Az építőipar legkülönlegesebb igényeit is profin kielégítik; a piac alapvető gondolata róluk a minőség, a megbízhatóság és a rendszermegoldások; kell-e még ennél több? Berecz András ügyvezető igazgatóval beszélgetve megtudtuk, hogy miért kulcsfontosságú a korábban elsősorban a végfelhasználóknak történő értékesítésre alapozó cégnek a kereskedelmi partnerekkel és szervezetekkel való együttműködés.
A cég kötelékében már húsz éve dolgozó Berecz András idén szeptemberben lett a Sika Hungária Kft. ügyvezető igazgatója. Eddig a cég építőipari üzletágának, illetve az infrastruktúra építéssel vagy felújítással szoros kapcsolatban lévő alkalmazási területeknek a vezetőjeként dolgozott. A budapesti székházban zajló beszélgetésünk elején kitér a speciális építőipari anyagokat előállító anyacég történetére, mely 1910-ben jött létre Svájcban, és jelenleg is svájci központtal működik.
„Kezdetben alagutak vízzáró tömítéséhez alkalmazott habarcsokkal és adalékszerek gyártásával lettek sikeresek. A folyamatosan fejlődő, terjeszkedő, teljesen átalakult portfolióval rendelkező és számos akvizíciót is végrehajtott cég mára világszerte több, mint 20 ezer alkalmazottal dolgozik.”
A 101 országban működő társaság nyolc célpiaci területen dolgozik:
A Sikát hazánkban főleg az építőiparból ismerik, viszont a magyarországi vállalatnál is meghatározó aránnyal bírnak a felsorolás végén szereplő ipari termékek. „Az ipari ragasztástechnikai megoldásaink nem csak a busz- és felépítménygyártásban, illetve a vasúti járművek gyártásában alkalmazott termékek, hanem az ipari gyártók mindennapos termékei.
Az eddigi területeken felül egy új piaci terület az úgynevezett befejező anyagok (Building Finishing) kap komoly hangsúlyt a 2020-as évben.
Ezen a termékkörön belül lesznek a különböző vízszigetelési, burkolatragasztási rendszerek, hideg és meleg burkolást egyaránt felölelve - a cég legfontosabb célkitűzései mellett, melyek a kereskedői hálózat és a tetőszigetelési üzletág fejlesztése” – derül ki az ügyvezető szavaiból.
A Sika magyarországi története egy szervizirodával indult, majd 1994-től mint Sika Hungária Kft. elsősorban a külföldi tőkebeáramlásban épülő ipari beruházásokat látták el közvetlenül és műszaki kereskedőkön keresztül. „Az akkoriban dolgozó műszaki szakemberekből álló csapat alapozta meg a Sika Hungária Kft. termékekre és szolgáltatásokra épülő magyarországi jelenlétét. Szakembereink remekül kezelték az általános és a speciális kérdéseket, illetve problémákat, sokszor egészen egyedi igényeket is kielégítve.”
A partnerek fent leírt magas szintű szakmai támogatása azóta is alapértéke a vállalatnak, amit egy erős cégstruktúra alapoz meg. „Külön csapat foglalkozik például a tervezőkkel.” Berecz András szavaiból kiderül, a vállalat a generálkivitelezők mellett a kivitelező alvállalkozókkal, szakcégekkel is kapcsolatban van, de ugyanígy a tervezőkkel, a projektek kiíróival, és sok esetben a tulajdonosokkal is.
A tulajdonosok meghatározó köre már eleve a Sika termékeivel tervezi meg a bővítéseket, megbízva a több mint százéves vállalat rendszereiben, támogatásában.
„Az építőipar összes szereplőjével meg kell találni a hangot egy adott feladat esetében is, hogy minden fél számára megfelelő döntések születhessenek.”
