A Spányi Partners Zrt. végzi a sok különlegességet tartogató tatai INTERSPAR projekt lebonyolítási munkáit.
Nyolcezer négyzetméteres INTERSPAR áruház épül Tatán, a Május 1. út és az Új út között több mint 4 milliárd forintból. A beruházás lebonyolítását és a műszaki ellenőrzést a Spányi Partners Zrt. végzi, s május közepén már a kivitelezés is elindult.
A projekt részleteiről Lengyel Balázs, a Spányi Partners Zrt. egyik tulajdonosa, a beruházás projektmenedzsere számolt be a Magyar Építőknek. Az épületben a 3000 négyzetméteres eladóterület mellett 3000 négyzetméteres mall-t alakítanak ki, ahol különböző kisebb kereskedelmi egységek, üzletek kapnak majd helyet.
Mi minden tartozik a Spányi Partners, mint lebonyolító feladatai közé? |
---|
|
A terület feltöltését és alapozását, valamint az alépítményi munkákat a Vértes-Út Kft. végezte el. A feladatrésznek Lengyel Balázs elmondása szerint külön érdekessége, hogy az áruház mocsaras-lápos területen épül, így speciális mélyalapozásra volt szükség. A talajvíz extrém magasan található, a területen több helyen felszíni vízként is megjelenik, ráadásul 8 méterre a terepszinttől olyan vízzáró réteg található, amit átfúrva gejzírként törne fel a nyomás alatt lévő víz. Ez a fúrás természetesen tilos, a tatai természeti értékek megóvása érdekében ehelyett speciális cölöpalapozást kellett alkalmazni, illetve, hogy a víz ne okozzon kárt az épületben, a teljes terepszintet fel kellett emelni egy méterrel. Az elhelyezett vízépítésben használt kőfeltöltésben a víz már szabadon áramolhat, anélkül, hogy a szerkezeteket károsítaná.
A talajvíz Tatán tipikus probléma,
Lengyel Balázs szerint a szóban forgó területet nem véletlenül nem építették be eddig: annak idején vagy nem állt rendelkezésre az a technológia, vagy túl nagy költsége lett volna, amivel ma már legyőzhetők az említett kihívások.
Az áruház előregyártott szerkezeteit a Ferrobeton Zrt. készíti, míg a rétegelt, ragasztott fatartóval készülő tetőért egy osztrák faszerkezetgyártó, a Rubner csoport felelős. A projektmenedzser hangsúlyozta, a faszerkezetű tető kuriózumnak számít egy kereskedelmi létesítmény esetében, mivel a legtöbb esetben ez betonból szokott készülni. A SPAR azonban nem csupán a funkcióra, hanem az egyedi design-ra és a minőségi alapanyagokra is hangsúlyt helyezett, természetközeli állapotot kívánnak sugározni, részben a tatai helyszín miatt is.
Végül, de nem utolsósorban minden egyéb külső és magasépítési és befejező munkát az ÉPDUFERR Zrt. végez el. Jelen pillanatban már mind a négy szereplő a munkaterületen van, a Vértes-Út már közel jár a lezáráshoz, a Ferrobeton és a Rubner félidőben vannak, míg az ÉPDUFERR most kezdte meg a munkát.
Lengyel Balázs szerint az említett négy szereplős kivitelezés több az átlagnál, azonban, a 2019 évi nyitás és a kapacitáslekötések miatt szükséges volt az ütemekre bontás.
A négy építőipari cég munkájának befejeztével a SPAR által irányított vállalkozók veszik majd át a terepet: ők szerelik be a polcokat, a hűtőket, a kasszákat, elhelyezik a reklámokat és elvégzik az árufeltöltést is. Mindezzel együtt a projekt befejezési és a nyitás határideje jövő év második negyedévében várható.
Antal Zsófia
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.