2025.04.19, Szombat
Tudta? Naponta kétszer is ellenőrzi az MKIF Zrt. a rábízott teljes úthálózatot
Főkép: MKIF; interjú fotók: Erdei Mihály/Magyar Építők

Tudta? Naponta kétszer is ellenőrzi az MKIF Zrt. a rábízott teljes úthálózatot

magyarepítok.hu

2025.04.19. 08:00 - Móré Levente

Bár a legtöbben csak a tereléseket és burkolatcserét látják, az MKIF Zrt. munkája autópályáink kezelésében ennél jóval sokrétűbb. Az üzemeltetés léptékéről és feladatairól Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgatóval beszélgettünk.

Hirdetés

Az üzemeltetés nem csupán abból áll, hogy útellenőri autó járja a hálózatot és felújítások, terelések vannak. Hihetetlennek tűnhet, de összesen több, mint 150 feladatot takar a gyorsforgalmi utak üzemeltetése, a hidak karbantartásától a pihenők takarításán át az útpálya tisztán tartásáig - gondoskodni kell az átereszekről, a forgalomtechnikai eszközökről, a pálya területén található zöld növényzetről, a védőkerítésről, a burkolaton látható optikáról, vagyis a festett jelekről is. Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgató segített eligazodni lapunknak a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. szerteágazó autópályafenntartó tevékenységei között.

 

Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgató, MKIF Zrt.
Fotó: Erdei Mihály / Magyar Építők

 

Az igazgató feladatkörébe tartozik a teljes autópálya-hálózat üzemeltetésének koordinációja és összehangolása. „2022 szeptember 1-je óta üzemeltetjük, tartjuk karban és fejlesztjük Magyarország gyorsforgalmi úthálózatának nagyjából 60%-át.” – emlékeztetett. A társaság 2057-ig, 35 évre kapta meg kezelésre az ország 1237 kilométernyi gyorsforgalmi úthálózatát, és az ehhez kapcsolódó 148 csomópont le és felhajtó ágait, illetve a 169 pihenőben található további 450-500 kilométernyi utat. Az idén az M1-es bővítésével induló 10 éves fejlesztési időszak során ez a hálózat 279 km új gyorsforgalmi úttal bővül, miközben három korábbi pálya, az M1, M7 és az M3 299 km-en bővül.

„Ezek mellett 161 kilométer új, állami építésű szakasszal is bővülhet a kezelésünkben lévő úthálózat, így mintegy 1700 kilométer gyorsforgalmi útért leszünk felelősek bő 10 év múlva” – részletezte az igazgató.

 

Az MKIF által üzemeltetett autópálya-mérnökségek és a hozzájuk tartozó szakaszok

 

Országszerte húsz autópálya-mérnökségen keresztül üzemelteti a Társaság a hatalmas hálózatot, amelyekhez egyenként átlagosan 60 kilométer gyorsforgalmi út tartozik. "Minden mérnökségen - jegyezte meg - 40-50 kolléga teljesít szolgálatot; az Üzemeltető fővárosi központjával együtt, az üzemeltetési feladatokat mintegy 1100 munkatársam látja el folyamatosan, 0-24 órában, az év 365 napján." Tóth János közölte:

„Az M44-es április 15.-én átadott új szakaszával együtt, jelenleg 1278 km főpályát és rajta 169 pihenőhelyet és 148 csomópontot üzemeltetünk, valamint 1571 híd karbantartásáról is gondoskodnunk kell.”

 

 

154 feladattípust kell kezelni

A Koncessziós Szerződés szerint a Társaságnak, a korábbi évek C szintjétől eltérően „A”, tehát legmagasabb szinten kell üzemeltetnie a pályát: eszerint szabályozott az, hogy a különböző feladatokra mennyi ideje van reagálni az MKIF Zrt.-nek. Amint az igazgató felhívta rá a figyelmet: „természetesen az „A” minősítés a leggyorsabb reakcióidőt jelenti, ami prioritás volt a felénk támasztott állami elvárásokban.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy amennyiben valamilyen probléma adódik, azt meghatározott időn belül kell orvosolnunk.”

Például a szalagkorlátok, vagy a pályaelektronikai rendszerelemek hibái esetén is szabályozott, hogy mennyi időn belül kell kijavítani azokat. „Az egész üzemeltetést – hangsúlyozta – áthatja az elvárt reakcióidőknek való megfelelés. Új forgalomszámlálók és időjárásállomások is telepítésre kerülnek a felújítások során a meglévő eszközöket kiegészítve, hiszen ezek segítenek nekünk a valós idejű állapotok megismerésében.”

