2024.11.23, Szombat
Galérián mutatjuk be a paksi Duna-híd egyre látványosabbá váló munkálatait

Galérián mutatjuk be a paksi Duna-híd egyre látványosabbá váló munkálatait

magyarepitok.hu

2023.03.23. 08:01 - Hegedűs Gergely

A kalocsai ártéri hídon már a korlátokat szerelik; a mederhídon gőzerővel építik a főtartókat; a paksi oldalon pedig zajlik a hídszerkezet tolása a Duna Aszfalt által kivitelezett nagyszabású hídépítő projektben.

Hirdetés

Ahogy azt korábbi videónkban is jeleztük, helyére került a bal parti ártéri híd mintegy 1600 tonnás felszerkezete a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésével épülő új Duna-hídon. A közel 1 kilométeres építmény két ártéri hídból és a közöttük épülő mederhídból jön létre Kalocsa és Paks térségében. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz.


Májusban a másik ártéri hídszerkezet is a helyére kerül

A magyarepitok.hu információi szerint a bal parti – vagyis Kalocsa felőli – mederhídon a hídszerkezet sarura helyezése is megtörtént, itt jelenleg már a korlátok és a szegélyek felszerelését végzik.

Szintén a bal parton történt előrelépés, hogy a főpálya alatt az árvízvédelmi gát kezelőútját átvezető vasbeton keretműtárgy szerkezetkész állapotban van. A jó időre tekintettel megkezdődött a műtárgyakhoz csatlakozó főpálya- és háttöltés tovább építése.

A jobb ártéri hídszerkezet helyszíni szerelése mintegy 85 százalékos készültségű. Jelenleg is zajlik a 286 méteres, 2000 tonnás szerkezet hosszirányú tolása; a művelet eredményeként várhatóan májusban kerül a helyére a műtárgy.

A mederhíd szabadszerelése párhuzamosan történik a kalocsai és paksi hídágon, eddig összesen 22 szerelési egység (zöm) készült el a négy darab zsaluzókocsi segítségével a Duna felett.

Ezzel párhuzamosan megkezdődött a pályaszint felett a négy pilon kivitelezése. A legelőrehaladottabb állapotban lévő pilon az aktuális vízszinthez képest már mintegy 41 méterre magasodik.


Újabb látványos folyamat veszi kezdetét

2023 tavaszán újabb látványos folyamat veszi kezdetét, a pilonoktól számított 9. zömöktől kezdődően már a ferdekábelek teherviselését is szükséges a helyszíni építési technológiába bevonni.

Ennek oka, hogy ekkorra már 45 méter hosszú hídág fog benyúlni – megtámasztás nélkül – a projekt kivitelezése folyamán folyamatosan fenntartott nemzetközi hajózási útvonal fölé.

Egy további munkafolyamat is zajlik: ennek során a Duna fősodrásának új irányba terelését szolgáló vezetőműveket készíti el a kivitelező. Lapunk úgy értesült, eddig 31 000 tonna vízépítési terméskövet építettek be a mederbe annak érdekében, hogy az így létrejött terelőgátak a megépülő híd számára kedvező irányba tereljék a fősodort, csökkentve az új hídpillérek terhelését.


Elérték céljukat a Duna Aszfalt által kihelyezett denevérodúk

A lapunkhoz eljuttatott összegzésben végezetül hangsúlyozták, a kivitelezés során Duna Aszfalt Zrt. nagy hangsúlyt fektet a környezeti értékek megóvására. Ennek köszönhetően a környező Natura 2000 területre 2021-ben a vállalat az illetékes Nemzeti Parkok természetőreinek közreműködésével fabeton denevérodúkat helyezett ki.

Ezeket rendszeresen felkeresik a területen élő fajok, sőt, a jobb parti ártéri erdőben a denevérodúkba egy Magyarországon védett faj, a szoprán törpedenevér (Pipistrellus pygmaeus), valamint az örvös légykapó (Ficedula albicollis) is beköltözött.

Galéria

ÚtépítéshídépítésDuna Aszfalt Zrt.Hídépítő Zrt.Építési és Közlekedési MinisztériumKalocsaPaks

Hírlevél

Hirdetés