Egy híján mind a 14 műtárgy elkészült, az aszfaltozás is a végéhez közelít: egyre inkább a zárómunkákra tudnak koncentrálni az új 2x2 sávos út M5-ösről induló szakaszán, melynek generálkivitelezését a Hódút Építő végzi.
Látványosan fest az M44-es jelenleg is épülő legnyugatibb szakasza, melynek 32,3 kilométeres egybefüggő pályája Kecskeméttől északra indul el az M5-ös autópályáról leágazva, és egészen a szentkirályi csomópontig halad (ahol is csatlakozik a Békéscsabáig vezető szakaszhoz).
A most épülő út tehát az M44-es nyugati befejezőszakasza, mely megteremti a közvetlen gyorsforgalmi kapcsolatot Budapest és Békéscsaba között.
A projekt a Duna Grouphoz tartozó Hódút Építő Kft. generálkivitelezésében valósul meg az Építési és Közlekedési Minisztérium megbízásából, legutóbb májusban és júniusban számoltunk be a munka előrehaladásáról.
Lapunk értesülése szerint a 2x2 sávos út meghatározó részén elkészült az az aszfalt kopóréteg és szeptember végére ez az arány szinte 100 százalékra fog nőni. Ez látványos haladás a tavasz vége óta, amikor még csak a kopóréteg alatti réteget képező kötőréteg mintegy 75 százaléka volt a helyén.
Szintén megtudtuk: a pálya kerítése is már több, mint 40 km hosszan elkészült, ami az összes kerítés mintegy 60 százalékát jelenti. A szalagkorlát építkezése is jól halad: a szakaszon szükséges mintegy összesen 110 kilométernyi korlátból már elkészült mintegy 60 kilométernyi.
A teljes szakaszon zajlanak az alakító földmunkák is (vagyis a rézsű- és árokhumuszolás), dolgoznak még az árokburkoláson és részűsurrantók kiépítésén is.
Szintén megtudtuk: a szakasz részeként megvalósuló Csillik pihenőben a kötőrétegig építették fel a burkolatot, a mosdóépületek is tető alatt vannak, jelenleg a gépészeti és burkolási munkák zajlanak. A pihenőt ellátó fúrt kút vízgépészeti munkájához elkészültek a gépészeti ház falai, az itt alkalmazott berendezéseket pedig októberben építik majd be.
Emellett a teljes szakaszon folyik a depóterületek rekultiválása, vagyis a föld és egyéb törmelékek ideiglenes rakodóhelyeinek felszámolása. Megszüntettek még egy vasúti átjárót is az M44-es nyomvonala mentén, a forgalmát pedig egy újonnan épített keretműtárgyon át a legközelebbi vasúti átjáróra irányították (mindez a MÁV Budapest-Szeged vonalát érinti).
A pálya 14 műtárgyából 13 készült el lapunk információi szerint, augusztus végén ezekből kettőt és a rájuk vezető utakat is forgalomba helyezték. Ennek köszönhetően le tudták terelni a közúti forgalmat az M44-es főpályájáról az érintett szakaszon, így a munkavégzés is jobban tud haladni és a forgalom is biztonságosabban tud közlekedni, egymást nem zavarják.
A Hódút következő feladata a forgalomtechnikai munkák megvalósítása: festési, illetve portálbeépítési feladatok rajtoltak el szeptemberben. Októberben az útirányjelző táblákat helyezik el, és a portálokra felszerelik a kommunikációs paneleket. Az őszi időszakban a rézsűfelületeket is füvesítik, és a Csillik pihenő növényeit is a helyükre ültetik.
A projekt műszaki átadásának határideje 2025 február, amit amennyiben az időjárási körülmények nem fordulnak kedvezőtlenre, tartani is fog a kivitelező.
A Duna Group kivitelezésében épülő új csomópont az M44-es, az M5-ös, az 5-ös és a leendő M8-as találkozásánál jön létre.
A HE-DO dolgozik a projekten (illetve alvállalkozóként a KM Építő is részt vesz a kivitelezésben), melyben egy magyar-szlovák államhatáron futó összekötő út rézsűcsúszását javítják ki.