A dél-erdélyi autópályát megtörő hézag 22 kilométerrel csökkent, de még mindig van egy 21 és egy 13 kilométeres szakasz, amin csak két sávon lehet autózni.
Átadták a dél-erdélyi A1-es autópálya Dévától nyugatra haladó 22 kilométeres szakaszát. A pályaszakasz megnyitását a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) jelentette be honlapján.
Az átadott pályaszakasz építése 2013-ban kezdődött, és a munkálatoknak 2016 májusában kellett volna befejeződniük.
A CNAIR közölte, a Déva és Marosillye (Ilia) közötti 22 kilométeres szakasz áfa nélkül 419 millió lejbe (28,5 milliárd forint) került. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió kohéziós alapjából biztosították.
Elkészült a Marosillye és Holgya (Holdea) közötti 21 kilométeres szakasz is, de a CNAIR minőségi okokra hivatkozva egyelőre elutasította ennek az átvételét.
Razvan Cuc szállításügyi miniszter kedden felszólította az át nem vett szakasz építőjét, hogy tíz napon belül javítsa ki a jelzett hibákat, és fogadja el a garancia kitolását a szerződésben rögzített négy évről tíz évre.
A miniszter kijelentette: ha ez nem történik meg, elindítják a szerződésbontás előkészítését.
A maszol.hu augusztusi híre szerint egy héttel ezelőtt még azt tervezték, hogy a két szakaszt egyszerre adják át, ám az utolsó napokban ez meghiúsult.
A szerdán megnyitott autópálya-szakasz azt a hézagot csökkenti le a jelenlegi 57 kilométerről 44 kilométerre, amelyet a pálya két, már megépült szakasza között országúton kell megtenni. Ha a másik megépült szakasz átadása is megtörténik, már csak egy 13 kilométeres szakaszon, Marzsina (Margina) és Holgya (Holdea) között kell letérni a pályáról az országútra.
Az A1-es autópálya érintett szakaszain mi is megtapasztaltuk, milyen problémás, ha egy átadott autópályaszakasz forgalma rázúdul az el nem készült szakasz autóútjára. Akkor a folyamatosan akadozó és meghiúsuló romániai autópályaépítést térképeztük fel, és ebben a riportban összegeztük a tapasztalatokat.
A kimaradó szakasz megépítésére - szakértői becslések szerint - további négy évet kell várni, ugyanis a CNAIR csak ezen a nyáron hirdette meg az útépítés közbeszerzési eljárását. Ezen az erdős, hegyes szakaszon több alagutat is kell fúrni, hogy a vadállatok zavartalanul átjuthassanak a pálya egyik oldaláról a másikra.
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.