Tízéves útfejlesztési programot kezd a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részéért felelős MKIF. A 2023-ban elkezdett felújítások március 15-e után folytatódnak.
Autópálya felújítások, bővítések és építések is várhatóak a következő tíz évben – erről beszélt a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaságnak. Az MKIF 2022 szeptemberében 35 évre kapta meg a magyar államtól a gyorsforgalmi úthálózat jelentős részének üzemeltetését, fenntartását és bővítését. Erre a célra 2024-re az állam bruttó 200 milliárd forintot (nettó 156 milliárd forint) irányzott elő a cégnek. A 2023-ra vonatkozó előirányzatuk bruttó 182 milliárd forint volt, a tényleges összeg pedig a cégvezető megfogalmazása szerint jó néhány milliárd forinttal kevesebb lett.
A felújításokkal kapcsolatban elmondta, eddig az összes útszakasz 19 százalékán, mintegy 3,6 millió négyzetméteren cserélték a régi, tönkrement burkolatot új aszfaltra. Idén 3,9 millió négyzetmétert terveznek, ami a teljes főpálya újabb 20 százalékát jelenti.
A teljes szintre hozással maximum három év alatt akarnak végezni, tehát 2025-ig. A felújítási munkák a március 15-i hosszú hétvége után indulnak idén.
„Az M1-en nagyrészt végeztünk már, de egy kis rész még maradt. A legnagyobb felújítások az M3-at és az M7-et érintik majd, de lesz az M30-on, M35-ön, M70-en, M15-ön, lényegében mindenhol. A felújítások részletes napi bontását nyilvánosságra fogják hozni időben, tehát minden utazó tudhatja majd, mire számítson” – biztosított a vezérigazgató.
A vezérigazgató felvázolta az autópályabővítésekkel kapcsolatos időtervet is. Hozzávetőleg tízéves fejlesztési ciklusról van szó. Az M1-es első ütemének bővítése 2025-ben indul, mellyel a terv szerint négy év alatt, 2029-ig végeznek. A következő bővítéssel nem várják meg ennek végét, hanem az M7-esen már 2027-ben megkezdik a munkát. Itt Szabadbattyánig végzik el a bővítést 2×3+ITS (várakozó forgalmi) sávra. Utolsóként az M3-as szélesítik Gyöngyösig, ami 2031-ben veszi kezdetét és a tervek szerint 2034-ben fejeződik be.
Az is kiderült, hogy az M200 (korábbi M81) Komáromtól Sárbogárdig tart majd, építése 2027 és 2030 között indul. Az M8-as Sárbogárdtól Kecskemétig tartó szakasza pedig ha elkészül, döntően befolyásolhatja az M0-s terheltségét. Ugyanebben az időszakban megvalósul az M4-es még hiányzó, Kisújszállás és Berettyóújfalu közötti része. Az M3-ast az országhatárig hosszabbítják meg, az autópályán épül egy új Tisza-híd is.
A Magyarországon eddig még nem használt összetételű aszfaltkeverék felhasználásával kopó-, a magyar szabványoktól eltérő nagy tömörségű bitumen felhasználásával pedig kötőréteget alakítottak ki a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megbízásából a STRABAG szakemberei Tatabányán az 1-es főút egy szakaszán.
A munkálatok során derült ki, hogy az útnak nincs megfelelő teherbírása, így az alapjaitól kezdve építették újjá a HE-DO és a Colas kivitelezésében zajló projektben.