A cég Magyarországon jelenleg csak kereskedelmi tevékenységet folytat, és a termékeit a környező országok Sika-gyáraiból biztosítja. „A központi német, svájci és olasz gyártó egységeink mellett szintén a legmagasabb minőségi követelményeket teljesítő gyáraink vannak Szerbiában, Romániában, Ausztriában és Csehországban, így egy nagyon élénk közép-európai logisztika szolgálja ki a vállalatunkat.” A fejlesztést a gyárakhoz kapcsolódó központok végzik, a fejlesztési irányokat pedig az adott régió piaci igényei és a Sika központi stratégiája együttesen generálják. Az ehhez szükséges piaci információkat az egyes szakterületek munkatársai szolgáltatják a fejlesztőknek, rendszeres személyes találkozók során.
Berecz András a többi építrtéskémiai vállalathoz viszonyítva is azonosítja a céget. „A kezdetekben egy közvetlen értékesítési stratégiát folytattunk az építőiparban. Jelenleg még a közvetlen értékesítés képvisel nagyobb volument, de a már pár éve Magyarországon is elindított, dinamikusan fejlődő kereskedelmi értékesítés a jövőben még meghatározóbb részt képvisel a cég életében. Nem csak az ipari, hanem a kereskedelmi partnereknek, illetve hálózatoknak is stabil és erős partnere lesz a Sika.” Hozzáteszi, az új koncepció az egész Sika konszern szintjén érvényes.
„Fontos, hogy eloszlassuk a régi tévhitet, és megmutassuk, hogy a kereskedők ugyanolyan fontos partnereink mint a kivitelezők, tervezők és beruházók.”
Az ehhez szükséges három fő üzenetet is megfogalmazza az ügyvezető.
Hozzáteszi, ezt nem csupán üzenetek szintjén akarják célba juttatni, a lényeg, hogy mindezeket tapasztalati úton érzékeljék a kereskedő partnerek.
A építőipari kereskedelem jelentős potenciál a vállalat számára. A szóban forgó csatornákon keresztül kiszolgált beruházások csak részben voltak a Sika látókörében. „A termékeink jellege miatt a kereskedelmi partnereknél csak meghatározott mértékben lehetettünk jelen. A kereskedelem nem többkomponensű és nem erős alkalmazástechnikai hátterű megoldásokat igényel. Ugyanakkor ez néhány éve folyamatosan változik, és a Sika ennek megfelelően ezzel a gondolattal fejleszti a szegmensbe szánt termékcsoportjait.” A hazai piacra szánt fejlesztéseket a környező országok Sika gyártóbázisaival egyeztetve végzik, nagy körültekintéssel és megfontoltsággal.
A Sika Hungária kereskedelmi csapata is folyamatosan bővül. Berecz András hozzáteszi, el kell jutni a partnerekhez, de az sem mindegy, hogyan. „Nagyon fontos az e-kommunikáció, sok mindent lehet vele egyszerűsíteni, de én továbbra is vallom, hogy a személyes kapcsolat is elengedhetetlenül szükséges egy gördülékenyen működő üzlethez.”
Van előnye is a közvetlen értékesítésben eltöltött éveknek. „Komolyan odafigyelünk a feladatok, javaslatok pontos előkészítésére, precíz átgondolására és ugyanúgy az utógondozásra is. Hangsúlyt fektetünk az elkészült munka minőségére, az elégedett kivitelező és az elégedett megrendelő számunkra a legfontosabb. Ehhez tartozik az is, hogy olyan megbízható cégeket próbálunk javasolni a partnereinknek, akik után jó munkák születnek.”
A fenti szemléletnek megfelelően a Sika minősített szakkivitelezőket képez a kulcsterületeken, például a tetőszigetelésnél vagy az ipari padlók esetében. Az ügyvezető igazgató leszögezi, mindezeknek köszönhetően a piac alapvető gondolata a Sikáról a jó minőség, a tartósság és a megbízhatóság.
Egy további gondolat, amit egyre inkább felerősít a cég, a fenntarthatóság. „A partnereink számára pontosan meg tudjuk adni, hogy a termékeink alkalmazása esetében mennyivel csökkenthető szén-dioxid kibocsájtás, mennyi újrafelhasznált anyagot tartalmaznak, mennyivel csökkenthetjük velük a szmoghatást vagy a felhasznált energiaigényt. Ez nem csupán egy leharcolt marketing zászló.” A fenntarthatósági szempontok figyelembevétele a termékfejlesztések során is egyre komolyabb hangsúlyt kap.
