Az A-Híd munkájának köszönhetően a több mint 150 éves híd méltó módon ölti magára régi-új köntösét.
2021 áprilisában vette át a Lánchíd teljes munkaterületét az annak felújítását a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) megbízásából kivitelező A-Híd Zrt. Azóta is folyamatosan dolgoznak az 1849-ben átadott híd annak eredeti szellemiségét tükröző, de a modern megoldásokat nyújtotta lehetőségeket is igénybe vevő projektjén.
A híd híres oroszlánjai megjárták a restaurátorműhelyeket és immár újra őrzik az átkelőt, a kandeláberek is újra a helyükre kerültek, acéltáblákat szereltek fel a a híd szerkezetére, majd egy nap alatt elvégezték a pálya aszfaltozását, a Clark Ádám tér is többszörösen megújult és a lista még korántsem teljes, illetve további munkák is várnak még a kivitelezőre. Minderről lapunk folyamatosan cikkekkel és videókkal tájékoztatjuk az olvasóközönséget.
December 16-án délután zajlott le a Lánchíd budai hídfőjénél az ünnepélyes sajtóesemény, melyet annak alkalmából tartottak, hogy megnyílt a Lánchíd megújult útpályája a BKK járataival, a taxival, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők számára. Mint a BKK közleményéből kiderül: a híd végleges forgalmi rendjéről várhatóan 2023 első félévében születik döntés.
A pályát megnyitották a forgalom előtt, ugyanakkor a Lánchíd felújítása – a közlekedés fent említett módjainak lehetővé tételével együtt – az eredeti terveknek megfelelően folytatódik, a Lánchíd munkaterület marad.
Sal László, az A-Híd Zrt. vezérigazgatója az eseményen elmondta:
„Hatalmas volumenű és összetett műszaki kihívásokat tartogató munkafolyamatok állnak mögöttünk. A legnagyobb tapasztalattal rendelkező magyar hídépítő cégcsoport képviselőjeként mondhatom: nincs még egy olyan szimbolikus és nagy presztízzsel bíró projekt, mint a Lánchíd rekonstrukciója. Az első perctől tisztában voltunk azzal a felelősséggel, amit ez ránk ró. Tisztelettel, alázattal és magas szintű szakmaisággal végeztük a munkánkat, miközben törekedtünk arra, hogy értékteremtő módon és átláthatóan dolgozzunk."
A vezérigazgató hozzátette: a munkálatok során érezték, hogy az egész ország mögöttük van. Megköszönte a folyamatos figyelmet és visszajelzéseket, illetve a támogatást is, amit a nemzeti érték felújításához kaptak, és amelyet ahogy kifejtette, az meg is érdemel. „A projekt minden résztvevője összehangolt munkájának köszönhetően 5 nappal a szerződésben vállalt határidő előtt teljesítettük az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat. És nemcsak az ütemtervet tartottuk, de az elvégzett munkánk minőségét is elismeri a szakma” - hangsúlyozta.
Magyarország újkori történetek egyik legbonyolultabb, legösszetettebb beruházása a Lánchíd felújítása - fejtette ki többek között beszédjében Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere. Hangsúlyozta még azt is: a Lánchíd színes és fordulatos történetének új, modern, kortárs szakasza kezdődik.
Dr. Walter Katalin, a BKK vezérigazgatója pedig többek között azt emelte ki:, hogy kemény munka volt a projekt, de vállalásokat be is tartották: sikerült elvégezni a kivitelezővel és a műszaki ellenőrrel az útpálya ideiglenes forgalomba helyezéséhez szükséges feladatokat.
Az eseményt többek között MOL Bubi kerékpáros áttekeréssel tették emlékezetessé.
A BKK közleménye szerint télen az időjárástól függően dolgoznak majd a munkaterületen, elsősorban a híd felszín alatti részein, az állványzaton, illetve a műhelyekben. Amint az időjárás engedi, befejezik a Clark Ádám téri körforgalomnál a növények telepítését, illetve a füvesítést is.
Ezeken kívül 2023-ban többek között
• elkészítik a járdák burkolatát;
• felújítják és restaurálják a gyalogosokat védő műemléki korlátokat;
• befejezik a belső hídfőhelyiségek és aluljárók, illetve azok környezetének felújítását;
• visszaépítik a hiányzó műemléki elemeket, az öntvény mellvédeket, konzolokat, járdakandelábereket;
• restaurálják a pályaszint alatti kőfelületeket;
• változtatható színképű díszvilágítást szerelnek fel;
• megépítik a járdaelválasztó korlátokat, valamint
• gyalogos-átkelőhelyet létesítenek a pesti hídfő északi és déli járdája között.
A tervek szerint a kivitelezés teljes egészében 2023 őszén ér véget.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.