Az M85-ös gyorsforgalmi út épülő alagútjában a déli járatban már a végleges szerkezet betonozását végzi a Dömper, a Subterra-Raab és a Pannon-Doprastav konzorciuma.
Február 9-én újabb mérföldkőhöz érkezett az M85-ös gyorsforgalmi úton épülő alagút projektje.
A Dömper Kft., Subterra-Raab Kft., Pannon-Doprastav Kft. alkotta SDD konzorcium csütörtökön eljutott az északi járat lyukasztásáig, vagyis összeért a két irányból megindított fejtés.
A 780 méter hosszú alagútpárt az M85-ös autóút Fertőrákos csomópont és az országhatár közötti szakaszának részeként, a 90. kilométernél alakítják ki. Az alagút bányászati technológiával, alagutas kotró alkalmazásával épül, 24 órás munkavégzéssel.
Ahogy azt korábban is megírtuk, az M85-ös Sopron melletti Bécsi domb alatt átvezető alagútja két egymás mellett futó járattal jön létre. A déli járat lyukasztása már tavaly nyáron megtörtént, ennek megfelelően a déli járatban már zajlik a végleges szerkezet betonozása. A legutóbbi riportunkból kiderült,
a munkálatokat ebben a járatban egy négytagú géplánc végzi, amelyet egy szigetelő, egy vasszerelő és egy zsaluzó kocsi, valamint egy a betont utókezelő kocsi alkot.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium közleményéből kiderült, a beruházás munkálatai 2020 novemberében indultak a déli alagút fejtésével, amelyben naponta átlagosan 1,3 métert haladtak előre. Az északi járatban 2021 májusában indították a munkálatokat, ott a keményebb kőzetek miatt az előrehaladás mértéke naponta átlagosan egy méter volt.
Az északi alagútnál tavaly augusztus 6-án elkezdődött a nyugati portál irányából is az alagútfejtés, így onnantól a járat mindkét vége felől folytak a fejtési munkálatok. Az északi alagút áttörése a nyugati oldal 595-ös méternél lévő alagútszelvényében történt meg, ezzel az alagútpár fejtése véget ért.
A lyukasztás alkalmából tartott sajtótájékoztatón részt vett Pántya József, az Építési és Közlekedési Minisztérium útépítési beruházásokért felelős helyettes államtitkára is. Beszédében felidézte az M85-ös gyorsforgalmi út korábbi építési fázisait, amelyek által Csornától a soproni keleti-csomópontig eljutott az autóút, majd Sopron és a fertőrákosi csomópont között is kiépült. "Most jutottunk el egy újabb mérföldkőhöz, amely talán az M85-ös legikonikusabb része a 780 méter hosszú alagútnak köszönhetően" - fogalmazott Pántya József.
Emlékeztetett, az alagút egy több mint 4 kilométer hosszú gyorsforgalmi útszakasz része, ahol hamarosan egy csomópontot is kialakítanak. "Ezt követően az autóút nyomvonala ideiglenesen visszatér a 84-es számú főútra, ahol egy körforgalmat is kialakítunk." Hozzátette, a projekt részeként a 84-es főút felújítása is elkészült tavaly, továbbá készül Sopron kétsávos észak-nyugati elkerülője több mint 3 kilométeren.
A helyettes államtitkár arról is beszélt, hogy a fejtési munkálatoknak voltak nehezítő és nem várt körülményei. "Két év alatt, 24 órás folyamatos munkavégzés mellett készült el a jelenlegi állapotára az északi alagút, de ezzel nincs vége" - hívta fel a figyelmet.
"A terveink szerint idén mindkét járat esetében elkészülhet a másodlagos szerkezet is, amihez 35 centiméter vastag vasalt betonozás készül a zsaluzókocsi által. Jövőre készülhet el az útépítés és a biztonsági berendezések beszerelése, és a tervek szerint szintén a jövő évben megkezdhetjük a hatóságok bevonásával a tesztüzemet."
A sajtóeseményen az is kiderült, hogy a folytatásban több technológiai fázisban építik meg a 35 centiméter vastagságú végleges vasbeton szerkezetet. A szakaszt várhatóan a jövő év végén helyezik forgalomba.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Folytatják a Csengery utca fejlesztését.