2024.11.21, Csütörtök
Négysávos főút köti össze mától Győrt Pápával

Négysávos főút köti össze mától Győrt Pápával

magyarepítok.hu

2023.10.14. 10:40 - Móré Levente

Jelentősen rövidül a menetidő és biztonságosabb lesz az út Győr és Pápa között a 83-as út négysávosításának köszönhetően.

Hirdetés

Lapunkban többször beszámoltunk a Dunántúl legfontosabb útépítéséről, amelyet a FŐMTERV Zrt. és az UNITEF ’83 Zrt. konzorciuma tervezett. A 83-as út Pápa és Győr között összesen 37 kilométer hosszan, két szakaszban 2x2 sávos főút épült az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából. A mintegy három évig tartó kivitelezését hazánk legnagyobb útépítő cégei vállalták:

  • Pápa és Tét között (18,4 km) a Duna Aszfalt Zrt. volt a generálkivitelező, itt az EuroAszfalt Kft. alvállalkozóként vett részt a munkában (ennek a szakasznak a részeként a pálya végén kialakítottak egy bekötőutat is a pápai repülőtér irányába);
  • Tét és Győr között (17,6 km) a Soltút Kft. generálkivitelezésében valósult meg a beruházás, itt többek között a Colas-csoport is alvállalkozó volt.

 

 

A lakosság és a NATO igényeit is figyelembe vették

A 2x2 sávos, 110 km/h sebességre tervezett autóúton annyi csomópontot helyeztek el, amennyit csak lehetséges volt, így Pápa és Tét között

  • tizenöt műtárgy
  • két külön szintű csomópont, valamint
  • egy vasúti felüljáró;

a Tét és Győr közötti szakaszon pedig

  • nyolc műtárgy és
  • négy külön szintű csomópont épült.

 

 

Az ünnepélyes átadón beszédet mondott Kovács Zoltán Veszprém vármegye országgyűlési képviselője és Orbán Viktor miniszterelnök is. Kovács Zoltán felidézte: már 2010 előtt is napirenden volt az út felújítása, mert Győr agglomerációja túlterhelte a főútat. Az út keskeny volt, alig volt rajta előzésre alkalmas szakasz - talán ebből is következett, hogy a baleseti statisztikák jelentős romlást mutattak. Az akkori koncepció szerint 11,5 tonnásra bővítették volna az útpálya teherhordó képességét és megépült volna Tét elkerülő útja.

 

 

2010 után azonban jelentős változás állt be a koncepcióban, ekkortól ugyanis az Országos Közlekedési Stratégiai Hálózat részeként kezelték, ami célul tűzte ki, hogy minden autópálya érje el az országhatárt és minden megyei jogú város gyorsforgalmi úttal csatlakozzon az autópályákhoz. Ez mára gyakorlatilag megvalósult.

Jelen esetben három járás székhelyét is sikerült négysávos főútra felfűzni,

ezzel jelentősen javul majd a környék életminősége és biztonsága is. A pápai reptér és Győr között a menetidő a felére csökkent a fejlesztésnek köszönhetően, amelyben

  • Közel 140 ezer m3 aszfalt,
  • 150 kilométer korlát,
  • 70 kilométer vadvédő rács,
  • 6 híd, valamint
  • 23 egyéb műtárgy épült és
  • mintegy 10 ezer fát, illetve 200 ezer cserjét ültetnek majd el a zöldfelület növelése érdekében.

 

 

Orbán Viktor miniszterelnök megköszönve a győri résztvevők munkáját felhívta a figyelmet arra, hogy a siker nagyobbik része a pápaiakhoz tartozik. Kiemelte: legyünk büszkék arra, hogy hazánk jó úton jár, hiszen még ilyen nehéz időkben is képesek vagyunk arra, hogy évtizedes problémákat oldjunk meg. Már a szocialista időkben is szó volt a 83-as út fejlesztéséről, a balliberális kormányzatok is ígérték és a jelenlegi kormányra is áthárult a felelősség.

Itt tehát nem csupán átadtak egy utat, komoly adósságot törlesztettek.

Ahhoz, hogy Pápa és a környékbeli települések fejlődni tudjanak arra van szükség, hogy ne essen ki az ország gazdasági vérkeringéséből. 270 ezren élnek ebben a térségben, ahol több mint 30 ezer vállalkozás működik. Ez kiemelkedő szám, Pápa mégis csak vékony szálakkal volt összekötve a környék településeivel. A város történelmi küldetése, hogy összekapcsolja a Kis-Alföldet a Bakonnyal. Ehhez utat kellett építeni.

Ahol út épül, ott élénkülnek a beruházások, fejlődik a gazdaság, sőt, még a kulturális élet is. Az új út könnyíti majd az itt élők mindennapjait, de honvédelmi jelentősége is van, hiszen könnyen elérhetővé teszi a pápai katonai repteret. Nem csak a térséget, hanem az országot is a jó úthálózat tartja a fejlődés útján. Mint a miniszterelnök hangsúlyozta:

Magyarország jelenlegi gyorsforgalmi úthálózata sűrűbb, mint a francia, az ír vagy a skandináv és csak egy kicsit marad el Ausztria mögött, amire büszkék lehetünk.

 

 

Galéria

ÚtépítésDuna Aszfalt Zrt.Főmterv Mérnöki Tervező Zrt.Unitef-83 Zrt.Építési és Közlekedési MinisztériumEuroAszfalt Kft.Soltút Kft.ColasGyőrPápa83-as főút

Hírlevél

Hirdetés