A dél-erdélyi autópályát megtörő hézag 22 kilométerrel csökkent, de még mindig van egy 21 és egy 13 kilométeres szakasz, amin csak két sávon lehet autózni.
Átadták a dél-erdélyi A1-es autópálya Dévától nyugatra haladó 22 kilométeres szakaszát. A pályaszakasz megnyitását a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) jelentette be honlapján.
Az átadott pályaszakasz építése 2013-ban kezdődött, és a munkálatoknak 2016 májusában kellett volna befejeződniük.
A CNAIR közölte, a Déva és Marosillye (Ilia) közötti 22 kilométeres szakasz áfa nélkül 419 millió lejbe (28,5 milliárd forint) került. Az összeg 85 százalékát az Európai Unió kohéziós alapjából biztosították.
Elkészült a Marosillye és Holgya (Holdea) közötti 21 kilométeres szakasz is, de a CNAIR minőségi okokra hivatkozva egyelőre elutasította ennek az átvételét.
Razvan Cuc szállításügyi miniszter kedden felszólította az át nem vett szakasz építőjét, hogy tíz napon belül javítsa ki a jelzett hibákat, és fogadja el a garancia kitolását a szerződésben rögzített négy évről tíz évre.
A miniszter kijelentette: ha ez nem történik meg, elindítják a szerződésbontás előkészítését.
A maszol.hu augusztusi híre szerint egy héttel ezelőtt még azt tervezték, hogy a két szakaszt egyszerre adják át, ám az utolsó napokban ez meghiúsult.
A szerdán megnyitott autópálya-szakasz azt a hézagot csökkenti le a jelenlegi 57 kilométerről 44 kilométerre, amelyet a pálya két, már megépült szakasza között országúton kell megtenni. Ha a másik megépült szakasz átadása is megtörténik, már csak egy 13 kilométeres szakaszon, Marzsina (Margina) és Holgya (Holdea) között kell letérni a pályáról az országútra.
Az A1-es autópálya érintett szakaszain mi is megtapasztaltuk, milyen problémás, ha egy átadott autópályaszakasz forgalma rázúdul az el nem készült szakasz autóútjára. Akkor a folyamatosan akadozó és meghiúsuló romániai autópályaépítést térképeztük fel, és ebben a riportban összegeztük a tapasztalatokat.
A kimaradó szakasz megépítésére - szakértői becslések szerint - további négy évet kell várni, ugyanis a CNAIR csak ezen a nyáron hirdette meg az útépítés közbeszerzési eljárását. Ezen az erdős, hegyes szakaszon több alagutat is kell fúrni, hogy a vadállatok zavartalanul átjuthassanak a pálya egyik oldaláról a másikra.
Megvan a tervpályázat eredménye, a győztes egy nemzetközi nagyágyú és egy elismert magyar iroda társulása.
Sikerrel zárult az ÉVOSZ Médiatagozat 2025-ös konferenciája, amely megmutatta, hogy igenis van kommunikációs átjáró az egyes generációk között, sőt, az építőipar iránt is nyitottabbá lehet tenni a fiatalokat.