Amikor a cég a húzóágazatairól, alapvető kompetenciáiról kérdezzük, az ügyvezető elmondja, ezeken a területeken a Sika Magyarországon piacvezető vagy a piacvezető cégek között szerepel. „Ez érvényes például a műanyag lemezes szigetelések területén, a betonadalék szereknél, valamint az ipari ragasztás területén is. A 2023-ra felállított célunk pedig az, hogy minden számunkra releváns területen az első háromban benne legyen a Sika Magyarországon is.”
A vállalat évek óta kétszámjegyű növekedést könyvelhet el, ennek megfelelően a Sika Hungária raktárkapacitását bővíteni kell. Ennél is nagyobb kihívást jelent a logisztika biztosítása a magasabb volumen mellett, de ezzel is sikeresen megbirkózott a cég. Berecz András rámutat, a nagy projektek jellemző hektikusságát méretéből és tudásából fakadóan jól tudja kezelni a vállalat. Mind a raktár, mind az irodai kapacitás bővítését megcélozva a Sika Hungária Kft. főhadiszállását a jelenlegi budai telephelyről 2020 első felében egy biatorbágyi telephelyre teszi át.
„A biatorbágyi telephelyünk lényegesen tágasabb és bizonyos szempontból korszerűbb is lesz. Lényeges előrelépést jelent majd partnereink pontos kiszolgálásában a megnövekedett igények mellett. A költözéssel, melyet jövő év első felében tervezünk, megfelelő helyet adhatunk gyakorlati oktatóközpontjainknak is.
Hozzáteszi, mindez nem azt jelenti, hogy valaha is jelentős visszaesést kellett volna megélnie a cégnek a ciklikusság miatt, de egy-egy nagy projekt vagy az építőipari ágazat hulláma korábban a cég oldalán is hullámokat tudott generálni. „Viszont épp azért vagyok biztos a csapatomban, mert ezekkel mindig megbirkóztunk, és az esetlegesen utánuk keletkező hullámvölgyet mindig fel tudtuk tölteni.” Fontos eredményként jelöli meg, hogy az építőipari kilengések követése helyett a Sika Hungária egy egyenletes és folyamatos fejlődést produkál.
A rugalmassághoz is egy fontos háttérelemet ad, hogy rendkívül sok alkalmazási területe, termékköre van a Sikának. „Mindig vannak olyan területeink, amiket a piaci változásokra felkészülve jobban meg tudunk terhelni.
Az elmúlt 20 év során mindig szép feladat volt a munkámban, hogy egy-egy piac által generált visszaesését kompenzáljunk.” Úgy fogalmaz, erre alapozva a csak szegmens területekkel foglalkozó versenytársakhoz képest lényegesen rugalmasabban tudtak reagálni a változásokra.
A fejlesztésekkel párhuzamosan egy 15 százalékos létszámbővítést is terveznek a jelenleg 50 fős Sika Hungária Kft. csapatában, és optimistán tekintenek a munkaerőpiaci kihívásokra. „A Sika mindig hívó szó volt a munkavállalóknak, és jelenleg nagyobb mozgás is érezhető, mint két-három évvel ezelőtt.”
Hozzáteszi, a bővítésnél az is szempont, hogy a munkaerőállomány fiatalodjon. „Szükséges a tudás átadása a fiatalabb korosztálynak. Segíti a folyamatot, hogy egy olyan széleskörű háttértámogatással rendelkezünk mind elméleti, mind gyakorlati szinten, amely minden alkalmazott számára hozzáférhető. Ennek köszönhetően egy új kollega műszaki integrálódása lényegesen egyszerűbb.”
A vezető hozzáfűzi, nem hisz abban, hogy egy-egy feladatra azonnal tökéletes munkatársat lehet találni a munkaerőpiacon. „Instant megoldások nincsenek, energiát kell fektessünk az új kollégákba, mindenki átmegy egy tanulási folyamaton, amit erősen támogatni kell.”
