretein belül sajátíthatták el a Duna Csoport szakemberei. A gyártó magyarországi képviselete és terméktámogatói csapata a Duna Aszfalt Zrt. telephelyén és általa kialakított tesztpályán mutatta be a rendszer üzembehelyezését és használatának lépéseit.

Galéria

ÚtépítésDuna Aszfalt Zrt.építőipari gépekinnovációBIMföldmunka

Hírlevél

Hirdetés