Továbbra az eredeti tervek szerint halad a Lánchíd felújításával az A-Híd: a szakemberek már festik az átkelő járdáira a következő hónapokban visszakerülő korlátokat és műemléki elemeket.
Rendszeresen beszámolunk a Lánchíd folyamatosan zajló fejlesztéséről, melyet az A-Híd Zrt. kivitelez a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) beruházásában. Legutóbb az útpálya megnyitása kapcsán tartott rendezvényről készült beszámolónkból, és az azt megelőző napon készült állapotot megörökítő videónkból tájékozódhattak, még 2022-ben az érdeklődök.
Most télen elsősorban a műhelymunkákkal halad a Lánchíd felújítása:
a 704 folyóméternyi korlátszerkezet jelentős részét a rozsda okozta károsodások miatt újragyártották. A szakemberek ezeket kisebb – három andráskeresztet tartalmazó – darabokban szerelik fel a járdákra, hogy a korlátrendszer követhesse a híd mozgását.
A korlátoszlopokra kerülő öntvényeket és acélelemeket előbb megtisztítják, majd háromrétegű bevonatrendszerrel látják el, így biztosítva azok rozsdásodás elleni védelmét.
A csepeli festőcsarnokban lévő korlátelemek már az alapozó és a közbenső festékréteget is megkapták. A Lánchíd kékesszürke színéhez illő fedőréteg felvitele előtt a szakemberek tömítik a fém alkatrészek közötti csatlakozásokat, hogy ne juthasson nedvesség a szerkezetbe. A járdakorlátokat folyamatosan gyártják, illetve festik, és a tervek szerint február közepén kezdik felszerelni.
A Lánchíd díszes mellvédeit eközben már előkészítették a festésre: 20 régi mellvédet megjelöltek, hogy az eredeti helyükre kerüljenek vissza. Ezeket gondosan restaurálják, majd a javításuk után lecsiszolják a felületüket.
A felújítás során 8 darab íves mellvédöntvényt a Lánchíd 1914–1915-ös megjelenéséhez illeszkedően – archív fotók alapján rekonstruálva – újonnan gyártottak.
Hamarosan az öntöttvas konzolok is a helyükre kerülnek a budai pilonon, ezek alapszerkezete és díszei már lefestve várják, hogy összeszereljék és – a vízállástól függően – február végén egy úszóműről a helyükre emeljék őket. A pesti konzolokat már tavaly visszaépítették a pilonra.
A Lánchíd felújítása továbbra is ütemterv szerint, költségkereten belül halad. Mint a cikk elején is írtuk, a megújult útpálya tavaly decemberben – 18 hónappal a teljes lezárás után – megnyílt: a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők előtt.
A felújítás – a közlekedés biztosításával – az eredeti tervek szerint zajlik, ezért a teljes átadásáig a híd továbbra is munkaterület. Télen főleg a műhelymunkákra összpontosítva halad a korszerűsítés, de a munkaterületen eközben a hídfőkben és a híd alatti állványon is dolgoznak a szakemberek.
A projekt végéig többek között
• elkészítik a járdák burkolatát;
• befejezik a belső hídfőhelyiségek és aluljárók, illetve azok környezetének felújítását;
• visszaépítik a hiányzó műemléki elemeket, az öntvény mellvédeket, konzolokat, járdakandelábereket;
• restaurálják a pályaszint alatti kőfelületeket;
• változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel, valamint
• gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.
Gyalog majd a felújítás végleges szakaszának lezárta után, előreláthatólag 2023 őszén lehet átkelni a hídon, addig a BKK buszaival a Clark Ádám tér és a Széchenyi István tér között – mindkét irányban – lehet átkelni díjmentesen a hídon.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.
Több mint hét kilométeren felújította és közel 3 kilométeres szakaszon négysávosra bővítette a 441-es főutat Kecskemét és Nagykőrös között a Colas Út Zrt.. Ma ünnepség keretében adták át a vármegyéken átívelő fejlesztést.