Idén ünnepli alapításának 30 évfordulóját a Dunántúl egyik jelentős építőipari vállalata: a Szabadics Zrt. portfóliója a Kis-Balaton évtizedes vízrendezési munkáitól az új zalaegerszegi autóipari tesztpálya építkezéséig terjed. A jubileum kapcsán adott interjút lapunknak Szabadics Zoltán igazgatótanácsi elnök, aki maga is 25 éve dolgozik a cégnél.
Novemberben lesz 30 éve, hogy a tősgyökeres zalai Szabadics Zrt. jogelődje megkezdte működését. A vállalatalapító Szabadics József időközben nyugdíjba vonult, de Zoltán fia ma is részt vesz a cég vezetésében. Előtte azonban végigjárta a teljes ranglétrát: a kubikustól a raktárvezetőn keresztül, építésvezető mérnöki pozíciót is betöltött, jelenleg pedig a vállalat elnöki szerepét látja el. Mindeközben képezte is magát: miután eredetileg katonai mérnökként diplomázott, jogi és közgazdasági iskolákat végzett el a munka mellett, de a Műegyetemen is szerzett diplomát és a borász szakot is kijárta, ma pedig a Pannon Egyetem címzetes docense.
„Amíg fiatal voltam napi 4 órákat aludtam, hogy egyszerre tudjak dolgozni és képezni magam. Mindig a lehető legtöbbet kell tudnom arról, amit csinálok, ez számomra egy természetes igény kielégítése” – fejtette ki beszélgetésünk során Szabadics Zoltán, aki szintén jelentős évfordulót ünnepelhet meg: 25 éve dolgozik a vállalatnál. Emellett már a teljes munkaidős alkalmazás előtt is hozzájárult a családi vállalat építéséhez: „A hétvégéken és a szabadságom alatt már két évvel korábban is részt vettem a cég életében” – mondta el a karrierjét a honvédségnél katonatisztként kezdő vezető.
„Még a hadmérnöki iskolában tanultam meg, hogy a háborúban a második helyezett a vesztes. Így mindenben és a Szabadics Zrt.-ben is törekedtem arra, hogy az elsők legyünk” – emelte ki. Ugyanakkor ebben az időszakban tapasztalta meg először azt is, hogy mit jelent vezetőnek lenni: „Műszaki századparancsnokként hamar megismertem, hogy hogyan kell az emberekkel bánni és hogyan kell értük felelősséget vállalni.” A mérnök-közgazdász feladatai közé tartozott a katonaságnál a hadgyakorlati robbantások felügyelete is.
A Szabadics Zrt. az elmúlt évtizedek alatt hatalmas munkamennyiséget végzett el a Dunántúlon. Kialakította a Kis-Balaton mai vízrendszerét (ezt a feladatot zárják le a Marótvölgyi-öblözet munkái), számos környezet és árvízvédelmi beruházás köthető a nevéhez, kiépítette a térség közműveinek jelentős részét és részt vesz a zalai tesztpálya projektjében is. A korántsem teljes lista része számos magasépítési projekt is, mint a zalakarosi fürdő most zajló fejlesztése is.
Ehhez a projekttömeghez pedig jelentős állomány is kell: a vállalat most közel 300 főnek biztosít kiszámítható munkahelyet – hangsúlyozta az igazgatósági elnök. „A Szabadics név a folytonosságot is jelenti – édesapám alapította a céget, bátyám és én is aktív tagja vagyunk és már itt dolgozik a keresztfiam is.” – mutatott rá. Hozzáteszi: ez egyben a stabilitást is jelképezi, hiszen nem egyedül vehette át nemrég a 25 éves munkaviszonyért járó diplomát.
„Ha valaki 25 évvel ezelőtt úgy gondolta, hogy idejön dolgozni, az megtapasztalhatta, hogy nálunk stabilan helyet talál.”
A jövőről is hasonlóan pozitív véleménye van a Szabadics Zoltánnak. „Innováció nélkül ma nem lehet sikeres egy cég. Mi ennek több szintjét is csináljuk, nemcsak technológiában, hanem vállalatirányításban is fontos számunkra” – mondta el az operatív vezetésből mára egyre inkább visszavonult igazgatótanácsi elnök. A hosszú története során családi vállalkozásból modern irányítású céggé alakult Szabadics Zrt. szerkezetét, szemléletét Kovács Tamás vezérigazgató segítségével dolgozták ki – fejtette ki.
Szabadics Zoltán a vállalat múltjáról és jövőjéről beszélve kiemelte még a cégfilozófia egyik fontos részét: a vezetők felelősségteljesen bánnak a megtermelt pénzzel.
„Amit megkerestünk, annak a nagy részét vagy jótékonysági célra fordítottuk, vagy itthoni befektetésekre”
– mutatott rá, majd kiemelte: „édesapám közel 10 évig nem vett ki pénzt a cégből, hanem csak fejlesztette.”
„Mi a feleségemmel létrehoztuk a Holnapocska-gyermektábort, ahova 10 év alatt háromezer gyermek jött nyaralni térítésmentesen.” Az azóta Gyógyító Szent Erzsébet-táborként az Erzsébet-táborok között kiemelt akkreditációt nyert zalaszabari esemény különleges élményt nyújt a résztvevőinek.
Az élményparkként is működtetett Kis-Balaton melletti helyszínen áprilisban pedig beüzemelik Közép-Kelet-Európa egyetlen hullámvasútját is – mondta még el Szabadics Zoltán, egyben rámutatva arra is, hogy mennyire szerteágazó területeken van hatása a Dunántúl életére a 30 évvel ezelőtt 8 fővel megalakult magyar vállalkozásnak.
Szabó Ákos
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.