 

 

154 különböző üzemeltetői feladata van az Üzemeltető Társaságnak, amelyeknek egy részét a vállalat alvállalkozók bevonásával végzi.

„Nem véletlen, hogy útellenőrző kollégáinkkal gyakran találkoznak az utazók: naponta minimum kétszer végig kell menniük a teljes úthálózaton. Ha pedig egy baleset miatt az ellenőröknek meg kell állnia segíteni a mentésben, terelni a forgalmat, az adott szakaszt később pótolniuk kell” – mutatott rá.

A napi üzemeltetés mellett jelentős feladatot ró az Üzemeltetőre a nagykarbantartási és a fejlesztési munkákhoz kapcsolódó terelések kiépítése és fenntartása is. Ez a munka amellett, hogy jelentős kapacitásokat köt le, még veszélyes is.

 

ÚTÜZEMELTETŐ LETTEM!
Azért, hogy a közlekedők számára is jobban érthető legyen, menyire sokrétű feladat az üzemeltetés, az MKIF Zrt. videós sorozatot is indított, Útüzemeltető lettem címmel. A sorozat az útüzemeltetés szakmáit, feladatait és az ezeket végző szakembereket mutatja be.

 

 

Kiemelt feladat a hulladék kezelése

A pihenőhelyeken természetesen napi szintű feladat a hulladék gyűjtése, a mosdókat pedig naponta négyszer takarítják. Emellett évente háromszor a teljes úthálózaton össze kell szedniük a szemetet az üzemeltető kollégáknak. „Az átereszek tisztítása minden közútkezelőnek dolga, ám nem is gondolná az ember, mekkora munka ez. Mi minden évben egyszer kamerával is végig megyünk és ellenőrizzük, nincs-e esetleg rajtuk valami sérülés” – emelte ki az igazgató. A hidaknál ugyanez a helyzet: félévente, évente megvizsgálják őket és bármilyen hiba esetén azonnal intézkednek annak kijavításáról.

Ugyanígy a növényzet karbantartása is mindennapos munka, hiszen csak a koronaélen belül, a szalagkorlátok között évente négyszer kell kaszálnia a fenntartóknak. A pihenők területén pedig nem lehet 15 centiméternél magasabb fű, így azok zöldfelületeinek karbantartása is hatalmas energiát igényel.

„Speciális faladatok ezek, amelyeket ráadásul óriási volumenben kell végeznünk – foglalta össze az eddigieket Tóth János. Csak néhány számmal érzékeltetném ezt: 2024-ben 2420 tonna kommunális hulladékot gyűjtöttünk a pályák melletti pihenőkből; csak a szétszakadt autógumi hulladékból 143 tonnát szedtünk össze, illegális hulladékból pedig 126 tonnát távolítottunk el 24 különböző helyszínről. Többletvállalásunk, és a környezetünk szempontjából kiemelten fontosnak tartjuk, hogy a bejelentett illegális hulladékot öt munkanapon belül elszállítjuk. A 169 pihenő 2/3-ban pedig az MKIF Zrt. jóvoltából már szelektíven gyűjthető a hulladék. A természeti környezet védelme fontos a számunkra, emiatt félezer facsemetét ültettünk mintegy 100 pihenőben. A bővítési munkák során is kiemelten figyelünk a védett, fokozottan védett növények áttelepítésére és arra, hogy a kivágott fákkal, erdőkkel megegyező területű csereerdőt telepítsünk!

 

MKIF

 

Speciális eszközparkra van szükség

A nagy volumenű üzemeltetői munkálatokhoz komoly géppark áll a mérnökségek rendelkezésére. Jellemzően Mercedes UNIMOG-okkal, többféle feladathoz átszerelhető járművekkel végzik a feladataikat, amelyeket remekül lehet téli és nyári munkákhoz is alkalmazni. Például a kaszálást az UNIMOG-okra szerelt kasza-adapterekkel végzik, téli üzemeltetési időszakban pedig ugyanezekre helyezik fel a sószórót, míg a nagyjárművek hóekékkel takarítják a havat. Hídmosáshoz, alagútmosáshoz speciális gépek kellenek, csakúgy, mint a cölöpök leveréséhez és védőkerítések ellenőrzéséhez. Különösen érdekes a hídvizsgáló jármű, ami egy hatalmas, kosaras emelő, azonban nem felfelé nyúlik ki a karja, hanem lefelé és oldalra tudja a kosarat mozgatni, segítségével tehát egy híd alulról is vizsgálható.