Berecz András rögtön az egyetem után, 1999-ben a Sikához került, ahol a betonadalékszerekkel és a betontechnológiai megoldásokkal foglalkozott. Ezt követően a cég műszaki vezetője lett, majd a közvetlen értékesítési üzletágvezetővé választották meg, amit egészen idén szeptemberig, ügyvezetővé kinevezéséig látott el. A cég erejét jelzi, hogy számos hozzá hasonlóan stabil munkatársa van a Sikának.
A Sika Hungária Kft. értékei közé sorolja a csapatszellemet is. „Elődöm nagyon jó érzékkel válogatta össze azokat a munkatársakat, akik át tudják venni a cég stratégiai gondolatait, közösen, erősen egy irányba tudják húzni a szekeret, és nem csak ülnek azon.
Személy szerint is nagyon büszke vagyok a csapatra.”
A vezető szavaiból kiderül, a vállalat több éves ciklusokban és projektekben gondolkodik, a mostani ciklus végére el akarják érni, hogy a termékeik 25 százaléka új termék legyen.
„Igyekszünk mindig előrébb tartani, mint a piac; célunk, hogy a fejlesztéseket új technológiákat mindig mi mutassuk be elsőként.”
Az új irányvonalakra egy további példa is elhangzik: a Sika az elmúlt évben négy bitumenes termékeket gyártó üzemet is vásárolt a régióban. „Ez számunkra egy új területet jelent, ezek a termékek 2020-ban debütálnak nálunk. A bővülés a tetőszigetelés és a mélyépítési szigetelés területén nagyon fontos lépés lesz, miután ezeknél használják leginkább ezeket a termékeket.”
A rohamléptekben fejlődő technológiát tekintve nem tűnik könnyűnek az új termékek megismertetése és elfogadtatása a piaci szereplőkkel. Berecz András viszont azt hangsúlyozza, hogy egy új termék sikere inkább azon múlik, mennyire felhasználóbarát.
„A növekvő munkaerőhiányban a kivitelezők egyre inkább megválogatják, milyen rendszereket használnak. Ennek egyszerűnek, könnyen felhasználhatónak és gépi eszközökkel bedolgozhatónak kell lennie.
Tehát a termék maga lehet összetettebb, egy olyan megoldás kell hozzá, mellyel egyszerűbben, gyorsabban, hatékonyabban lehet alkalmazni: ezért kulcsfontosságú az Application Engineering.”
Egy ennél konkrétabb példa is elhangzik a fenti megközelítésre.
„Az egyik budapesti tetőparkoló most zajló felújításánál olyan rendszert alkalmazunk, amely egyszerre működik szigetelésként és burkolatként, továbbá egyetlen nap alatt kivitelezhető, a következő napon pedig terhelhető.
A szűk határidő és a szűk munkaerő zsákutcájából némileg ki tudjuk segíteni a cégeket ezekkel a megoldásokkal.”
Hegedűs Gergely
A WEST HUNGÁRIA BAU Kft. vezetőségének tagjai maguk is végig járták a szamárlétrát, így pontosan tudják, milyen háttérre van szükség a gyors és profi szakmai munkához. Ennek a csapatnak a tagjaként Dénes Balázs műszaki előkészítőként kezdett dolgozni az akkoriban még regionális vállalatnál, ma pedig már tulajdonosként tekintette át a kedvünkért a magyar magasépítés zászlóshajója működésének legizgalmasabb részleteit.
Hamarabb épül fel a vártnál a BYD-gyár, 2025 második felében legurul az első autó a gyártósorról. Szegedtől Ceglédig fejlesztések várhatóak a MÁV 140-es vasútvonalán, a röszkei határátkelő pedig kínai hitelből válik a schengeni térség legjelentősebb szárazföldi határátlépő pontjává. Bővítik a közműszolgáltatásokat, lakóövezetet alakítanak ki és végül, de nem utolsósorban Szeged hídjait is fejlesztik.