A Duna Csoport által beszerzett lézeres mobilszkenner többek közt a gyorsaságot és a biztonságot is növeli, miközben a költségeket csökkenti. További előnye, hogy az utak mellett vasúti és folyami felmérésekre is használható.
A legkorszerűbb mobiltérképező rendszer beszerzésével növelte hatékonyságát a Duna Csoport. A Leica Pegasus TRK700 Neo a tervezési és kivitelezési folyamatokat egyaránt támogatja a hazai infrastruktúrafejlesztésben piacvezető cégcsoportnál.
A lapunkhoz eljuttatott beszámoló szerint az új lézeres mobilszkennert többek közt
Lennert József, a Duna Aszfalt 3D felmérési főmérnöke egy konkrét példát is adott a földmérés modern, digitális formáját biztosító eszköz működésére.
„A mobilszkennerrel ellátott járművel végigjárjuk a felmérni kívánt útvonalat, amelyről ezáltal pár milliméter pontosságú, nagyrészletességű háromdimenziós digitális pontfelhő készül. A tervezési és kivitelezési döntéshozatali mechanizmusokhoz ebből a pontfelhőből nyerünk információkat.”
Kérdésre válaszolva a főmérnök számos tényezővel indokolta a jelenleg legmodernebb mobiltérképező megoldásnak számító lézerszkenner beszerzését. „Miután jelentősen redukálja a felmérési időt, egységnyi idő alatt több projekt végrehajtására nyílik lehetőségünk, ezáltal nő a termelékenység.” Lennert József ugyanígy kiemelte a költségek csökkentését: „Kisebb kiegészítő személyzetre van szükségünk, továbbá kevesebb illesztőpontozást kell elvégeznünk, és ezáltal kevesebb a forgalmi leállás is.”
Hozzátette, a felmérést végzőknek nem kell a forgalmas utakon megállni, és azok mentén sétálni a felmérésekhez (mint például a mérőállomásos, statikus szkenneres mérésnél), így magasabb fokú biztonság garantálható. További előnyként vázolta fel, hogy a lézerszkenner egészen tág lehetőséget nyújt a Duna Csoport számára, hiszen a rendszere remekül használható vasúti és folyami felmérésekre is.
A távolabbi jövőt szem előtt tartva a szakember fontosnak tartotta azt is megemlíteni, hogy az előállított adatok háromdimenziós alaptérképként (HD Map) szolgálhatnak majd az önjáró gépjárművek navigációjához.
Lennert József segítségével azt is körbejártuk, hogy a Leica Pegasus TRK700 Neo milyen tulajdonságai miatt tekinthető ma a legkorszerűbb mobilszkennernek.
„Általában elmondható, hogy a gyártó nagymértékben leegyszerűsítette és felhasználóbaráttá tette a használatát a korábbi rendszerekhez képest. A lehető legtöbb műveletet automatizálták, az ellenőrzési feladatokat egyszerűsítették, illetve felhasználóbarát kezelőfelületeket alakítottak ki.”
Külön kiemelte, hogy a GDPR-követelményeknek megfelelően a rendszer elhomályosítja a kameraképeken a járókelőket és gépjármű-rendszámtáblákat. „Egy további erőssége, hogy a műholdas navigáció kiesésekor – pl. alagútban vagy erdős területen – is nagypontosságú navigációt biztosít az extra LiDAR szenzorok által.”
Zárásként a főmérnök hangsúlyozta, a Duna Csoport a hazai mélyépítés meghatározó szereplőjeként mindig is kiemelten kezelte az innováció és a fenntarthatóság kérdéskörét. „Jól mutatja ezt, hogy számos újdonságot mi alkalmaztunk először hazánkban; a legkorszerűbb megoldások pedig garantálják, hogy messze felülmúljuk az elvárt minőséget.
Hisszük, hogy a legújabb technológiák, eszközök alkalmazása nemcsak a hatékonyabb, gyorsabb és pontosabb munkát teszik lehetővé, de segítik a környezet megóvását is, sőt munkavállalóink számára is így garantálhatjuk a kényelmesebb és biztonságosabb munkavégzést.”
Az új eszköz használatát kétnapos oktatás keretein belül sajátíthatták el a Duna Csoport szakemberei. A gyártó magyarországi képviselete és terméktámogatói csapata a Duna Aszfalt Zrt. telephelyén és általa kialakított tesztpályán mutatta be a rendszer üzembehelyezését és használatának lépéseit.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.