 

 

Folyamatos hatósági ellenőrzés mellett dolgoznak

A rutinszerű feladatokat sávos ütemterv szerint végzik, amit az ÉKM (Építési és Közlekedési Minisztérium) megbízása alapján a műszaki képviselők rendszeresen ellenőriznek.

„Kéthetente ellátogatnak minden autópályamérnökségre és ellenőrzik az elvégzett feladatokat” – tette hozzá Tóth János, aki megemlítette: a folyamatos üzemeltetés mellett Magyország történetének legnagyobb gyorsforgalmi útfelújítása is zajlik.  2023-2025 között a főpálya 43%-án kell cserélni az elöregedett burkolatokat, ez 538 km-t jelent. Természetesen az üzemeltetési feladatok elosztásánál, szervezésénél a felújítási és fejlesztési feladatokra is tekintettel vannak.

 

 

Szerződésben rögzítettek az MKIF Zrt. rendelkezésre állási díjai, amelyekben az adott hónapban elérhető maximális szint szerepel. Az igazgató a finanszírozási kockázatvállalással kapcsolatban rámutatott arra is: „az ellenőrzések során feltárt hiányosságok után büntetőpontot kapunk, amelyek csökkenthetik a Társaság számára kifizetett összeget. Fontos, hogy az MKIF Zrt. a szerződésben meghatározott összeget csak akkor kapja meg hiánytalanul, ha az üzemeltetést hibamentesen végzi és a szerződésben foglaltakat száz százalékosan teljesíti. A teljes tevékenységünket pontozzák: a rutinfeladatok határidőben történő elvégzését, a teljes szolgáltatási csomagot, és persze az utak állapotát is. Amennyiben az üzemeltetési karbantartási munkáink miatt a kelleténél és a tervezettnél hosszabb ideig, vagy nagyobb mértékben korlátozzuk a forgalmat, a szerződésünk szerint komoly díjcsökkenésekre számíthatunk.

Ez minket nagymértékben ösztönöz arra, hogy a lehető legtartósabb megoldásokat válasszuk a karbantartásokhoz is. Célszerű tehát minél gyorsabban és jobban teljesítenünk.”

 

 

Drónokat is bevetnek majd az M1-es bővítésénél

„Idén indul az M1-es bővítése és már készülünk rá, hogy a 2x2 sávos terelésnél – amikor az útpálya egyik oldalán haladhat csak a forgalom, - hogyan végezhetők el az üzemeltetési feladatok.

Jelenleg azt vizsgáljuk, hogyan tudjuk például drónok bevetésével ellátni az útellenőrzési munkákat és akár egy baleset kiváltó okainak feltárását.”

Az igazgató hangsúlyozta: „Mindenképpen szeretnénk az innováció felé elmozdulni, hiszen az útellenőrzés kiemelten kockázatos tevékenység – például ahol nincs leállósáv, vagy ahol van, de nagy a forgalom, esetleg sokan használják jogosulatlanul az üzemi leállósávot. Ezeken a helyeken célszerűbb lenne a fizikai jelenlétet drónnal kiváltani. Itt azért még nem tartunk, de az M1-esnél tesztelni fogunk számos új módszert.”

 

 

Ugyanígy a biztonságot szolgálja majd, hogy a bővítés során a két útpálya elválasztó sávjából kiveszik az élő növényzetet annak érdekében, hogy kevesebb időt vegyen igénybe a karbantartás. „Egy belső számításunk szerint – emelte ki az igazgató – ötször több időt töltenek ugyanis az autópályán a kollégáink, ha van belső elválasztó növényzet, amit gondozni kell, mintha azok betonelemmel lennének helyettesítve. Ezek az elemek, mivel a visszatartó erejük nagyobb, nagyobb biztonságot jelentenek a közlekedők számára. Természetesen az így kivágott növényeket pótoljuk majd az útpályák mentén, a pályától távolabb, így a növények aránya nem csökken majd, csak olyan helyre telepítjük, ahol sokkal hasznosabbak.”

 

Galéria

ÚtépítésMKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.útépítésgyorsforgalmi utakútkarbantartásútüzemeltetésinterjú

Hírlevél

Hirdetés